خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با عباس جمال‌پور مطرح شد؛

تنها معنیِ هنر، عشق است

نگارگر برگزیده سال 2011 که تنها معنی هنر را عشق می‌داند، معتقد است: هنرمند باید چهار خصوصیت حساسیت، تعقل و تفکر، خلاقیت و جاذبه در کار را دارا باشد.

نگارگری، هنری برگرفته از مفاهیم تعالی روح و رسیدن به عالم معنا و جاودانگی‌ست. در برخی از رشته‌ها؛ نگارگری از مرغ و گل که سمبل عاشق و معشوق هستند، بهره می‌گیرند و هنرمند نگارگر آنچه را که می‌بیند در اوج تعالی جان و عشق به تصویر می‌کشد.

عباس جمال‌پور نه‌تنها نگارگر برجسته‌ای‌ست، بلکه بر موسیقی نیز تسلط دارد. به عقیده او؛ جمال بالاتر از کمال است و می‌گوید: هر آنچه که در هستی وجود دارد ابتدا باید به کمال برسد و کمال وقتی که به کمال رسید؛ وارد مرحله جمال شود.

او با بیان اینکه واقعیت با حقیقت متفاوت است و حقیقت مینیاتور «جان» است،‌ می‌افزاید: ما در مینیاتور به دنبال جان یک موضوع هستیم و این جان را از طریق جان خود می‌یابیم.

این استاد نگارگری با بیان اینکه هستی بر دو حرکت تکرار و چرخش استوار است، تصریح می‌کند: برای پایداری و بقای هر چیزی این دو حرکت یعنی تکرار و چرخش لازم است. چرخش جاذبه ایجاد می‌کند و جاذبه پایه و اساس عشق است.

جمال‌پور با اشاره به اینکه یکی از رشته‌های نگارگری «گل» و «مرغ» است که نماد «معشوق» و «عاشق» هستند، می‌گوید: نگارگری ما به‌طور کلی بر حرکت دایره و منحنی استوار است، تکرار در هستی برای یادآوری و رشد است، جاذبه که مولد عشق است با تکرار رشد می‌کند، نگارگری ایران با معنا سر و کار دارد «اگر هوشمندی به معنا گرای / که معنا بماند ز صورت بجای» ما از صورت معنا را پیدا می‌کنیم.

او معتقد است که عناصر موجود در یک منطقه بر آداب و رسوم، لهجه و هنر افراد آن منطقه تاثیرگذار است و تاکید می‌کند: مینیاتور و نگارگری هنر ملی و برگرفته از وضع جغرافیایی، آداب و رسوم و مذهب کشورمان است.

33

این استاد نگارگری با بیان اینکه نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما جلوه‌هایی از هنر هستند و تنها معنی هنر؛ عشق است پس هر کاری که با عشق انجام شود یک اثر هنری‌ست، ادامه می‌دهد: انسان از طریق عقل به کمال می‌رسد و از طریق عشق که بالاترین مرحله است به جمال می‌رسد. هنر ملی ما براساس عشق و عاشقی‌ست و این مسئله باعث پایداری و تکامل آن است.

جمال‌پور به دوران هنرجویی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: هنر نگارگری در حال حرکت است، وقتی من وارد عرصه هنر شدم دو بانوی هنرمند در این عرصه فعالیت می‌کردند درحالی‌که امروز 288 بانو در این زمینه فعال هستند و این نشان می‌دهد این هنر نه تنها در مردان بلکه در میان زنان این کشور نیز تاثیرگذار بوده و این بزرگترین پیشرفت در این هنر است که بسیار عالی‌ست.

او با بیان اینکه هنرمند باید عوامل و عناصر در حرکت‌های انسانی را بشناسد، ‌ادامه می‌دهد: اولین اصل برای یک هنرمند این است که گیرنده قوی باشد و از حساسیت بالا برای دریافت اصرار هستی برخوردار باشد.

این استاد نگارگری دومین اصل برای یک هنرمند را تفکر و تعقل می‌داند و می‌گوید: هنرمند باید خلاقیت داشته باشد و به کارش جاذبه دهد تا در روح و روان ببیننده تاثیرگذار باشد چراکه اصراری در هنر نهفته است که در همه ابعاد هستی شریک بوده و دخالت دارد.

جمال‌پور با بیان اینکه بزرگان هنر ما اصرار هستی را گرفته‌اند،‌ می‌گوید: هنرمند باید به نوعی تحت تاثیر جامعه باشد و با آن حرکت کند، خوبی‌ها را از جامعه دریافت کرده و با هنرش آن را مطرح کند تا خوبی‌ها بیشتر شناخته شود و  هنرمند باید در دریافت و بیان مسائل پیشرو و پیشقدم باشد تا جامعه‌ای عاشق و صادق داشته باشیم و مردم همدیگر را ترمیم کنند.

کد خبر : ۳۶۷۷۹۱