خبرگزاری کار ایران

انتقاد صدرعاملی از نگاه جشنواره "روحانی و سینما" به سینما:

سینما هم از روحانیت ضربه خورده‌است

رسول صدرعاملی معتقد است؛ در سه دهه گذشته سینما هم از روحانیت ضربه خورده است. او گفت: شما در این جشنواره چه می‌کنید؟ من به دنبال هدف و افق این جشنواره هستم. یعنی دقیقا شما به دنبال چه هدفی هستید؟

 به گزارش ایلنا؛ رسول صدرعاملی؛ شب گذشته (28 فروردین ماه) در برنامه سینمایی هفت و در گفتگو با حجت‌الاسلام علی سرلک (دبیر جشنواره روحانی و سینما) با طرح این سوال از سرلک که چطور می‌شود فیلمی مثل مارمولک ۱۲-۱۳ سال نمایش داده نمی‌شود، اما به ناگهان مطرح می‌شود و نامزد این جشنواره می‌شود؛ گفت: فیلم خوب قائل به فرد است. یک نفر به نام نویسنده یا کارگردان تصمیم به تولید فیلمی می‌گیرد که فوق‌العاده می‌شود. آیا این تمایز کردن درست است؟

وی افزود: شما در مصاحبه‌ای گفته‌اید روحانیت از سینما ضربه خورده است، من به شما می‌گویم در سه دهه گذشته سینما هم از روحانیت ضربه خورده است و ما رنجی را کشیده‌ایم که نپرس! تا بپذیرند این سینما را.

صدرعاملی ادامه داد: با توجه به اینکه شما امسال تمام فیلم‌هایی که تاکنون در این زمینه تولید شد را بررسی کردید، اگر تا سال آینده فیلمی در این حوزه ساخته نشود، شما در این جشنواره چه می‌کنید؟ من به دنبال هدف و افق این جشنواره هستم. یعنی دقیقا شما به دنبال چه هدفی هستید؟ با تعریف شما می‌توان در آینده جشنواره‌های «مهندسان و سینما»، «پزشکان و سینما» و «تکنسین‌ها و سینما» را نیز راه‌اندازی کرد.

سرلک نیز طی سخنانی گفت: نقش مهم و تاثیرگذار روحانی در زندگی مردم قابل مقایسه با قشرهای دیگر نیست. این جشنواره به دنبال تبیین جایگاه روحانیت در جامعه و میان مردم است. ما یک فرصت گفتگو و میزی برای حرف زدن و مکثی برای شنیدن و گفتن ایجاد کرده‌ایم. به همین اندازه هم که حرکت کردیم در این فضا اتفاقات خوبی رخ داده است.

دبیر جشنواره روحانی و سینما افزود: اگر با فیلمی مثل «مارمولک» برخوردی هم می‌شود در زمان حل می‌شود. هرچند ممکن است ما به لحاظ محتوا به این فیلم انتقاداتی داشته باشیم. خود کمال تبریزی در دوره قبل این جشنواره به من گفت «من اشتباه کردم این اسم را برای این فیلم انتخاب کردم.» لذا به هر فیلمی نقد وارد است. این چنین نیست که بی‌نقد باشد.

سرلک افزود: معنای این حرف این نیست که ما به هر سوژه‌ای نزدیک می‌شویم نیازی نیست سواد کافی از آن داشته باشیم! جشنواره در همین دو سال خود توانسته ارتباط خوبی با سینماگران برقرار کند. اما نیاز داریم که آن‌ها خود را طالب مشورت گرفتن و نشستن با روحانیت بدانند. فیلمی مثل «زیر نور ماه» میرکریمی حاصل همین معاشرت و همنشینی وی با کسی مثل حجت‌الاسلام صفایی بود.

کد خبر : ۳۶۱۸۸۹