خبرگزاری کار ایران

دو پژوهشگر فرانسوی در خانه‌سینما مطرح کردند:

دخالت دولت و تلویزیون فرانسه در سینما فقط با هدف حمایت است، نه ممانعت

نشست بررسی وضعیت دخالت و حمایت دولت فرانسه در سینما عصر امروز با دو پژوهشگر و روزنامه‌نگار مطرح فرانسوی در خانه‌سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آنیس دوویکتور طی سخنانی با تاکید بر اینکه دولت فرانسه در سینما دخالت می‌کند و هدفش حمایت است، گفت: دولت فرانسه هیچ‌گاه مانعی برای سینما نبوده و دخالت‌هایش با هدف کمک به سینما بوده و این کمک نیز برای حفظ فرهنگ و میراث‌فرهنگی و آثار تولید شده است.

وی با اشاره به قوانین دولت برای حمایت از سینما گفت: براساس قوانینی که آندره مارلو 60 سال پیش زمان ژنرال دوگل به عنوان وزیر فرهنگ وضع کرد، سینما از زیر نظر وزارت‌صنایع خارج شد و به صورت جدی در دو بخش صنعتی و هنری مورد حمایت قرار گرفت.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار فرانسوی ادامه داد: در اولین گام تمام آنچه به صنعت‌سینما وصل بودند مالیات‌شان به صورت مستقیم وارد صندوقی زیر نظر وزارت‌فرهنگ می‌شود که 10 درصد از میزان فروش بلیت‌ سینماها نیز وارد این صندوق می‌شود.

وی متذکر شد: همچنین پیش از آغاز فروش یک فیلم و اکران آن کمیسیونی پیش‌پرداختی را به فیلم‌ها با توجه به خصوصیت هنری‌شان می‌دهند، البته این کمک‌ها به همه فیلم‌ها اعم از داستانی، سینمایی و مستند تعلق می‌گیرد و از زمان به وجود آمدن موج‌نو در فرانسه این کمک‌ها انجام شده و ادامه دارد.

دوویکتور با اشاره به امنیت فیلم‌های هنر و تجربه گفت: سالن‌های سینمایی که فیلم‌های با کیفیت هنری خوب را نشان می‌دهند از کمک‌های خوبی برخوردار می‌شوند و از آنها پشتیبانی می‌شود .

وی همچنین درباره ممیزی و سانسور فیلم‌ها گفت: از زمان آندره مارلو ممیزی فیلم‌ها از زیر نظر وزارت‌فرهنگ خارج شد و به وزارت‌اطلاعات سپرده شد زیرا ممیزی‌ها جنبه‌سیاسی داشت، البته امروز آن ممیزی نیز کامل حذف شده است.

این پژوهشگر سینما خاطرنشان کرد: امروزه فیلم‌ها براساس میزان خشونت صحنه‌های غیراخلاقی که نشان می‌دهند به سه رده‌سنی مناسب زیر 12 سال، مناسب زیر 16 و مناسب زیر 18 سال درجه‌بندی می‌شود.

دوویکتور ادامه داد: تلویزیون نیز که تا آن روز دولتی بود خصوصی می‌شود زیرا تلویزیون زمان دولتی بودن نه تنها به سینما کمک نمی‌کرد بلکه یک سازمان دولتی بود که از سینما سوء‌استفاده می‌کرد و با پخش فیلم‌های سینمایی در تلویزیون به صنعت سینما ضربه می‌زد.

وی همچنین گفت: در فرانسه صندوقی تشکیل شده که به فعالان سینمایی و تکنسین سینما کمک می‌کند و مبالغی به آنها می‌دهد تا بین دو فعالیت سینمایی مجبور نشوند سراغ کار دیگری بروند. وزارت‌فرهنگ در فرانسه از سینما حمایت می‌کند و فقط آن را زیر نظر ندارد.

همچنین ژان‌میشل فرودون نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در فرانسه سازمانی جامع به نام CNC از سینما حمایت می‌کند، گفت: این سازمان به عنوان مرکز ملی سینما و امور سمعی و بصری واسطه‌ای بین وزارت فرهنگ و سینماگران است و هرگز نمی‌توان در فرانسه فیلمی را تولید کرد قبل از آن‌که روند و شکل تولید آن در این سازمان کاملا مشخص نشده باشد.

وی ادامه داد: کارکنان CNC دستمزد خود را از وزارت‌فرهنگ می‌گیرند اما پولی که برای حمایت سینما هزینه می‌شود از طریق خود سینما و فروش فیلم‌ها تامین می‌شود و وضع مقررات و قوانین بر نحوه دخل و خرج این پول‌ها برعهده این سازمان است و تمام هزینه‌ها نیز به صورت شفاف منتشر می‌شود.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار فرانسوی در ادامه افزود: هر سال کتابی منتشر می‌شود که در آن وضعیت اقتصادی سینما در سال‌گذشته معلوم می‌شود و همچنین میزان بودجه‌ای که به هر فیلم تعلق گرفته و رقم تعداد تماشاگران و میزان فروش فیلم‌ها به صورت دقیق و شفاف در این کتاب روی سایت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در CNC  بیست و پنج کمیسیون تخصصی حضور دارند؛ کمیسیون‌هایی همچون پخش فیلم،  موسیقی‌فیلم، سالن سینما و فیلم‌نامه که کار آنها حمایت و کمک از بخش‌های تخصصی است. این CNC سال قبل بیش از 500 میلیون یورو به شکل اتوماتیک و گزینشی توزیع کرده است.

