خبرگزاری کار ایران

دو کتابِ فاطمه راکعی در نمایشگاه کتاب

فاطمه راکعی گفت: دو مجموعه شعر آماده انتشار دارم که هنوز مقدمه‌ای برای آنها آماده نکرده‌ام. این دو کتاب مضامین اجتماعی و سیاسی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه راکعی "شاعر و مترجم" در مورد کتاب‌های تازه‌اش گفت: دو مجموعه شعر آماده انتشار دارم که هنوز مقدمه‌ای به دلیل مشغله زیادم برای آن ننوشته‌ام. این دو کتاب مضامینی اجتماعی و سیاسی دارند و به معرفی شعر معاصر چین و ژاپن که در واقع ادامه طرح بزرگ گفتگوی شعر معاصر ایران و جهان است؛ می‌پردازند. این دو کتاب را قرار است انتشارات انجمن شاعران ایران با ترجمه اسماعیل پور برای نمایشگاه کتاب آماده کند.

راکعی توضیح داد: قطعا در نمایشگاه کتاب تهران شرکت خواهم کرد. در این نمایشگاه؛ غرفه‌ای 9 متری برای انجمن شاعران درنظر گرفته شده که هنوز سالن و شماره آن مشخص نیست.

این مترجم گفت: نمایشگاه فرصت خوبی‌ست برای خرید کتاب‌هایی که لازم دارم چراکه نیاز به وقت زیادی برای خرید کتاب ندارم. ما که اهل ادبیات و پژوهش هستیم؛ از این فرصت استفاده می‌کنیم و به غرفه‌ها سر می‌زنیم و کتاب‌های مورد نیازمان را می‌خریم.

این شاعر افزود: بیشترین خریدم را کتاب‌های رشته علمی تحقیقات زبان شناسی و ادبیات و نیز آخرین دیدگاه و نظریه‌های نقد ادبی و ترجمه‌های تازه شعری و مجموعه شعر شاعران مطرح تشکیل می‌دهند.

راکعی درباره تنوع تیراژ موجود در بازار کتاب گفت: کتاب‌هایی که دارای تیراژ بالا هستند بیشتر شامل آثاری در حوزه  شعر و داستان کودک و نوجوان هستند که فروش خوبی هم دارند. مردم معمولا برای کودکانشان شعر و قصه می‌خوانند درمقابل کتاب‌های بزرگسال بدلیل تخصص بودن مخاطبان کمتری دارد و شهروندان هم به دلیل مشکلات مختلف که اقتصاد مهمترین آنهاست؛ تمایلی به خرید کتاب ندارند.

فاطمه راکعی با اشاره به توزیع بن‌کارت‌ها در نمایشگاه گفت: وزارت ارشاد بن کارت‌هایی به دانشجویان، اساتید و اهل ادب می‌دهد. این موضوع می‌تواند کمکی به دوستداران کتاب باشد که شرایط اقتصادی مناسبی برای خرید کتاب‌های مورد نیازشان ندارند و کمکی باشد به ناشران تا راحت‌تر کتاب‌های خود را بفروش برسانند. 30 درصد مبلغ این بن‌کارت‌ها را ارشاد و 70 درصد را افراد می‌پردازند.

وی در ادامه افزود: استفاده از بن‌کارت‌ها به اهل قلم موکول شده و اینکه هر کس 2 کتاب چاپ کرده باشد؛ حق استفاده از آن را دارد. متاسفانه این شرط اصلا رفتار مناسبی با اهل قلم نیست.

راکعی در پایان گفت: دولت‌های مختلف کمترین بودجه را برای فرهنگ هزینه کرده‌اند. مثلا اگر در نمایشگاه کتاب برای اهل قلم بودجه‌ای درنظر گرفته شود قطعا جای دوری نمی‌رود و به ترویج کتابخوانی کمک بزرگی خواهد بود.

کد خبر : ۳۶۷۱۸۳