خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن مجسمه‌سازان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سازمان‌ها دستمزد هنرمندان را پرداخت نمی‌کنند

رئیس انجمن مجسمه‌سازان با بیان اینکه وقتی به هنرمند سفارشی داده می‌شود، او تمام تلاش خود را برای تحویل به موقع اثر انجام می‌دهد؛ گفت: در زمان بازپرداخت هزینه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌ها به شدت ضعیف عمل می‌کنند و به هنرمندان بها نمی‌دهند. این بی‌حرمتی به آنهاست.

نادر قشقایی (رئیس انجمن مجسمه‌سازان) در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره‌ی مهم‌ترین مشکلات جامعه‌ی مجسمه‌سازان ایران، اظهار کرد: این انجمن با مشکلات مالی بسیاری روبرو‌ست، انجمن منابع مالی خود را براساس روابطی که با ارگان‌ها ایجاد می‌کند و با برگزاری سمپوزیوم‌ها، ورک‌شاپ‌ها و فروش‌آثار درآمدزایی می‌کند تا هزینه‌های جاری خود را تامین کند ولی متاسفانه تا امروز نه از طرف وزارت ارشاد، شهرداری و هیچ ارگان‌ دیگری حمایتی از انجمن صورت نگرفته است.

وی گفت: رایزینی‌ها و صحبت‌هایی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی نمایندگان مجلس درباره حمایت از فعالیت‌های NJOها داشتیم اما این تنها در حد صحبت‌ است و ما امیدواریم از طرف وزارتخانه و دولت؛ حمایت‌هایی از پیشنهادات مطرح شده صورت گیرد.

او همچنین به معوقات هنرمندان از سازمان زیباسازی شهرداری اشاره کرد و گفت: این مشکل همه هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری است که پس از اتمام کار خود با بدقولی‌ از طرف سازمان‌ها و ارگان‌های طرف قرارداد مواجه می‌شوند و این بدحسابی‌ها به هنرمند لطمه می‌زند و مشکلاتی را برای ایشان بوجود می‌آورد. این درحالی‌ست که وقتی به یک پزشک یا جراح مرجعه می‌کنیم تا زمانی که هزینه‌اش را دریافت نکند؛ خدمتی ارائه نمی‌دهد.

رئیس انجمن مجسمه‌سازان با تاکید براینکه این رفتار از سوی سازمان‌ها نوعی بی‌حرمتی به هنرمندان است، ابراز کرد: وقتی به هنرمندی سفارشی داده می‌شود، او تمام تلاش خود را برای تحویل به موقع اثر انجام می‌دهد اما زمان بازپرداخت هزینه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌ها به شدت ضعیف عمل می‌کنند و به هنرمندان بها نمی‌دهند و این بی‌حرمتی به هنرمندان است.

قشقایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انجمن مجسمه‌سازی فقط در تهران فعالیت می‌کند و درحال حاضر حدود 480 نفر عضو انجمن هستند، گفت: اعضای انجمن می‌توانند با ارائه کارت عضویت انجمن برای استفاده از خدمات بیمه اختیاری به وزارت ارشاد مراجعه کنند. همچنین باتوجه به اینکه شرایط بیمه مربوط به اعضا از تهران اعمال می‌شود دیگر دوستان در شهرستان‌ها نیز برای استفاده از این شرایط باید به تهران مراجعه کنند.

او به انتشار مجدد نشریه انجمن مجسمه‌سازان اشاره کرد و گفت: برای چاپ نشریه شماره 3 درحال رایزنی با کمیته انتشار انجمن هستیم و توانسته‌ایم پس از  4 سال از طریق هیات مدیره از امکانات کمیته انتشار برای چاپ نشریه استفاده کنیم. اعضای انجمن نیز می‌توانند با مراجعه به دفتر انجمن و تحویل رایگان نشریه از ماحصل و نتایج برنامه‌های انجمن با دیگر موسسات و ارگان‌ها با خبر شوند.

این مجسمه‌ساز درباره برنامه‌های انجمن و برگزاری اکسپو و بی‌ینال در آینده نیز تصریح کرد: تعداد هنرمندان برای اکسپویی که قرار بود اردیبهشت‌ماه برگزار شود به حد نصاب نرسید لذا با رایزنی‌هایی که با شهرداری و دیگر ارگان‌ها برای خرید آثار داشتیم؛ تصمیم گرفتیم از طریق اطلاع‌رسانی که برای اعضای انجمن صورت می‌گیرد؛ با یک فرآیند خیلی بهتر این اکسپوی در مهرماه برگزار شود.

او ادامه داد: با رئیس موزه هنرهای معاصر و آقای دهقان‌زاده درباره مسائل اجرایی برگزاری بی‌ینال نیز صحبت‌هایی انجام شده و درصورتی‌که به توافقات برسیم، بی‌ینال را در آذر یا دی‌ماه امسال برگزار می‌کنیم.

کد خبر : ۳۶۱۷۱۴