خبرگزاری کار ایران

آرشیو شبکه مستند گسترش می‌یابد

مدیر شبکه مستند سیما در دومین هم‌اندیشی اتاق شمس، در جمع بزرگان سینمای مستند اعلام کرد در آینده نزدیک آرشیو سینمای مستند با مجوز ریاست سازمان برای همه مراکز موثر تجهیز می‌شود.

به گزارش ایلنا، امیر تاجیک در این جلسه اتاق شمس را مکانی خواند که در آن همه با هم برای اعتلا و پیشرفت سینمای مستند تلاش می‌کنند و افزود: با تجمیع امکانات بخش خصوصی و دولتی تلاش می‌کنیم به این هدف برسیم.

وی ادامه داد: از آخرین جلسه ما دو سه ماهی می‌گذرد و همکاران من در این مدت تلاش می‌کردند مباحث را مدون کنند. همچنین سعی کردیم برای جلب همراهی ارگان‌ها و نهاد‌ها بکوشیم که این امر بسیار زمان‌بر و نیازمند ارایه توضیحات کافی برای نهاد‌ها و جذب حمایت آن‌ها بود.

مدیر شبکه مستند تصریح کرد: یکی از طرح‌هایی که شبکه مستند با مجوز محمد سرافراز بنای آن را می‌گذارد، بحث گسترده کردن آرشیو سینمای مستند است. بخش فرهنگی مراکز مختلف آرشیوهایی از فیلم‌های مستند دارند مثلا وزارت نفت، راه، برق.

 تاجیک اضافه کرد: ایده ما این است که هر کدام از این مراکز را برای جمع آوری و ساماندهی منابع آرشیوی تجهیز کنیم. سراغ دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی برویم، داشته‌های آن‌ها را دریافت کنیم و به اشتراک بگذاریم.

تجهیز مساجد و دانشگاه‌ها با فیلم‌های مستند ارزشمند

تاجیک یادآور شد: ما می‌توانیم واحدهای فرهنگی مختلف از جمله مساجد و دانشگاه‌ها را با فیلم‌های مستند ارزشمند تجهیز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم سازوکار آرشیو را در مراکز مختلف داشته باشیم و همه این امور با هدف گسترده کردن سینمای مستند توسط رسانه ملی به انجام خواهد رسید. البته شرط ما برای تجهیز مراکز مختلف، آمادگی و پویایی و ضابطه‌مند بودن آنان است.

اختصاص میز پژوهش برای مستندسازان

مدیر شبکه مستند همچنین اعلام کرد: می‌خواهیم می‌زی را در شبکه مستند به اهداف پژوهشی آموزشی زیر مجموعه اتاق شمس اختصاص دهیم تا علاقمندان بتوانند با حمایت از پژوهش و مباحث مرتبط به غنای هرچه بیشتر سینمای مستند بپردازند.

محمدرضا اصلانی، مستندساز نیز در این برنامه با اشاره به اهمیت آرشیو و خلأ آن در سینما و تلویزیون ایران گفت: سینمای وسترن آمریکا یکی از جنایت آمیز‌ترین وقایع بشری را با سینما به عنوان تاریخ حماسی خود ترسیم کرده است.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم با بهره گیری درست از ظرفیت سینما، تاریخ عمیق، انسانی و والای خود را به جهان معرفی کنیم و توجه به آرشیو سینمای مستند، توجه به تاریخ و هویت ما است.

اصلانی با تاکید بر اینکه در دهه ۴۰ مستند داستانی را ما ایرانی‌ها بنیانگذاری کردیم و هیچ کشوری مستند نداشت، گفت: ما در سینمای مستند جهان تحولات بسیاری ایجاد کردیم که به آن‌ها بی‌توجهی شده است. از این رو من راه اندازی اتاق شمس را یک اتفاق بزرگ می‌دانم و امیدوارم نقش موثری داشته باشد.

دسته بندی ۴۰۰ هزار حلقه نگاتیو و پزتیو در دستور کارمان است

سعید انبارلویی مدیر کل آرشیو مرکزی و کتابخانه رسانه ملی نیز در این نشست گفت: در مرکز آرشیو در یکی دو سال گذشته برای تجمیع آرشیو سازمان و بهبود شرایط آن به دستور ریاست سازمان تلاش می‌شده است.

انبارلویی تاکید کرد: منابع آرشیوی از دهه‌های قبل وجود دارد اما بازشناسایی نشده است. ۴۰۰ هزار حلقه نگاتیو و پزتیو در آرشیو وجود دارد و ما دسته بندی آن‌ها را در دستور کار داریم. مثلا تا به حال به قدیمی‌ترین نگاتیو موجود که مربوط به سفر ناصرالدین شاه به فرنگ است توجه خوبی برای ارتقا کیفیت آن و در معرض دید مخاطبان قرار دادنش نشده است. بازسازی و نمایش برخی از این تصاویر نیازمند زمان است.

مدیر کل آرشیو مرکزی رسانه ملی اعلام کرد: ما خود را به سازمانهای مختلف به عنوان میزبان آرشیو تمام کشور معرفی کرده‌ایم و اینگونه منابع آرشیوی برخی سازمان‌ها که شرایط نگهداری مناسبی نداشته‌اند شناسایی شده‌اند.

انبارلویی ادامه داد: با برخی نهاد‌ها نیز به توافق رسیده‌ایم تا چرخه آرشیو رسانه ملی گسترده و کامل شود و اتاق شمس نیز به هدف خود برسد.

از روند بهبود آرشیو رسانه ملی فیلم ساخته شود

در ادامه مهرداد اسکویی، مستندساز برجسته کشور در سخنانی گفت: به نظرم باید ساخت فیلم و مجموعه مستند از روند بهبود آرشیو رسانه ملی در دستور کار قرار گیرد. همچنین می‌توانیم به حرکت اسکورسیزی برای نجات آرشیو در خطر جهان بپیوندیم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم راه اندازی موزه سینمای مستند تلویزیونی ضروری است و نوشتن تاریخ سینمای مستند نیز در اولویت قرار دارد.

اسکویی داشتن یک میز تحقیقاتی برای پژوهش مستند‌ها را امر شایسته‌ای توصیف کرد و گفت: ارتباط با نهاد‌ها امری مهم است و به ویژه باید با دانشگاه‌ها ارتباط بگیریم. سایت‌هایی در جهان هست که فیلم‌های مستند جهانگردان از نقاط مختلف ایران را به فروش می‌گذارند. مثلا یک اتریشی از نصف ایران در دهه ۵۰ تصویر دارد.

مهرداد زاهدیان دیگر مستندساز حاضر در این جلسه گفت: ما مطلقا آرشیو ملی نداریم. من به خیلی از آرشیوهای دنیا سر زدم اما در کشور خودمان آینه شکسته‌ای داریم که تکه‌های آن در سراسر کشور پراکنده است و جمع آوری کردن این تکه‌ها و در کنار هم قرار دادنشان برای رسیدن به تصویر واحد پایمردی می‌خواهد.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی عدم کاتالوگ کردن این‌ها است و جمع آوری این منابع و تبدیلشان به کاتالوگ خود یک انقلاب است. این امر قبل از بودجه کلان نیازمند همت بزرگ است و خوشحالم این همت شکل گرفته است.

دومین نشست هم اندیشی اتاق شمس شنبه ۲۸ فروردین همراه با رونمایی از پوس‌تر اتاق شمس با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه برگزار شد.

کد خبر : ۳۶۲۲۷۰