فرودون با اشاره به حمایت‌های مالی از تهیه‌کنندگان سینما در فرانسه گفت: شرکتی وجود دارد که نزد بانک‌های فرانسوی ضامن تهیه‌کنندگان سینما می‌شود و تعهد می‌دهد این تهیه‌کننده بیش از 10 درصد بودجه خود را هدر نخواهد داد. همچنین کسانی که در صنعت‌سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند از معافیت‌های مالیاتی خوبی برخوردار می‌شوند.

این پژوهشگر فرانسوی بر نقش پررنگ تلویزیون فرانسه در حمایت از سینما تاکید کرد و گفت: مهمترین منبع تامین بودجه ساخت  و نمایش فیلم در فرانسه شبکه‌های تلویزیونی هستند. تمامی شبکه‌های تلویزیونی باید سه و نیم درصد از درآمد خود را در بخش سینما هزینه کنند. علاوه بر این شبکه کانال‌پلاس به دلیل آنکه درآمد بیشتری دارد و از مخاطبانش پول می‌گیرد باید 20 درصد از میزان درآمدش را در ساخت فیلم هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: این هزینه یا در قالب مشارکت در تولید فیلم است و یا اینکه حق‌پخش فیلم را قبل از اکران می‌خرد. برای میزان حمایت سقفی تعیین شده اما تلویزیون هرگز نمی‌تواند تمامی این سقف را برای یک فیلم یا دو فیلم هزینه و یا مصرف کند و یا اصلا نمی‌تواند تهیه‌کننده اصلی یک فیلم باشد و حتما باید تهیه‌کننده اصلی یک سینماگر خصوصی باشد .

این روزنامه‌نگار فرانسوی ادامه داد: عرضه فیلم در شبکه نمایش‌خانگی شبکه‌های اینترنتی نیز از بخش‌های دیگر است و این دو حوزه مشارکت زیادی در نمایش فیلم‌ها دارند.

فرودون افزود: فیلم سینمایی بعد از ساخت ابتدا باید در سینما نمایش داده شود، بعد از 4 ماه به صورت دی وی دی عرضه می‌شود، بعد از 6 ماه در شبکه‌های پولی مانند کانال‌پلاس به نمایش در می‌آید و یک‌سال بعد در شبکه‌هایی که از قبل حق‌نمایش  را خریده‌اند و دو سال بعد در سایر شبکه‌ها به نمایش در می‌آید.

وی افزود: CNC از به روز شدن صنعت‌سینما از آنولوگ و دیجیتال و همچنین بیش از 300 جشنواره از کشور فرانسه نیز حمایت می‌کند.

همچنین ابتدای این جلسه ابراهیم مختاری رییس هیات‌مدیره خانه‌سینما با تشکر از مهمانان و حضار گفت: ما دنبال این هستیم که با برگزاری جلساتی با ساختار سینما در کشورهایی همچون فرانسه بیشتر آشنا شویم.

وی ادامه داد: نقش دولت در سینما بسیار مهم است و با گذشت بیش از 100 سال از حضور سینما در ایران موضوع رابطه دولت و سینما هنوز حل نشده است.

در این نشست ابراهیم مختاری (رییس)، محمدرضا موئینی (نایب رییس) و سیدرضا می‌رکریمی (مدیرعامل) و ناصر عنصری (قائم مقام مدیرعامل) خانه سینما و همچنین غلامرضا موسوی، رضا مقصودی، سعید رشتیان، ارد زند، روانبخش صادقی، یونس صباحی، مجید برزگر، عبدالله اسکندری، زینت رضا، علی نیک رفتار، آناهید آباد و... به عنوان روسای تشکل‌های خانه سینما و نیز علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، عبدالحسن برزیده، جعفر پناهی، هوشنگ گلمکانی، مرتضی رزاق کریمی، پدرام اکبری، محمدعلی حسین‌نژاد، کیوان کثیریان، مینا راد (مشاور بین الملل مدرسه عالی سینما)، مسعود آب پرور، شفیع آقامحمدیان، بهرام کاظمی، حسن آقاکریمی، پرویز تاییدی، نیما عباس‌پور، ناهید رضایی، مهدی دلخواسته، محمدرضا زرین دست، همایون ارشادی، فلور نظری، حسین ایری، مهدی میامی، محمود بهراز نیا، شهرام‌پور اسد، ابراهیم آبادی، همایون خسروی دهکردی، حسین سلطان محمدی، پروانه محمدی، منوچهر اولیایی، علی اکبر عبدالعلی‌زاده، علی علایی، مهدی بزرگمهر، محمد کدخدایی، بهروز صادقی، محمود جهرمی، سعید نوری،  محمدرضا حقگو، غلامرضا آذری، ابوالفضل کریمی اصل، محمد نیکبخت، مصطفی کدخدایی، محمدحسین قشمی، منوچهر عظیمی، محمد امیرخانی، علی مقدم و... حضور داشتند.

کد خبر : ۳۶۵۷۱۴