خبرگزاری کار ایران

ایرج راد ۷۱ ساله شد/ جشن سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای "راد"

دوازدهمین نشست هنرمندان؛ عصر ششم اردیبهشت‌ماه به مناسبت تولد ایرج راد در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در مراسم جشن ۷۱ سالگی ایرج راد با حضور محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، لوریس چکناواریان، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، مریم معترف، اصغر همت، مجید قناد و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) حضور داشتند. 

کرمی: اینکه عضوی از خانه تئاتر هستیم به لطف ایرج راد است 

شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود که گفت: این روزها نمایشی به کارگردانی هادی مرزبان و بازی ایرج راد روی صحنه است «بازار عاشقان» و باید حضور یک عاشق را روی صحنه تئاتر ببینید. ایرج راد با وجود اینکه شاید با توجه به ظرف زمان کمتر از ۱۰ دقیقه روی صحنه است، اما چنان حرفه‌ای و درخشان بازی می‌کند که مخاطب را در همان دقایق کوتاه به وجد می‌آورد. من به سهم خودم بابت این حضور درخشان چندین ساله از شما ممنونم.

کرمی اضافه کرد: آقای راد زمانی که در اوج کاری بود، زمانی که به عنوان یک ستاره روی صحنه و روی پرده سینما می‌درخشید، اوج گرفتن را کنار گذاشت و بیشتر زمان و انرژی خود را صرف کاری کرد کارستان. جمع‌کردن هنرمندان عرصه تئاتر به عنوان یک صنف متحد، شاید تا چندین سال قبل یک شوخی به نظر می‌رسید اما این اتفاق با درایت ایرج راد، انجام شد و حالا همه ما عضوی از خانه تئاتر هستیم.

همت: سال‌ها بعد می‌فهمید چه گنجی از ایرج برای آیندگان به یادگار مانده 

اصغر همت بازیگر تئاتر و تلویزیون از دوستان ایرج راد دیگر سخنران این مراسم بود. همت در ابتدا از راد به عنوان الگوی خود یاد کرد و گفت: سال‌ها پیش زمانی که من ۱۷ سال بیشتر نداشتم در شهر من شیراز نمایشی روی صحنه رفت که جوانی هنرمند نقش اصلی آن را برعهده داشت. جوانی که آن روز جایگاهش اوج خواسته من شد و بهانه‌ای شد تا من به دنبال آرزوهایم بروم. آن جوان ایرج راد بود.

وی اضافه کرد: تئاتر در تاریخ خود کمتر کسی چون ایرج را به خود می‌بیند چه از نظر هنر و چه به لحاظ شخصیت. ایرج در روزگاری که صنف و کار صنفی اهمیتی برای کسی ندارد مصرانه ایستاد و خانه‌ای را بنا کرد که ما شاید امروز از ارزش واقعی آن بی‌خبر باشیم، اما سال‌ها بعد می‌فهمید که چه گنجی از ایرج برای آیندگان به یادگار مانده است. 

خلج: لبخند ایرج را به دنیا نمی‌فروشم

اسماعیل خلج نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر درباره ایرج راد گفت: من تفاوت سنی کمی با ایرج دارم و می‌توانم ادعا کنم که تمامی کارهای او را دیده‌ام و باز هم می‌توانم ادعا کنم که او را یکی از بهترین بازیگران تئاتر می‌دانم. راد به‌واقع عاشق تئاتر است. چرا که خرج کردن عمر و جوانی برای تئاتر به راستی که عشق می‌خواهد.

مرزبان: نمایشی را بدون حضور ایرج به صحنه نمی‌برم

هادی مرزبان کارگردان و نویسنده تئاتر نیز گفت: من از روز اول دانشگاه با ایرج بودم. ما با هم خاطرات مشترک فراوانی داریم از استادهایمان، از تقلب‌ها، تمرین‌ها، بی‌پولی‌ها و دغدغه‌های ریزودرشت روزگار جوانی. خوشحالم که ایرج در همه کارهایم حضور داشته است. من نمایشی را بدون حضور ایرج به صحنه نبرده‌ام. همیشه هر نمایشنامه‌ای را که بنا بوده روی صحنه ببریم اولین نکته برایم این بوده که ایرج کدام نقش را می‌تواند بازی کند.

