خبرگزاری کار ایران

در نشست «کتاب‌سازی؛ آفت صنعت‌نشر» عنوان شد؛

مرکزی برای مقابله با کتاب‌سازی ایجاد شود/ باید ذائقه مردم را تغییر دهیم

اکبر ایرانی در نشست «کتاب‌سازی؛ آفت صنعت‌نشر» گفت: افرادی هستند که به خود زحمت نمی‌دهند. تحقیق و مطالعه برای خلق آثار جدید کنند و یا مشکلات اقتصادی به آنها فشار می‌‌آورد در نتیجه اقدام به کتاب‌سازی می‌‌کنند.

به گزارش ایلنا، اکبر ایرانی درباره علل و عوامل کتاب‌سازی در صنعت نشر کشور توضیح داد: پدیده کتاب‌سازی علت‌های مختلفی از جمله شهرت، فشار اقتصادی و... دارد که باید به طور جدی بررسی و از ریشه درمان شود. به عنوان مثال افرادی هستند که به خود زحمت نمی‌دهند. تحقیق و مطالعه برای خلق آثار جدید کنند و یا مشکلات اقتصادی به آنها فشار می‌‌آورد در نتیجه اقدام به کتاب‌سازی می‌‌کنند.

مدیرعامل مرکز پژوهش میراث مکتوب با بیان اینکه یکی از راه‌های درمانی کتاب‌سازی مسوول بودن نویسنده و ناشر در خلق آثار جدید است، گفت: مسوول نبودن و بی‌توجهی نویسندگان و ناشران خلق آثار جدید باعث انتشار کتاب‌های نامرغوب، یعنی کتاب‌های خرافی زیادی که در بازار نشر وجود دارد مانند رازهار خوشبختی در سه دقیقه می‌‌شود. این در حالی است که ممیزی‌ها اصلا توجهی به مقوله کتاب‌سازی ندارند.

ایرانی درباره آسیب‌های کتاب‌سازی در صنعت نشر گفت: وقتی سازوکاری در تولید کتاب وجود نداشته باشد ناشرانی به خود اجازه می‌‌دهند که بعد از فوت مولفان، آثار نویسندگانی که در قید حیات نیستند را جمع‌آوری کنند و به کوشش جمع‌آوری، آثار را به نام خود چاپ کنند. این امر باعث عدم اعتماد مخاطبان کتاب نویسندگان، ناشران و مولفان نسبت به آثار جدید منتشر شده می‌‌شود.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب نیز در این نشست با بیان اینکه در مقوله کتابسازی باید در پی تغییر ذائقه مردم باشیم، تصریح کرد: باید ذائقه مردم را تغییر دهیم اگر ما بتوانیم از طریق رسانه‌های جمعی برنامه‌های کتاب محوری در صداوسیما برای آگاهی بخشی مردم پخش می‌‌کنیم تا عموم مردم ما بتوانند استاندارد‌های یک کتالب خوب و بد را بدانند و از ناشران نامرغوب کتاب خریداری نکنند، گام موثری در حوزه رفع کتابسازی برداشته‌ایم. متاسفانه عموم مردم ما آگاهی لازم در زمینه تشخیص کتاب‌های مرغوب و نامرغوب که کتابسازی در ایجاد آنها نقش منفی دارد، را ندارند بنابراین برنامه‌ریزی جدی از سوی متولیان این امر باید صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: کتاب‌سازی نه تنها در حوزه کتاب بلکه در حوزه پایان نامه‌های دانشجویی نیز دیده می‌‌شود که دانشجویان به جای تحقیق و تفحص اقدام به خرید پایان‌نامه‌های آماده می‌‌کنند. بنابراین پدیده کتاب‌سازی یک آسیب اجتماعی و فرهنگی است که باید مرکزی برای پیشگیری و رسیدگی به این امر ایجاد می‌‌شود زیرا برای جلوگیری از سرقت ادبی در عصر کنونی به هیچ وجه برنامه جدی برای مقابله با این رویه صورت نگرفته است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

کد خبر : ۳۶۸۳۲۷