خبرگزاری کار ایران

فرزاد طالبی در گفتگو با ایلنا:

فستیوال موسیقی معاصر باید تداوم داشته باشد/ نوید افزایش تولیدات آهنگسازان

فرزاد طالبی معتقد است: با برگزاری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران؛ تولیدات آهنگسازان این عرصه افزایش پیدا می‌کند چراکه محلی برای اجرای آثارشان وجود دارد و همین موضوع موجب پیشرفت در این حوزه است.

فرزاد طالبی (مدیر کل دفتر موسیقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره برگزاری فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران گفت: نظر دفتر موسیقی در رابطه با برگزاری فستیوال‌هایی از این دست، مجموعاً نظر مثبتی است. چه اینکه این فستیوال توسط بخش خصوصی در حال انجام شدن باشد و چه اینکه یک حوزه‌ای از موسیقی را جهت‌گیری کرده که به مسائل اجتماعی و معضلات بشری در سطح جهان می‌پردازد و برای خود حرف‌هایی دارد و از این لحاظ، به خودی خود، نکته مثبتی محسوب می‌شود.

او ادامه اداد: بخشی از هنرمندان حاضر در عرصه موسیقی، با پیش‌زمینه عمدتاً کلاسیک، امکان ارائه کارهای تولیدی خودشان را هم پیدا می‌کنند و این نکته بسیار اساسی و مهم است. اینکه کارهای غربی و کلاسیک اجرا شود یک موضوع است و موضوع دیگر، کارهای تولیدی جوانان هنرمند داخلی است که موضوعی مهم‌تر و اساسی‌تری است و شایسته است که حداقل از جهت معنوی، یک چنین اتفاقی حمایت شود.

وی درباره چگونگی شکل‌گیری این فستیوال در ادامه توضیح داد: وقتی این پیشنهاد را برگزارکنندگان اولین فستیوال در ابتدا مطرح کردند، موافقت کردم که دفتر موسیقی یک حمایت معنوی از فستیوال داشته باشد. دقیقاً به این خاطر که جای ارائه تولیدات هنرمندان ایرانی در این موضوع خالی بود. این اتفاق از منظر آهنگسازی خصوصاً در موسیقی این ژانر بسیار حائز اهمیت است.

طالبی افزود: به هر حال باید در این حوزه، دست به تولید اثر زد و اگر ما این فضا را ببندیم و هنرمندان را مجبور کنیم که فقط آثار گذشتگان، خصوصاً در حوزه موسیقی کلاسیک را اجرا کنند؛ یک جور نقض غرض اتفاق افتاده است. ازنظر ما کسی که آهنگساز است و در این حوزه، تحصیلات دارد و آهنگی هم ساخته، طبیعی است باید در جایی این مجال را پیدا کند تا آن را برای طرفداران این جنس از موسیقی ارائه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: دفتر موسیقی در بحث مجوز‌ها، سعی کرده تا امور را تسهیل کند، بحث هماهنگی‌ها و استعلامات مهمان‌های خارجی از مبادی مربوطه را تسریع کنند و ارتباط مدیران این فستیوال با بقیه موسسات فرهنگی را برقرار کرده تا مؤسسات و مکان‌هایی چون موزه هنرهای معاصر و بنیاد رودکی، حداکثر مساعدت را با این افراد داشته باشند.

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه افزود: اگر بخواهیم خوش‌بینانه نگاه کنیم، هر فستیوالی برای این ایجاد می‌شود که ادامه پیدا کند و اصل هم بر این است و من هم به این فستیوال، از این منظر نگاه می‌کنم و حس می‌کنم سال آینده، تولیدات آهنگسازان ایرانی در این حوزه، به شدت افزایش پیدا کند. چون از این پس هنرمندان این حوزه، جایی برای ارائه آثار خود دارند و مسئله دیگر اینکه کم کم ما می‌توانیم برسیم به گونه‌ای از موسیقی معاصر که طعم ایرانی هم با خود دارد. یعنی خود به خود این هم یکی از آن نکاتی است که احتمالش زیاد است و درنتیجه سال آینده باید منتظر این باشیم که اتفاق مثبتی در این حوزه بیفتد.

وی در پایان عنوان کرد: این اتفاق بستگی زیادی به عملکرد این دوره. به همین خاطر خود من هم با دوستان شورای سیاست‌گذاری فستیوال، جلساتی داشتیم و به آن‌ها در طول این جلسات گفتم که نگرش برگزاری مستمر، این فستیوال باید اصل قرار بگیرد و به آن پرداخته شود و باید تداوم این فستیوال را درنظر داشته باشند و نخواهند که الان یک اتفاقی را به وجود بیاورند و آن را‌‌ رها کنند. اگر ما بخواهیم تداومش را خود به خود در همین فستیوال اول، در ذهن بپرورانیم در خیلی از بخش‌ها تأکیداتی می‌کنیم و تلاش‌ها را چند برابر می‌کنیم و گرنه اگر فقط همین یک بار را بخواهیم ببینیم، امکان دارد خیلی مسئولانه با موضوع برخورد نکنیم.

کد خبر : ۳۶۵۷۴۹