خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران مطرح شد؛

پولی برای تصویرگری کتاب بزرگسال وجود ندارد/ عکس‌ها جانشین‌های ارزانتر

رئیس هیات‌مدیره انجمن تصویرگران با بیان اینکه وضعیت بازار به گونه‌ای‌ست که سرمایه‌گذاری کلانی برای تصویرگری در زمینه بزرگسال و دیگر زمینه‌‌ها جز کودک نمی‌‌شود، گفت: تصویرگران نسل حاضر تا امروز در آسیا خوش‌ درخشیده‌اند.

محسن حسن پور (رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران) درباره برنامه‌های این انجمن به خبرنگار ایلنا گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، نمایشگاه‌های ادواری، ثبت هفته تصویرگری و افتتاح موزه تصویرگری در خانه هنرمندان از برنامه‌های انجمن در سال 95 است که به‌صورت جدی این برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم.

او با بیان اینکه فراخوانی برای کتاب سال انجمن تصویرگران هم اعلام شده، افزود: امیدواریم بتوانیم کتاب سال انجمن را منتشر کنیم، برگزاری نشست‌های ماهانه مانند اتاق روشن که در آن مسائل مربوط به تصویرگران مطرح می‌شود و قدردانی و بزرگداشتِ پیشکسوتان این عرصه نیز از دیگر برنامه‌های انجمن در سال جاری است.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران با اشاره به اینکه برای عضویت در انجمن محدودیتی وجود ندارد، گفت: تصویرگران در سراسر ایران می‌توانند عضو انجمن شوند. اما متاسفانه به دلیل اینکه حرفه تصویرگری بیشتر در تهران فعال است، اغلب این افراد از تهران هستند.

حسن‌پور درباره بیمه اعضا گفت: فراخوان‌هایی برای بیمه اعضا اعلام شده و از طریق خانه هنرمندان پیگیری‌هایی انجام دادیم اما هنوز به‌صورت صددرصد اقداماتی صورت نگرفته است. البته روابط عمومی انجمن بیشتر در جریان  امور قرار دارد.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت تصویرگران چگونه است،‌ خاطرنشان کرد: طیف‌های مختلفی از دانشجو تا اساتید فن در انجمن عضویت دارند. رتبه‌بندی‌های متفاوتی نیز بنابر موقعیت‌های کاری، برای آنها وجود دارد اما در ‌مجموع روند تصویرگری کتاب کودک به‌طور تقریبی خوب است و دانشجویان فارغ‌التحصیل نیز به این روند اضافه شده‌اند.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران با گلایه از گران شدن صنعت نشر، ادامه داد: صنعت نشر در یکی دو سال اخیر  با مشکلاتی همچون گران شدن قیمت کاغذ روبرو بوده و باعث شده فعالیت‌های تصویرگران مانند 5 سال گذشته پرکار نباشد.

حسن‌پور با اشاره به رتبه ایران در آسیا، تصریح کرد: تصویرگران ایرانی در آسیا هم‌رتبه با کشوری مانند ژاپن هستند و بعد از ژاپن، ایران تقریبا حرف اول را نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در آسیا می‌زند. واقعیت این است که تصویرگران نسل حاضر از هنرمندانی هستند که بسیار در عرصه آسیا خوش‌ درخشیده‌اند و روند خوبی در این زمینه وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا تصویرگران ما بیشتر در حوزه کتاب کودک و نوجوان فعال هستند درحالیکه شاخه‌های دیگری چون تصویرگری برای نشریات، مد، طراحی‌ لباس و ... وجود دارد، اظهار کرد: بازار کار در حوزه کتاب کودک و نوجوان است و متاسفانه ناشران یا مطبوعات ما برای بزرگسالان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و بیشتر روی کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران با اشاره به نهادهایی مانند کانون پرورش فکری نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش، افزود: این نهادها از گذشته به‌صورت هدفمند روی قشر کودک کار کرده‌اند و در حال حاضر وضعیت بازار به گونه‌ای‌ست که مثلا برای یک رمان که چاپ آن هزینه بالایی می‌برد؛ اگر تصویرگری به آن اضافه شود؛ قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل ناشران سرمایه‌گذاری کلانی برای تصویرگری در زمینه بزرگسال یا دیگر زمینه‌‌ها غیر از کودک انجام نمی‌دهند.

