خبرگزاری کار ایران

تهران در هفته کارگر سراغ هنر کارگری رفت؛

چشمِ تهرانی‌ها به کارگرهای گچی روشن شد

بهزاد آقاپور؛ مجسمه‌ساز و نقاشی‌ست که در رویداد هنری بهارستان پروژه «کارگران مشغول کار هستند» را ارائه داد. علاقه شخصی‌ این هنرمند به کارگران و نشان دادن جایگاه اجتماعی آن‌ها در تهران امروز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کارگران گچی که این روزها در برخی خیابان‌های تهران پوشیده از رنگ‌های قرمز و نارنجی و آبی و سبز خودنمایی می‌کنند؛ تعجب برخی تهرانی‌ها را به دنبال داشته‌اند. آنها که از گذر بزرگمهر در چهارراه ولی‌عصر گذر کرده‌اند با آدمک‌های رنگی سوار بر تیرک‌های آهنی برخوردهای چندگانه‌ای داشته‌اند. گاه به خود نهیب زده‌اند شاید این آدمک‌ها یعنی که اینجا کارگران مشغول به کارند و بعضی هم خیره به دنبال کسی گشته‌اند تا از او بپرسند این مجسمه‌ها اینجا چه می‌کنند و چه می‌خواهند بگویند؟!

بهزاد آقاپور؛ خالق مجسمه‌های شهری با موضوع "کارگران مشغول‌کارند" می‌گوید: خودم این سوژه را به سازمان زیباسازی شهرداری تهران پیشنهاد داده‌ام. اواسط اسفند بود که به یاد آوردم چیزی به هفته کارگر نمانده است. همان گروهی که همیشه سخت‌ترین و بیشترین وظایف اقتصادی؛ اجتماعی و شهری بر دوش آنهاست اما از کمترین حقوق شهروندی و ملی برخوردارند. قصد داشتم با این کار توجه مردم را به این قشر زحمت‌کش جذب کنم.

این هنرمند با اشاره به اینکه این پروژه؛ اولین کار حجمی‌ام برای سازمان زیباسازی بود، ادامه داد: در دوره‌های گذشته در بخش نقاشی دیواری با این سازمان همکاری داشتم و تاکنون 40 پروژه شهری کار کرده‌ام.

5

دبیر اجرایی بخش نقاشی دیواری بهارستان تهران ٩٥ در پاسخ به این سوال که مجسمه‌های محیطی بیشتر رنگ‌های خنثی را به نمایش می‌گذارند؛ کارگران نیز به دلیل سختی‌های اجتماعی و اقتصادی که گرفتار آن هستند غالبا با رنگ‌های خاکستری می‌توانند نشان داده شوند اما شما سراغ رنگ‌های تند؛ شاد و جذاب رفته‌اید، علت این امر چیست؟ گفت: با توجه به اینکه سوژه و موضوع اثر؛ خاص بود، از رنگ‌های شاد استفاده کردم تا بهتر و بیشتر بتوانم توجه افراد و رهگذران را به آن جلب کنم. بر همین اساس از رنگ‌های فلورسنت استفاده کردم که خاصیت شادی و جذابی دارد.

8

از او پرسیدیم مردمی که از کنار مجسمه‌های گچی شما عبور می‌کنند؛ چه نظری دارند؛ آقاپور گفت: مردم این آثار را دوست دارند. البته شهر تهران نیاز به شادابی دارد به همین دلیل در کارهایم از رنگ‌های شاد استفاده می‌کنم تا در روحیه مخاطب تاثیرگذارتر باشد.

عضو انجمن نقاشان ایران درباره ابزار مورد نیاز برای ساخت این آثار گفت: برای قالب‌گیری اولیه از باند گچی، سپس فایبرگلاس و ترکیب یکسری مواد استفاده شده است. همچنین برای فیگورهای مجسمه‌ها از مدل زنده گرفته شده تا اثر به واقعیت بیشتر نزدیک باشد و ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند.

آقاپور افزود: یکی از اهداف جشنواره بهارستان تعامل هنرمندان با مخاطب است؛ برای همین بخشی از کار در آتلیه کارگاهی کار شده و بخش اعظم کار درمعرض دید عموم و در محیط انجام شد.

6

او با بیان اینکه پیشنهاد موقعیت نصب اثر از طرف خودم بود، خاطرنشان کرد: در این پروژه دو موضوع اهمیت ویژه‌ای داشت؛ اول توجه به قشر کارگر بود و مسئله دوم توجه به بافت فرسوده شهری. برای همین سعی کردم در انتخاب مکان این موضوع را نیز مدنظر قرار دهم.

photo_2016-04-26_12-47-45

این هنرمند با اشاره به دیوار مخروبه‌ای که در زمینه کار وجود دارد، گفت: بافت‌های فرسوده شهری به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکسری از این بافت‌ها قابل استفاده هستند و دسته دیگر احتمال تخریب و ریزش دارند و بی‌توجه رها  شده‌اند. سعی شده در این پروژه انتقادی هم به این موضوع شود.

آقاپور با اشاره به اینکه مالک دیوار مخروبه مخالف این بود که کار را در کنار دیوار انجام دهیم،‌ تصریح کرد: در ابتدا می‌خواستیم داربست روی دیوار کار شود و مجسمه‌ها روی دیوار و داربست قرار گیرند اما چون نتوانستیم رفع معارض کنیم؛ مالک هم راضی نشد. درنتیجه تغییراتی در پروژه ایجاد کردیم و همین امر باعث شد کار بهتر در معرض دید عموم قرار بگیرد و از تمام زاویا قابل دیدن باشد.

1

این هنرمند با اشاره به اینکه این پروژه مقطعی‌ست و به مدت 2 ماه یعنی تا آخر اردیبهشت‌ماه در معرض نمایش قرار دارد، گفت: سازمان زیباسازی شهرداری کارهایی که قابلیت ماندگاری دارند را به مجموعه شهر آفتاب منتقل می‌کند.

4

آقاپور با اشاره به اینکه چند روز بعد از تحویل کار متوجه شدیم مجسمه‌ها تخریب شده، بیان کرد: مزاحمان مجسمه‌ها را از ناحیه سر تخریب کرده بودند پس ناچار شدیم دوباره آن‌ها را بازسازی کنیم. به سازمان زیباسازی هم پیشنهاد داده‌ام در زمان جابجایی آن خودم نیز حضور داشته باشم.

او با بیان اینکه تخریب آثار هنری مبحث داغی است که در محدوده هنر شهری مطرح است، افزود: برخی مردم براساس کنجکاوی به اثر نزدیک می‌شوند، اما وقتی این اتفاق به دفعات تکرار شود؛ به اثر آسیب می‌رساند. عده قلیلی هم فقط قصد تخریب اثر را دارند. البته این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. من معتقدم در این موراد فقط باید فرهنگ‌سازی کرد.

2

آقاپور در پایان با اشاره به اینکه مهمترین رویکرد بهارستان نزدیک شدن مخاطب به هنر بوده، گفت: در بهارستان سال 95 فضایی ایجاد شد تا مخاطبان بتوانند با هنرمندان ارتباط بهتر و بیشتری داشته باشند.

کد خبر : ۳۶۵۱۴۰