خبرگزاری کار ایران

گشت و گذاری در گالری‌های تهران؛

شیفتگی‌های نقاشان و عکاسان لابه‌لای خطوط و حوادث

مراکز هنری و فرهنگسراهای تهران با برپایی نمایشگاه‌های متنوع هنرهای تجسمی میزبان این هفته علاقه‌مندان به هنر هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علاقه‌مندان به هنر می‌توانند با مراجعه به گالری‌ها، مراکز هنری و فرهنگسراهای تهران از نمایشگاه‌های متنوع هنرهای تجسمی برپا شده درهریک بازدید کنند.

گالری آبی

سعید حسینیان؛ نمایشگاه انفرادی نقاشی- حجم با عنوان «تبخیر» را در گالری آبی به نمایش گذاشته است.

او در توضیح نمایشگاهش می‌گوید: پدیده گرمایش زمین، با وجود تکثیر صنایع؛ امری طبیعی برای جهان است. در این میان انسان برای پیشروی این پدیده سرعت دو چندانی بخشیده است. همه ما، با این که این اتفاق برایمان بسیار نا گوار خواهد بود، به راحتی از کنار آن می‌گذریم. آب تبخیر شود، نمک جای آن را می‌گیرد و نمک...

این نمایشگاه روز جمعه 10 اردیبهشت افتتاح و تا بیست و یکم ادامه دارد. علاقه‌مندان هم می‌توانند همه روزه جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری آبی واقع  در خیابان دولت، دیباجی جنوبی، روب هروی پارک ارغوان، کوچه مژگان، شماره 41 مراجعه کنند.

 نگارخانه آتبین

مانی مهرزاد با حضور در نگارخانه آتبین؛ نمایشگاه انفرادی نقاشی خود را با عنوان «سواران گمشده» روز جمعه 10 اردیبهشت ماه افتتاح می‌کند.

این نمایشگاه تا سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت) از ۴ تا ۹ شب در این نگارخانه به آدرس خیابان ولیعصر، ضلع جنوب چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، پلاک  42 میزبان علاقه‌مندان است.

گالری ثالث

گالری تازه‌تاسیس ثالث نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش را با نمایش مجموعه‎ای از طراحی و نقاشی‎های مسعود کشمیری با عنوان ˝بودن‎های خاموش˝ برگزار می‌‏کند.

مسعود کشمیری متولد ۱۳۵۵ و فوق‌لیسانس انیمیشن از دانشگاه هنر است. او درباره آثارش می‌گوید: این مجموعه در ادامه کارهای قبلی من است، البته فرم آثار من به‌طور کلی همین است هرچند گویی داستان‎های جدیدی برای آدم‎ها در این مجموعه رخ می‏‌دهد، داستان‎های بسیار آرام در حال جریان هستند. از دیگر تفاوت‎های این نمایشگاه با نمایشگاه قبلی می‏‌توان به بزرگ شدن ابعاد نقاشی‎ها اشاره کرد به علاوه در این نمایشگاه بخشی از طراحی‌هایم نیز به نمایش گذاشته خواهد شد که کامل‎کننده این مجموعه هستند. این طراحی‎ها عموما بدون کاراکتر انسانی هستند و با وجود این با جزییات فراوان تصویر شده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند از 10 تا 29 اردیبهشت ماه به گالری ثالث به نشانی خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره 148، ساختمان نشر ثالث مراجعه کنند.

نگارستان «آن»

«تکرار» عنوان نمایشگاه انفرادی از حجم و چیدمان‎های علی محبوبی صوفیانی است که در سه گالری مجموعه نگارستان «آن» به نمایش گذاشته شده است.

علی محبوبی صوفیانی متولد بهمن ماه 1336، اصفهان است و تجربه‌‏هایی در زمینه نقاشی، مجسمه‎سازی و چیدمان داشته است. این هنرمند تاکنون آثار خود را در اسپانیا، انگلیس و آمریکا به شکل انفرادی و گروهی به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه "تکرار" تا 5 خرداد ماه، یکشنبه تا پنجشنبه ۱۱- ۲۰ و جمعه‌ها ۱۶- ۲۰ در نگارستان آن به نشانی ونک، خیابان سئول، پلاک 40 ادامه دارد.