حسن‌پور تصریح کرد: کارهای تبلیغاتی خوبی در سال‌های گذشته توسط برخی تصویرگران صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر با ورود نرم‌افزارهای پیشرفته دیجیتالی بسیاری از این کارها را طراحان گرافیک انجام می‌دهند و این باعث شده عرصه تصویرگری در زمینه بزرگسال کمتر شود.

او با بیان اینکه رویکرد جدید انجمن در سال 95 متفاوت از گذشته است، افزود: انجمن دیگر به عنوان انجمن تصویرگران کتاب کودک نیست بلکه به انجمن تصویرگران ایران تغییر نام داده و در شاخه‌های بزرگسالان، گیم‌آرت، تصویرسازی علمی و ... عضو می‌پذیریم و فراتر از کودک و نوجوان عمل می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا فرهنگ‌سازی برای استفاده از تصویرگری در رشته‌هایی غیر از کودک و نوجوان صورت گرفته، ادامه داد: مهمترین بحث در حال حاضر مسئله مالی است یعنی باوری باید برای تولیدکنندگان کتاب بزرگسال وجود داشته باشد و به این نتیجه برسند که هرقدر متن خوب باشد تا زمانی که تصویر نباشد کسی از آن کتاب استقبال نمی‌کند. این مسئله در حوزه بزرگسالان اتفاق نیفتاده است.

به گفته حسن‌پور، رویکرد جدید انجمن این است که از شاخه کودک و نوجوان فراتر رفته و فراخوان جذب تصویرگرلن در شاخه‌های مختلف دیگری را هم داده‌ایم تا بتوانیم این مسئله را هم فرهنگ‌سازی کنیم.

او با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب تا دهه 70بعضی از انتشارات مانند نشر سوره تصویرسازی‌هایی داشتند، بیان کرد: افرادی مانند ساعد مشکی آن سال‌ها در این زمینه کار می‌کردند، اما متاسفانه با گسترش نرم‌افزارها حتی نشریاتی که در زمینه ادبیات داستانی و شعر هم بودند، تصویرسازی‌شان کمتر شد.

رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران با بیان اینکه متولیان امر مانند انتشارات امیرکبیر سال‌های سال است در حوزه بزرگسال کار می‌کنند اما هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که تصویرسازی بزرگسال را هم باید جدی‌تر گرفت، گفت: بسیاری از تولید‌کنندگان ما در صنعت مواد غذایی و پوشاک یا تصویرسازی را باور ندارند یا این اعتماد برای آنها وجود نیامده و تنها با اضافه کردن عکس خلاء آن را پرمی‌کنند.

حسن‌پور درباره مشکلات انجمن نیز بیان کرد: مشکل ما و تمام انجمن‌های دیگر تامین بودجه است و از آنجا که انجمن تصویرگران ایران به این دلیل که NGO یا مردم نهاد است و مسائل مالی و درآمدزایی آن توسط انجمن تامین می‌شود، حمایت‌های دولتی خاصی از آن نمی‌شود. امیدواریم با تعامل بیشتر با نهادهای دولتی و شهرداری‌ها بتوانیم درآمدزایی‌هایی را برای انجمن ایجاد کنیم.

او درباره طرح بهارستان و حضور تصویرگران در این طرح گفت: استقبال خوبی از تصویرگران در این طرح شد و حضور هنرمندان عرصه‌های دیگر مانند نقاشی و ... بسیار کم بود. اعضای انجمن چه وابسته و چه غیروابسته بسیار عالی توانستند در این قضیه نقش ایجاد کنند.

 رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران ایران در پایان اظهار کرد: طرح‌ها از طرف تصویرگران ارائه شده و در سازمان زیباسازی روی آن‌ها داوری ‌شد و بعد از تصویب، به اجرا در آمد. در این طرح افرادی مانند کمال طباطبائی و سمیه علی‌پور و ... حضور داشتند.

کد خبر : ۳۶۴۶۶۸