خبرگزاری کار ایران

پورمحمدی در همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط:

رفت و آمدها به ایران یک دلیل دارد؛ کشورها فضای ایران را مناسب دیده‌اند

وزیر دادگستری گفت: خوشحالیم که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی – تولیدی توسط فارغ‌التحصیلان، متخصصان و دانشجویان به ثبت می‌رسد. این نشان می‌دهد موضوع اقتصاد دانش‌بنیان جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مصطفی پورمحمدی (وزیر دادگستری) امروز (13 اردیبهشت ماه) در ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط گفت: خوشحالیم که این همایش به صورت پیوسته در حال انجام است و ششمین دوره خود را برگزار می کند. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت حقوقی و مسئولان حوزه مرتبط تشکر می‌کنم. این ایام مصادف است با شهادت آیت‌الله مطهری چهره ماندگار عرصه فرهنگ، تفکر و خلاقیت که به روح بلند او درود می‌فرستیم و خوشحالیم که این همایش‌ هم دراین ایام برگزار می‌شود و ما این را به فال نیک می‌گیریم.

وزیر دادگستری کشور با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه تولیدات فکری و خلاقیت‌های ذهنی گام‌های خوبی را برمی‌دارد؛ بیان کرد: آخرین آماری که از حوزه تولیدات علمی اعلام شده؛ بسیار خوشحال‌کننده است. در حوزه تبدیل دانش و علم و فن به محصولات صنعتی گام‌های مثبتی برداشته‌ایم، محصولاتی که برای جامعه مفید و به بهبود فضای کسب و کار و افزایش درآمد سرانه ملی می‌انجامد.

وی با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان اضافه کرد: دولت در بحثی که به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان مطرح می‌شود؛ اهتمام فراوان داشته است به گونه‌ای که هم سال گذشته و هم امسال بودجه خوبی را برای اقتصاد دانش‌بنیان درنظر گرفته است. خوشحالیم که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی – تولیدی توسط فارغ‌التحصیلان، متخصصان و دانشجویان به ثبت می‌رسد. این نشان می‌دهد موضوع اقتصاد دانش‌بنیان جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است.

پورمحمدی افزود: با تلاش‌های انجام گرفته بسیاری از کسانی که در خارج از کشور درس می‌خوانند و فعالیت می‌کنند بخش زیادی از فعالیت خود را به داخل ایران آورده‌اند.

وزیر دادگستری کشور با اشاره به فضای پسابرجام گفت: کشور در پیشرفت توسعه گام‌های خوبی برداشته و فضای پسابرجام این موقعیت را تشدید می‌کند. سرمایه‌گذاران و محققان خارجی با همکاری محققان ایرانی از فضای ایجاد شده در داخل کشور استفاده می‌کنند. ارزیابی نرخ رشد بالای 5 و 6 را کشورهای معتبری برای جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی کرده‌اند که دلیلی است برای سرمایه‌گذاری و مشارکت دولت‌ها و بخش‌های خصوصی است. این رفت و آمدهایی که امروز به ایران می‌شود تنها یک دلیل دارد و آن این است که کشورهای دیگر فضای ایران را مناسب دیدند.

پورمحمدی با اشاره به بحث حقوق مالکیت فکری و تقسیم آن به دو بخش مالکیت فکری در عرصه‌های صنعتی و مالکیت فکری ادبی و هنری بیان کرد: حقوق مالکیت فکری عرصه بزرگی را به خودش اختصاص داده است و عرصه‌های صنعتی ابداعات و اختراعات و حمایت از آنها بحث وسیعی دارد. دنیا تلاش بسیار وسیعی را در این رابطه انجام می‌دهد. به خصوص که فضای مجازی رکن رکین این خلاقیت و داد و ستد یافته‌هاست. اگر بخواهیم محیط را به شکل مطلوب مدیریت کنیم به گونه‌ای که در تولید ملی سهم بسزایی ایفا کند و شاهد نوآوری آن باشیم. باید حوزه حقوق مالکیت فکری را تبیین کنیم. دولت دو مجموعه بحث مالکیت فکری را در مرحله اول تقدیم مجلس کرد که امیدواریم این به یک قانون جامع تبدیل شود.

وی ادامه داد: وقتی بحث به حوزه مالکیت ادبی می‌رسد بسیار سخت‌تر می‌شود در حوزه‌های صنعتی بحث‌های جدی اقتصادی وجود دارد و دستگاه‌ها به صورت جدی وارد می شوند. بحث مالکیت ادبی حوزه کوچکتری دارد و بحث کپی‌رایت در آن بسیار راحت‌تر است. پدیدآورنده باید برای دفاع از حقوق فکری خود وکیل بگیرد و هزینه آن را بپردازد که این خودش مسئله‌ای است.

پورمحمدی با اشاره به حمایت از هنرمندان آثار افزود: همانطور که باید به تولیدکنندگان کمک کنیم باید به هنرمندان و نویسندگان نیز کمک کنیم اینها اغلب متعلق به طبقات متوسط و ضعیف جامعه هستند. کسی که به دنبال تحقیق و پژوهش و فرهنگ می‌رود چندان به مال‌اندوزی توجه نمی‌کند. این قشر به کمک جدی نیازمند است. اینها باید از محصولی که خود تولید کرده‌اند بهره ببرند اعتبار و اسم‌شان و حقوق مرتبط با آن متعلق به خودشان باشد اگر نتوانیم چنین فضایی ایجاد کنیم هنرمند ما اثرش را در خارج از کشور منتشر می‌کند که ضربه بزرگی است.

او با بیان اینکه می‌بایست نسبت به حقو ق مالکیت فکری تلاش بیشتری کنیم گفت: من خواهش می‌کنم که وزارت بهداشت یک واحد حقوقی برای حمایت از حقوق مالکیت فکری ایجاد کند. ما در این عرصه هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم به نفع کشور است. باید اندیشه‌ورز ما، نویسنده ما و هنرمند ما بداند برای تولید اثرش به او کمک می کنیم و پس از تولید هم از او حمایت می کنیم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به آموزش فعالان در این عرصه گفت: آشنایی با مبانی حقوق فکر یکی از مسائلی است که نیاز آموزش آن در کشور احساس می‌شود که در آینده‌ای نزدیک آکادمی حقوق مالکیت فکری در اواسط تابستان برگزار می‌شود و همچنین در بحث دانشگاه‌ها تلاش کردیم زیرشاخه‌های آن را تقویت کنیم.

کد خبر : ۳۶۷۰۴۷