خبرگزاری کار ایران

قاب تصویر ۱۰ شبکه تلویزیونی استاندارد شد

تصاویر دریافتی مخاطبان سراسر کشور از ۱۰ شبکه تلویزیونی به وضعیت استاندارد تبدیل شد.

به گزارش ایلنا، نسبت تصاویری که از شبکه‌های یک، دو، چهار، پنج، نمایش، قرآن، ورزش، آموزش، سلامت و نسیم پخش می‌شوند، از فرمت ۴: ۳ به ۱۶: ۹ ارتقاء یافت.

نسبت تصاویر دریافتی مخاطبان در سراسر کشور از وضعیت غیرعریض ۴: ۳ به وضعیت عریض استاندارد ۱۶: ۹ ارتقاء یافت و مردم می‌توانند تصاویر مطلوب عریض را بدون حالت دفرمه در نمایشگرهای عریض خود مشاهده کنند.

مخاطبان رسانه ملی می‌توانند ارتقاء کیفیت پخش برنامه‌های تلویزیونی را از فرمت ۴: ۳ به ۱۶: ۹ از طریق گیرنده‌های تلویزیونی خود در منازل مشاهده کنند.

تا پیش از این، گیرنده‌های تلویزیونی عریض مخاطبان، تصاویر را ۴: ۳ پخش می‌کرد و در کناره‌های تصویر باند سیاه رنگی مشاهده می‌شد که بینندگان با ورود به قسمت تنظیمات گیرنده‌های خود، برای حذف سیاهی‌ها، اندازهٔ تصویر را به فرمت ۱۶: ۹ تغییر می‌دادند که این امر باعث دِفُرمه شدن تصاویر می‌شد، لیکن با این اقدام معاونت فنی رسانه ملی، تصاویر از مبداء یعنی استودیوهای پخش برنامه‌های تلویزیونی با فرمت ۱۶: ۹ ارسال می‌شود که نه تنها دفرمه نیست بلکه مانند پرده عریض سینما حاشیه‌های بیشتری از تصاویر را در معرض دید بیننده قرار می‌دهد.

ضمن اینکه ۲۷ دوربین استودیویی موجود در۹ استودیوی پخش سازمان به این قابلیت یعنی (SD۱۶: ۹) ارتقاء پیدا کردند. همچنین تصاویری که به شکل تامینی قبلا تولید شده‌اند به این قابلیت ارتقاء پیدا کرده و دست آخر اینکه تولید گرافیک، متن و لوگوی شبکه‌ها توسط Graphic Systems و Character Generator باید با استاندارد عریض ۱۶: ۹ صورت بگیرد که سیستم‌های قبلی برای پیدایی این قابلیت، ارتقاء یافتند.

در مورد تصاویر تامینی که قبلا تولید شده‌اند نیز تجهیزات سِروِر پخش (Playout Server) و سایر ملزومات چرخه پخش چند رسانه‌ای از جمله Injest Servers و Non linearEditings به استاندارد ۱۶: ۹ سوئیچ شدند. در عین حال ملاحظاتی در فرستنده و انتقال سیگنال باید صورت می‌گرفت و بخش تولید نیز آمادگی تامین محتوای پخش به صورت عریض (۱۶: ۹wide) را کسب می‌کرد که با تمهیدات اندیشیده شده، این ارتقاء فنی می‌سر شد.

کد خبر : ۳۶۸۶۳۲