گالری آران

امیر موسوی سومین نمایشگاه انفرادی عکس خود را با عنوان «لبه» در گالری آران نمایش می‌دهد.

شیفتگی امیر موسوی با آنچه که عادی و پیش پا افتاده است، بی‌حد و حصر می‌باشد. خطوط بیرونی دیواری به ظاهر ساده و یا پلی مجهز و پیچیده، عناصر ثابت و بازی نور و زمان متغیرهایی هستند برای نشان دادن آنچه که توضیح ناپذیر هست. همه چیز حذف می‌شود تا ذهنیتی جدید پدید آید. تخیل هنرمند با خیره شدن به خطوطی که بر پهنه یک نما به هم می‌رسند، به آنچه که با کلام قابل بیان نیست، دست پیدا می‌کند. روایت حذف می‌شود و نتیجه نهائی گذر از موضوع است. آزاد از هرگونه منطق و دلیلی، هنرمند تنها عمق احساسات خود را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه شامل دو مجموعه عکس است که با اختلاف ده سال عکاسی شده و بر لبه ایستاده‌اند.

نمایشگاه «لبه» روز جمعه 10 اردیبهشت افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان برای دیدن آثار می‌توانند به گالری آران واقع در خیابان خردمند شمالی، کوچه دی پلاک 12 مراجعه کنند.

 پروژه‌های آران

هادی علیجانی در توضیح نمایشگاه انفرادی نقاشی خود می‌گوید: نخستین حادثه باعث می‌شود متوجه حوادث بیشتری شویم که ممکن است پیامدهای حادثه‌ی نخست باشد یا اصولا ربطی به آن نداشته باشد، مگر از این حیث که در مزرعه‌ای واحد رخ می‌دهند. اغلب، نخستین حادثه‌ای که توجه تو را جلب می‌کند بارزتر از حوادث بعدی است. پس از آنکه متوجه سگ شدی، متوجه پروانه‌ای می‌شوی. پس از توجه به اسب صدای دارکوبی را می‌شنوی و سپس می‌بینی که از گوشه‌ی مزرعه به پرواز در می‌آید. کودکی را می‌بینی که راه می‌رود و وقتی او مزرعه‌ی ‌متروک و بی‌حادثه را ترک کرده است متوجه گربه‌ای می‌شوی که از بالای دیواری به داخل مزرعه می‌پرد. به این جا که رسید دیگر درون تجربه هستی (کتاب درباره ی نگریستن/ جان برگر/ ترجمه ی فیروزه مهاجر/ ص  250)

نمایشگاه «کارگاه شکار» تا 24 اردیبهشت در گالری پروژه آران به آدرس خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، شماره 5 میزبان علاقه‌مندان است.

نگارخانه الهه

«آب/ ماهی/ پرنده» عنوان نمایشگاه نقاشی فریدون صادق‌ایوبی در نگارخانه الهه است.

او درباره آثارش می‌گوید: بچه که بودم خواب‌هایم آب بود و ماهی و پرنده مادرم می‌گفت روشنایی و پرواز است. روزی بال درمی‌آوری، پرواز می‌کنی و به روشنی می‌رسی شاید رسیدن به این چند واژه مرا نقاش کرد.

این نمایشگاه پنجشنبه 9 اردیبهشت افتتاح و تا 19 اردیبهشت در نگارخانه الهه واقع در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک 3 میزبان علاقه‌مندان است.

گالری احسان

ششمین نمایشگاه انفرادی شهلا آگاه با عنوان «سیرهای آگاه» در گالری احساس؛ دهم اردیبهشت افتتاح می‌شود.