صلاحی: سازمان فرهنگی هنری آمادگی همکاری بیشتر با خانه تئاتر را دارد

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در سخنانی گفت: تئاتر مادر همه هنرهای نمایشی است، ما باید از هنرمندان متعالی تئاتر تقدیر کنیم تا جوانان ما به این هنر والا جلب و ترغیب شوند، چه برای اجرای نمایش و چه برای دیدن نمایش.

وی افزود: بسیاری از ناهنجاری‌ها را می‌توان با تئاتر درمان کرد چرا که آنچه مخاطب بر صحنه تئاتر می‌بیند و آن تجربه‌ای که از تماشای یک تئاتر کسب می‌کند می‌تواند او را بر ناهنجاری خودآگاه سازد. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای فرهنگ‌سازی همین تئاتر و نمایش است.

صلاحی با تأکید بر اینکه سازمان فرهنگی هنری تمام تلاش خود را در رونق بخشیدن به هنر تئاتر می‌کند؛ گفت: ما آمادگی همکاری چند جانبه با خانه تئاتر را داریم، ما از حضور هنرمندان به ویژه هنرمندان عرصه نمایش در مراکز فرهنگی هنری استقبال می‌کنیم و پیشنهادهای آنها برای هر چه بهتر شدن این تعاملات را با گوش جان می‌شنویم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: مردم ما باید هفته‌ای یک نمایش استاندارد ببینند، یک کتاب بخوانند و یک فیلم ببینند. این روزها با گسترش سالن‌های استاندارد سینمایی، اقبال مردم به تماشای فیلم بیشتر شده، همین امر سبب شد تا ما در «باغ کتاب تهران» که بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب در دنیاست، ادبیات و تئاتر را به هم تلفیق کنیم و چهار سالن با کیفیت برای اجرای تئاتر در نظر بگیریم.

صلاحی در پایان گفت: ایرج راد را همه می‌شناسند، حتی مردم کوچه و بازار اما از اندیشه او چند نفر مطلع‌اند؟ اما رنج و مشقتی که او در این سال‌ها پشت سر گذاشته تا امروز به عنوان یک چهره ماندگار در هنر نمایش از او یاد شود را چند نفر می‌دانند؟ امیدوارم روزی فرا برسد تا کتابی از زندگی‌نامه هنرمندان سرشناس کشور منتشر شود تا مردم این هنرمندان را عمیق‌تر بشناسند و الگوی خود قرار دهند.

راد: سازمان فرهنگی هنری می‌تواند راهگشای هنرمندان جوان باشد

ایرج راد با سپاس از مسئولان برگزاری این مراسم گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌تواند از جوانب متفاوتی به اعتلای هنر تئاتر کمک کند. امروزه بسیاری از هنرمندان جوان ما محلی برای تمرین و اجرای آثارشان ندارند و یا قبل‌تر از آن با وجود داشتن ایده‌های متفاوت امکاناتی برای تشکیل گروه‌های هنری را در اختیار ندارند، سازمان فرهنگی هنری به واسطه وجود بخش‌های مختلف در جای‌جای شهر تهران می‌تواند گام مؤثری در تشکیل گروه‌های تئاتری و اجرای آثار فاخر وابسته به مأموریت خود داشته باشد.

وی اضافه کرد: همیاری سازمان فرهنگی هنری به این نقطه ختم نمی‌شود و این نهاد فرهنگی می‌تواند با تبلیغ آثار فرهنگی در بیلبوردهایی که در اختیار دارد، کمک شایان توجهی به هنر، به ویژه به هنر تئاتر داشته باشد. ما روزها است که نمایش «بازار عاشقان» را روی صحنه داریم اما به این دلیل که حتی یک بیلبورد در سطح شهر نداریم، حتی ۱۰ درصد مردم پایتخت هم از وجود این نمایش با خبر نیستند.

در پایان این مراسم استاد ایرج راد شمع ۷۱ سالگی خود را با حضور لوریس چکناواریان خاموش کرد و کیک جشن زادروز خود را برید. هدایایی هم به‌رسم یادبود از طرف محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری به ایرج راد تقدیم شد.

کد خبر : ۳۶۵۰۹۰