خبرگزاری کار ایران

تهران میزبان کدام کنسرت‌هاست؟

بهار 95 با برگزاری کنسرت‌های متعددی از سوی هنرمندان ایرانی و بین‌المللی با سبک‌های مختلف همراه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بهار سال 95 با کنسرت‌های متعددی همراه است. این کنسرت‌ها که در سبک‌های مختلف در تالارهای تهران میزبان مخاطبان خود هستند و سبک‌هایی از موسیقی جَز تا موسیقی مقامی ایران را شامل می‌شوند.

کنسرت دوئت نقش

دوئت نقش (گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی) با بهره گیری از گنجینه موسیقی اقوام ایران و ادغام آن با عناصر موسیقی معاصر، موسیقی خود را در فضایی مرکب از آهنگسازی و بداهه‌نوازی بیان می‌کند. در این دوئت، ساز کلارینت و گیتار کلاسیک را محدود به خصلت‌های همیشگی‌شان نمی‌بیند و دوئت در جستجوی رنگ‌ها، جلوه‌های صوتى و نقشهای خیالی گوناگونی است.

اولین آلبوم این دو هنرمند که در تابستان سال 94 مشترکا توسط نشر موسیقی هرمس و شرکت معتبر ای سی ام ضبط و بزودی منتشر خواهد شد؛ در کنسرت پیش رو برای اولین بار اجرا می‌شود. این کنسرت 15 و 16 اردیبهشت در تالار رودکی به مدت یک ساعت و پنج دقیقه روی صحنه می‌رود و بلیت آن از 60000 تا 70000 تومان تعیین شده است که در سایت تیوال به فروش می‌رسد.

کنسرت گروه نریمان (ویژه بانوان)

گروه موسیقی بانوان "نریمان" به سرپرستی گلناز جمشیدی ساعت 20 روز چهارشنبه 22 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.این گروه قرار است قطعاتی از استاد منصور نریمان، شرام، گلناز جمشیدی، سایات نوا و علی پژوهشگر را اجرا کند. تلفیق قطعات آوازی سنتی و آواز ارمنی، بخش‌هایی از این کنسرت است.

آوا پازوکی (آواز ایرانی)، تنی یعقوبیان (آواز ارمنی)، مرجان راوندی (عود)، سارا هستی (کمانچه)، مریم ملا (تنبک) و الهام کاظمی (سه‌تار) اعضای گروه موسیقی بانوان نریمان را تشکیل می‌دهند که گلناز جمشیدی، نوازنده باتجربه سنتور را در این کنسرت همراهی می‌کنند.

کنسرت گروه ˝نریمان˝ به سرپرستی گلناز جمشیدی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و بلیت‌فروشی آن از طریق سایت ایران کنسرت درحال انجام است.

کنسرت سیمین غانم (ویژه بانوان)

سیمین غانم اولین کنسرت خود در سال 95 را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد که در ابتدا قرار بود طی دو سانس برگزار شود و اکنون یک سانس دیگر هم تمدید شده است. این کنسرت ساعت سه بعد از ظهر؛ روزهای 23، 24 و 31 اسفند برگزار و در آن قطعات قدیمی این خواننده بازخوانی می‌شود.

بهای بلیت کنسرت این خواننده از 40000 تا 100000 تومان تعیین شده است و در سایت ایران کنسرت به فروش می‌رسد.

کنسرت گروه روناک

این کنسرت که با اجرای رقص‌های آیینی اقوام ایرانی همراه است؛ سه شنبه 7 اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می‌شود و بلیت‌فروشی آن در سایت ایران کنسرت صورت می‌گیرد.

گروه موسیقی روناک در سال 1380 به سرپرستی کیوان علی محمدی خواننده سنندجی تشکیل شده و تاکنون سه آلبوم با عنوان روناک 1-2-3 منتشر کرده و به اجرای کنسرت در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ترکمنستان، کویت و مالزی پرداخته است.

در این گروه؛ کیوان علی محمدی (نوازنده دف و خواننده )، جواد انصافی (خواننده)، محمود جهان (خواننده)، ایاز شجاعی (خواننده)، مهران غضنفری (خواننده)، حمیدرضا افتخاری (خواننده)، دیدار محمودی (خواننده)، عادل یاری (خواننده)، علی غلامی شیرازی (نوازنده بربط، خواننده)، محسن کیهان نژاد (نوازنده سرنا)، رضا سلیمانی (نوازنده نی انبان)، ندا رضائیان (نوازنده دهل و دایره)، هنگامه ترابیان (نوازنده عود)، روناک مریم مرزبان (دایره و ساز افکتی)، بیان حسینی (نوازنده کمانچه)، محمد جواد عبدالهادیان (نوازنده تار)، حانیه علی محمدی (نوازنده تار و تارباس)، کاویان علی محمدی (نوازنده کمانچه آلتو) و مژگان حسینی فعالیت می‌کنند.