شهلا‌ آگاه، هنر و هنرمند را واژگانی بس عمیق در ژرفای وجود آدمی می‌داند که اندیشه و احساس دو بال پرواز را برای آن میسر می‌سازد. به عقیده او، خلق اثر هنری، ثبت اندیشه و احساس در زمان است و این آفرینش چه باشکوه است، موهبتی ارزشمند از سوی یگانه خالق هستی که به ما انسان ها عطا شده‌است. «سِیرهای آگاه»، سیر به معنای گردش است. گویی هر اثر گردشی است در آفاق و انفس. دغدغه‌ای که از سال‌ها همراهش بوده، هست و خواهد بود. فلسفه و عرفان، ادبیات، فرهنگ بومی و سنتی ایران و طبیعت، همه این موارد، موضوعات و مفاهیم اصلی آثار را دربردارد.

این نمایشگاه تا 15 اردیبهشت در گالری احسان به آدرس اقدسیه، بلوار آجودانیه (شهید سباری)، خیابان 14 شرقی، شماره22 میزبان علاقه‌مندان است.

پردیس

نمایشگاه گروهی فتو‌آرت با عنوان «پارارگون در عکاسی» کار مشترکی از زینب ثقفی، نگین فیروزی، امیر کوشا منش، سارا بافتی زاده، محدثه شادمهر، امیرعلی چیت‌ساز، محمد شاه‌حیدری، اعظم شادپور، سیاوش عیدانی است.

عکاسی آلترناتیو (Alternative photography) به شیو‌ه‌هایی از عکاسی و چاپ اطلاق می‌شود که بر پایه نگاتیو بوده و به صورت دستی انجام می‌گیرند، و باعث ایجاد ویژگی‌های منحصر به فردی در عکس می‌شوند که آن را به نقاشی نزدیکی می‌گرداند. یگانگی هر اثر چاپ شده و تفاوت آن با سایر نسخه‌ها، ایجاد جلوه‌های بصری ویژه، کیفیت بسیار بالا و ماندگاری طولانی، موجب گردیده این نوع از چاپ در دنیای عکاسی معاصر مورد توجه واقع شود و هنرمندان معاصر به ویژه هنرمندان بینا رشته‌ای نسبت به آن علاقه زیادی نشان دهند.

اینک این گروه در مجموعه مرکز تخصصی هنر، مدرسه تخصصی عکاسی، گرد هم آمده‌اند و با بنیانگذاری کارگروه «عکاسی آلترناتیو» اقدام به برگزاری ورک شاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی در انواع مختلف چاپ‌های این رشته نموده‌اند. همچنین با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار هنرجویان سعی در معرفی هرچه بیشتر این رشته به جامعه هنری دارد.

نمایشگاه فتوآرت «پارارگون در عکاسی» در گالری پردیس واقع در خیابان ولی عصر، خیابان فیاضی)فرشته)، خیابان بوسنی هرزگوین، نرسیده به سه راه دکتر حسابی، پلاک 30 از 10 اردیبهشت به مدت ده روز میزبان علاقه‌مندان به عکاسی است.

گالری آیریک

محمدرضا افشاری آثار نقاشی‌خط خود را در نمایشگاه انفرادی به معرض نمایش گذاشته است.

علاقه‌مندان به هنر نقاشی‌خط می‌توانند تا پایان اردیبهشت به آدرس٬ اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرقی، نبش خیابان وفا آذر جنوبی، آیریک سنتر، طبقه سوم واحد ۱۰۲ مراجعه کنند.

نگارخانه لاله

نمایشگاه آثار منتخب، سومین سالانه تبادل چاپ دستی(کارت پستال) است که بسترسازی برای تبادل تجربیات هنرمندان با یکدیگر، بازخوانی ارزش‌ها زیبایی‌شناسی و قابلیت‌های چاپ دستی و اهدای آثار بین هنرمندان عرصه تجسمی از مهمترین اهداف این رویداد است.

آثار ارائه شده با تکنیک‌هایی همچون کالکوگرافی (حکاکی روی فلز)، زیلوگرافی(حکاکی روی چوب و لینولئوم)، لیتوگرافی، سریگرافی(سیلک اسکرین) و کولاگرافی خلق شده‌اند.

