خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز جهانی جَز؛

رنگ آمیزی «کاسته» در گذر از آوای‌های بدوی تا موسیقی آوانگارد

کوارتت کاسته شب گذشته (جمعه 10 اردیبهشت) به مناسبت روزجهانی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اجرای شب گذشته این گروه با اجرای قطعاتی از آلبوم منتشر شده‌اش «ایستگاه یک» و آلبوم آینده‌اش همراه بود که با استقبال مخاطبان همراه شد.

کوارتت کاسته را احسان صدیق، پیتر سلیمانی پور، مازیار یونستی و روزبه فدوی تشکیل می‌دهند. این گروه تاکنون اجراهای موفق متعددی در ایران، ایتالیا، اتریش، هلند، فرانسه، اسلوونی، مجارستان و ترکیه داشته است. هرچند این کوارتت به مناسبت روز جهانی جَز روی صحنه رفت اما اجرای آن‌ها را نمی‌توان منحصرا موسیقی جَز دانست. آنچه کاسته در شب گذشته اجرا کرد؛ سفری بین جزیره‌های موسیقی بود، جزیره‌هایی با رنگ و سبک و صداهای مختلف.

jpgشششش

کنسرت این گروه با اجرای قطعه‌ای از آلبوم «ایستگاه یک» شروع شد. آغازی که مشخص می‌کرد تمرینات گروه و همراهی‌شان با یکدیگر؛ باعث شده به صدایی واحد برسند و کاملا هماهنگ با یکدیگر قطعات را پیش ببرند.

تجربیات مدرن نوازندگان این کوارتت در اجرای موسیقی در کنار الهاماتی که از موسیقی قرن بیستم گرفته بودند؛ اجرایی منحصر به فرد را شکل داد. از سوی دیگر فضای موسیقی محلی ایران در اجرایی که گاها به تنظیمات پراگرسیو نزدیک می‌شد؛ کوارتت کاسته را به یک صدای مستقل و شنیده نشده؛ رساند.

بداهه‌نوازی می‌تواند حضور در اجرای موسیقی یا در فرآیند ساختن قطعات داشته باشد اما در آثار کوارتت کاسته؛ بداهه‌نوازی حضوری پررنگ‌تری در فرآیند ساختن قطعات دارد. آلبوم "ایستگاه یک" تلاش شده تمام سازها با صدای طبیعی خود به مخاطبان ارایه شود و حتی درباره گیتار الکتریک نیز سعی شده کمترین آرایش مدنظر گرفته شود. اما برخی قطعات که از آلبوم آینده‌ی این گروه اجرا شد؛ نوید انتشار اثری در پیوست کار قبلی را می‌داد با این تفاوت که آثار جدید کوارتت کاسته بسیار جسورانه‌تر و بی‌پروا تر اجرا شد.

jpg9999999999

کوارتت کاسته پیش از پایان کنسرت خود با تبریک روز کارگر؛ آخرین قطعه کنسرت را اجرا کرد و مخاطبان پس از آن دقایقی ایستاده به تشویق گروه پرداختند. پس از تشویق ممتد مخاطبان؛ گروه روی صحنه آمد تا قطعه‌ای را به عنوان «بیز» اجرا کند.

اجرای شب گذشته این کوارتت که به مناسبت روز جهانی جز توسط نشر موسیقی هرمس برگزار شد؛ با صدابرداری حرفه‌ای رضا عسگرزاده ماندگار شد. یکی از ویژگی‌های آلبوم «ایستگاه یک» ضبط قطعات به‌صورت گروهی و زنده بود. این اثر در کشورهای مختلف جهان اجرا شد و استقبال مخاطبان را به همراه داشت چراکه اثری با صدا دهی خاص خودش بود. این گروه آلبوم دوم خود با عنوان «ایستگاه دو» را زمستان امسال توسط نشر هرمس منتشر می‌کند. 

jpg888888888

شب گذشته پیتر سلیمانی‌پور کلارینت باس و سکسفون نواخت، مازیار یونستی اجرای آواها و پیانو را برعهده داشت و احسان صدیق با گیتار الکتریک و روزبه فدوی با درامز کوارتت را تکمیل کردند.

این کوارتت که بانی آن احسان صدیق است، در اواخر سال 91 تشکیل شد. موسیقی آنها مبتنی بر خلاقیت گروهی و انفرادیِ اعضایش است و قالب آن از ریتم محلی تا ساخته‌های آزاد را شامل می‌شود. آنها تمایل به خلق آثاری دارند که بازتابنده نگاه امروزی‌شان به موسیقی جهان باشد. کوارتت کاسته گذر خود از میان موسیقیِ دهه 70 میلادی تا آواهای محلی، از موسیقی آوانگارد سده بیستم تا موسیقی جَز معاصر را با چاشنی بداهه‌نوازی، به ساختاری شنیداری تبدیل می‌کند.

کد خبر : ۳۶۶۲۶۲