کنسرت کوارتت نیلز پتر مولوار

نیلز پتر مولوار (نوازنده‌ی ترومپت و آهنگساز نروژی) در سبک‌های مختلف از جمله جَز، اَمبیینت، الکترونیک و هاوس می‏‌نوازد و موسیقیِ او عموما ترکیبی از این سبک‌هاست. قرار است کوارتت او در تهران روی صحنه رود. اعضای این کوارتت را؛ نیلز پیتر مولوار، سامویل روهرر، سهیل شایسته‌پور و ادیب قربانی تشکیل می‌دهند.

نیلز پیتر مولوار در سال 1997 اولین آلبوم خود را با انتشارات ECM به نام خِمِر (Khmer) منتشر کرد. این آلبوم با استقبال فوق‌العاده‌ای از جانب مخاطبان و رسانه‌ها مواجه شد و پس از انتشار آن مولوار مورد توجه منتقدان، ناشران و اهالی موسیقی قرار گرفت. با توجه به موفقیت‌های آلبوم خِمِر، کمپانی ECM برای اولین بار در تاریخ خود اقدام به انتشار تک‌قطعه‌ای از آلبوم خمِر در قالب یک آلبوم نمود.

وی در حال حاضر یکی از شناخته‌شده‌ترین نوازندگان ترومپت صاحب سبک در اروپا به شمار می‌رود. وی اجراهای زنده‌ی منحصربه‌فردی دارد و نوای ساز او نماد موسیقی نوردیک (موسیقی شمال اروپا) است.

کنسرت کوارتت نیلز پتر مولوار، نهم و دهم اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می‌شود. و بهای بلیت آن از 40000 تا 100000 هزار تومان تعیین شده است.

کنسرت کوارتت کاسته

کوارتت کاسته قطعات برگزیده‌ای از آلبوم ایستگاه اول را به علاوه قطعات شنیده نشده آلبوم ایستگاه دوم را طی دو روز در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌کند. ۱۱ اردیبهشت مصادف با ۳۰ آوریل طبق تقویم رسمی یونسکو به «روز بین‌المللی موسیقی جز: گفتمان صلح از طریق موسیقی» نامگذاری شده است. نشر موسیقی هرمس امسال برای دومین سال متوالی و با همکاری یونسکو این روز را در تهران با دو کنسرت کوارتت کاسته جشن می‌گیرد.

کوارتت کاسته تاکنون اجراهای موفقی در ایران، ایتالیا، اطریش، هلند، فرانسه، اسلوونی، مجارستان و ترکیه داشته است و در اجرای پیش رو آثار جدید خود از آلبوم «ایستگاه دو» را که در زمستان سال ۹۵ منتشر خواهد شد، برای نخستین بار روی صحنه می‌برد. هم‌چنین قطعات برگزیده از آلبوم قبلی و موفق این گروه (ایستگاه یک) نیز اجرا خواهد شد.

در کوارتت کاسته؛ احسان صدیق (گیتار الکتریک)، مازیار یونسی (پیانو و آوا)، پیتر سلیمانی‌پور (کلارینت باس، ساکسیفون تنور) و روزبه فدوی (درامز) فعالیت می‌کنند. کنسرت این گروه جمعه و شنبه (10 - 11 اردیبهشت) از ساعت 9 شب در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و بلیت‌فروشی آن از طریق سایت تیوال است.

کنسرت گیل اوخان

کنسرت گروه گیل اوخان به سرپرستی و خوانندگی کیانوش علیپور در تالار وحدت برگزار می‌شود. این گروه یکم اردیبهشت ماه روی صحنه می‌روند تا قطعات ماندگار گیلکی را در صحنه تالار وحدت اجرا کنند.

بهای بلیت این کنسرت 50000 تومان است و در سایت ایران کنسرت به فروش می‌رسد.

کنسرت رسیتال آواز کلاسیک آوای یکرنگی

رسیتال آواز کلاسیک گروه" آوای یکرنگی" 28 فروردین ساعت 21 درسالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزاری می‌شود. دراین کنسرت قطعات رستیال تخصصی لید، ازآهنگسازان آلمانی، فرانسوی و ایرانی برای مخاطبان اجراخواهد شد.

در رسیتال تخصصی لید آهنگسازی براساس شعر نوشته می‌شود و اوج این موسیقی درقرن 19 میلادی نزد آهنگسازان آلمانی بوده است و سپس آهنگسازان فرانسوی ازاین سبک پیروی کردند. درموسیقی کلاسیک ایرانی این سبک فراموش شده است درحالیکه ما اشعارکلاسیک و معاصر زیادی داریم که آهنگسازان می‌توانند برای ساخت این نوع موسیقی ازآن استفاده نمایند. همانطور که آهنگساز مشهورجهانی چون شوبرت، برامزبرروی اشعار حافظ، قطعه لید نوشته‌اند. 

کد خبر : ۳۶۱۱۱۷