نمایشگاه آثار منتخب سومین سالانه تا ۲۲ اردیبهشت ‌ماه در نگارخانه لاله به آدرس، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله ادامه دارد.

خانه هنرمندان

نهمین نمایشگاه گروهی اعضای انجمن عکاسان خانه تئاتر تحت عنوان «تیاتروگرافی» به بهانه برگزاری رویداد «اردیبهشت تئاتر ایران» در گالری «تابستان» خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه که از ۷ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه و به مدت یک‌هفته برگزار می‌شود، ۷۲ عکس از ۳۹ نفر از اعضای انجمن عکاسان خانه تئاتر ایران و در ۳ بخش «تئاتر صحنه‌ای»، «پرتره» و «پشت‌صحنه تئاتر» به نمایش درمی‌آید.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خانه هنرمندان واقع در خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند..

نگارخانه کمال‌الدین بهزاد

تجربه‌های ساغر انواری عنوان نمایشگاه نقاشی آبرنگ ساغر انواری است که در نگارخانه کمال‌الدین بهزاد از 11 اردیبهشت ماه به نمایش درمی‌آید.

او می‌گوید: نمایشگاه تجربه‌ها حاصل تجربیاتى است که در زمینه تکنیک آبرنگ از سال ٩٣ داشتم، لذت آمیختگى آب و رنگ و جارى شدن و اثربخشى آن روى صفحه سفید خواه مقوا، خواه بوم.. این بار بعد از تجربه تکنیک‌هاى مختلف، آبرنگ را برگزیده‌ام، سهلى ممتنعى، و لذت نقاشى را با به نقش کشیدن عکس‌هایى که در پس سفرهاى مختلف ثبت کرده‌ام، صدچندان نموده‌ام. به تصویر کشیدن تصاویرى که خود با تمام وجود حس کرده‌ام و اینک به دلخواه قلم و قدرت رنگ روى سفیدى بوم نقش بسته تا شاید براى دقایقى، هر چند اندک بیننده را با خود همراه سازد.

علاقه‌مندان به نقاشی‌های آبرنگ می‌توانند تا 15 اردیبهشت ماه به نگارخانه کمال‌الدین بهزاد به آدرس بلوار کشاورز، نبش خیابان 16آذر، پلاک 284 مراجعه کنند.

گالری راه‌ ابریشم

علی ناجیان و رامیار منوچهرزاده، کاتماندو را نوعی نگاه به روزمرگى‌هاى دیگران، سرک کشیدن و دزدکى دیدن به زندگى خود می‌دانند و درباره‌اش می‌گویند: واکاوى زندگى دیگران و هراس از دیده نشدن شاید سرانجامى جز به هم رسیدن نداشته باشد؛ در نقطه‌اى پایانى … کاتماندو ماجراى یک فرجام بود.

نمایشگاه انفرادی عکس با عنوان «کاتماندو» از 10 تا 27 اردیبهشت در گالری راه‌ ابریشم به آدرس، تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنوآجر، میزبان علاقه‌مندان است.

 نگارخانه ترانه باران

 نمایشگاه انفرادی خط نقاشی جعفر علی سروی‌همپا با عنوان «آشوب هندسی 4» در روز جمعه 10 اردیبهشت در نگارخانه ترانه باران افتتاح می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 20 اردیبهشت به گالری ترانه باران به آدرس تهران ، خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، خیابان پل رومی خیابان شریفی منش، نبش کوچه لادن برای بازدید از این نمایشگاه مراجعه کنند.

گالری جهان

 نمایشگاه نقاشی «طوفان مرکب» شامل مجموعه آثار هوشنگ مجمع‌الصنایع است که در گالری جهان مرکز هنرپژوهی نقش جهان افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل 50 اثر از این هنرمند خودآموخته نقاشی است که فقط با استفاده از قلم و مرکب تصاویری جالب خلق کرده که برای علاقه‌مندان به‌نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا 20 اردیبهشت‌ماه در گالری جهان به آدرس خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از خیابان شهید بهشتی، ابتدای بوستان ساعی میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر : ۳۶۵۷۵۲