خبرگزاری کار ایران

پرونده­ هسته­‌ای ایران در نمایشگاه کتاب

مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب‌های هسته‌ای منتشر شده در حوزه فناوری هسته‌ای ایران را در ایام نمایشگاه کتاب تهران به علاقمندان عرضه می‌کند.

به گزارش ایلنا، با توجه به در پیش­ بودن ایام برگزاری بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین­‌المللی کتاب در تهران "بسته­ کتاب‌پرونده هسته­‌ای" با عناوین "پرونده هسته­‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن"، "سیر تحولات پنجاه ساله فن­‌آوری هسته­‌ای در ایران"، "بررسی حقوقی مسئله هسته­‌ای"، "سیاست هسته­‌ای دولت احمدی­‌نژاد و مواضع شخصیت­‌ها " و "نیم قرن پرونده هسته­‌ای ایران" که ازسوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده؛ ارایه می‌شود.

پرونده هسته‌­ای و ابعاد پیدا و پنهان آن

کتاب "پرونده هسته­‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن" نوشته کامران غضنفری با 320 صفحه و شمارگان 1000جلد در زمستان سال 1394 منتشر شده ­است. در این کتاب ضمن مروری اجمالی مذاکرات هسته­‌ای در دولت سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی­‌نژاد، به رویکرد هسته­‌ای دولت حسن روحانی پرداخته شده و نیز مذاکرات ژنو و مسائل پیرامونی آن مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است.

این کتاب در چهار فصل گردآوری شده ­است. فصل اول و دوم به روند پرونده­ هسته‌­ای در دولت خاتمی و احمدی‌نژاد می­‌پردازد و وقایع مهمی همچون بیانیه سعدآباد، وقایع سال 84، تفاهم­نامه بروکسل، تغییر سیاست هسته­‌ای در دولت نهم، گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا و قطعنامه شورای امنیت در اسفند 86 را مورد بررسی قرار داده است. فصل سوم بطور کامل به موضوع مذاکره و رابطه با آمریکا ازدیدگاه مقام معظم رهبری می­‌پردازد. فصل آخر کتاب مربوط به دولت روحانی است . تمام اتفاقات و وقایع رخداده در چند سال گذشته از مذاکرات ژنو و برنامه اقدام مشترک گرفته تا تعلیق تحریم­‌ها، انفعال دولت در روابط خارجی، مواضع رهبری نسبت به توافقنامه ژنو و ... .

سیر تحولات پنجاه ساله فن‌­آوری هسته­‌ای در ایران

کتاب سیر تحولات پنجاه ساله فن‌­آوری هسته­‌ای در ایران تالیف مهدی علیخانی صدر در سال 1388 با 888 صفحه و  شمارگان 2000 جلد به چاپ رسیده ­است.

در مقدمه کتاب آمده است که پیش از انقلاب اسلامی قدرت‌­های بزرگ ایران را برای دستیابی به انرژی هسته­‌ای تشویق می‌­کردند و قراردادهای کلانی با دولت پهلوی منعقد می­‌کردند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همین قدرت­‌ها برخلاف معاهده منع گسترش و تکثیر سلاح­‌های هسته­‌ای نه تنها کمک­‌های خود را از جمهوری اسلامی دریغ ورزیدند بلکه پرونده­‌های حقوقی برای ایران بوجود آوردند و برخلاف تمامی مقرارت بین­‌المللی پرونده ایران را به شورای امنیت سازمن ملل ارجاع دادند. اثر مذکور در پنج فصل و یک ضمیمه قطعنامه­ ها، سیر تاریخی پنجاه ساله­ فناوری هسته­‌ای در ایران را از ورود دانش هسته­‌ای به ایران تا مطرح شدن پرونده ایران در صحنه بین­‌المللی و گزارش­‌ها و قطعنامه­‌های صادر شده پیرامون آن را بطور موشکافانه مورد بررسی قرار داده است.

بررسی حقوقی مسئله­ هسته‌­ای

کتاب بررسی حقوقی مسئله هسته­‌ای توسط محمدهادی توکل­پور کوخدان با 328 صفحه و شمارگان 1500 جلد در سال 1388 متشرشده است. این اثر با عنایت به وجه حقوقی پرونده هسته­‌ای ایران و بررسی تاریخی – فنی مسائل هسته‌ای، تلاشی است در جهت بررسی این مطلب که در نظام ظالمانه­‌ی فعلی حقوق بین­‌الملل نیز، تلاش ملت ایران برای دست­یابی به فناوری صلح­‌آمیز هسته­‌ای، تلاشی مشروع و مبتنی بر حقوق اولیه­‌ی هر کشوری است و ادعای کشورهای غربی از نظر حقوقی، ادعایی سست و غیر قابل دفاع است. کتاب در سه بخش به بررسی ابعاد حقوقی انرژی هسته­‌ای، اقدامات اولیه خلع سلاح و عدم گسترش، اسناد و پیمان­‌ها، فعالیت هسته­‌ای ایران پیش و پس از انقلاب، ارزیابی حقوقی پرونده هسته­‌ای و توافق­‌ها و تصمیمات آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی پرداخته است.

سیاست هسته­‌ای دولت احمدی­‌نژاد و مواضع شخصیت­‌ها

کتاب سیاست هسته­‌ای دولت احمدی­‌نژاد و مواضع شخصیت­‌ها با 316 صفحه و شمارگان 1500 جلد در بهار 1393 چاپ شده است. اعظم سلامتی نویسنده این کتاب است. کتاب مذکور پرونده­‌ی هسته­‌ای ایران در دولت­‌های نهم و دهم و مواضع شخصیت­‌ها در محدوده­ زمانی (1384- 1390) را بررسی کرده است و شامل چهار بخش است. از مهمترین بخش‌های این کتاب می­‌توان به مواضع شخصیت­‌ها در زمان دولت نهم و دهم از جمله مقام معظم رهبری، تیم هسته­‌ای سابق (روحانی، موسویان)، هاشمی رفسنجانی و ... و همچنین آثار و نتایج سیاست­‌های هسته­‌ای دولت نهم و دهم اشاره کرد.

نیم قرن پرونده هسته­‌ای ایران

کتاب نیم قرن پرونده هسته­‌ای ایران نوشته مهران قاسمی در سال 87 با 452 صفحه و شمارگان 2500 جلد به چاپ رسیده است.

مجموعه‌ی "نیم‌قرن پرونده‌ی‌ هسته‌ای‌ ایران" باتوجه به سیر رویدادها و حوادث در سه مجلد تدوین شده است. جلد نخست به بررسی بازه‌ی‌ زمانی 1957 تا 1997 ( چهار دهه‌ی‌ آغازین برنامه‌های هسته‌ای ایران از دوران شاه مخلوع تا پیروزی انقلاب و از پیروزی انقلاب تا پایان دوران ریاست جمهوری حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی) پرداخته و در جلد دوم فاصله‌ی زمانی (1997 تا 2005 یا دوران ریاست جمهوری حجةالاسلام خاتمی) مورد بررسی قرار گرفته است. جلد سوم نیز در این میان تحولات پرونده‌ی هسته‌ای کشور را در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد (از 2005 به بعد) مورد بررسی قرارداده است.

کد خبر : ۳۶۶۷۳۴