خبرگزاری کار ایران

به درخواست علی مرادخانی؛

حسین پاکدل مامور راه‌اندازی تعاونی گروه‌های تئاتری شد

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حسین پاکدل خواست تا طرح تشکیل تعاونی گروه‌های تئاتری را مدیریت و پیگیری کند. حسین پاکدل هم در پاسخ گفت: هرچند الان اجرایی کردنش سخت است اما این امکان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سالن خصوصی تئا‌تر آفتاب همراه با افتتاح نمایش «کشتن کفتر چاهی» به کارگردانی رضا حداد و براساس نمایشنامه‌ای از محمد چرمشیر شامگاه شنبه ۱۸ اردیبهشت آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاح این سالن و نمایش، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، حسین پاکدل، آتیلا پسیانی، حبیب رضایی، سروش صحت، عاطفه رضوی، سیامک انصاری و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

حسین پاکدل، کارگردان و بازیگر تئا‌تر در این مراسم گفت: در زمان وزارت آقای احمد مسجدجامعی در دولت اصلاحات طرحی تصویب شد مبنی بر اینکه گروه‌های تئاتری کمپانی‌هایی را به‌صورت تعاونی تشکیل دهند و در قالب آن، گروه‌های حرفه‌ای را ثبت کنند.

پاکدل تصریح کرد: براساس این طرح قرار بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون و ساید نهاد‌ها، وام‌های طولانی مدتی با بهره‌های اندک به این تعاونی‌ها بدهند و زمانی هم فرصت بدهند تا محلی به نام گروه و تعاونی که مالکیت شخصی نداشته باشد؛ ثبت شود. این طرح امتیازاتی داشت که‌‌ همان اواخر دوره اصلاحات تصویب شده بود و در دوره رئیس جمهور بعدی هم که بایگانی شد.

این کارگردان و بازیگر یادآور شد: هرچند الان اجرایی کردنش سخت است اما این امکان وجود دارد. باید به داد گروه‌ها رسید. راستش دولت چاره‌ای جز اعتماد به بخش خصوصی ندارد، بخش خصوصی هم به تنهایی جوابگوی مسائل و نیازهای پیش رویش نیست.

نظارت بر تئا‌تر را به خود تئاتری‌ها سپرده‌ایم

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از سخنان حسین پاکدل پشت میکروفن آمد و گفت:‌‌ همان اوایل شروع به کارم در دولت از حسین پاکدل خواستم که مسئولیتی را در معاونت هنری ارشاد قبول کند اما او نپذیرفت و گفت من اهل انتقاد کردنم و اگر در جایی کار کنم که نتوانم نقد کنم؛ برایم سخت است.

علی مرادخانی در پاسخ به درخواست این هنرمند گفت: حسین پاکدل هم بلد است و هم ارتباطات کافی دارد و هم می‌تواند وزرا را کنار هم برای یک کار جمع کند؛ از او می‌خواهم خودش مدیریت و پیگیری راه‌اندازی تعاونی گروه‌های تائتری را به عهده بگیرد و ما هم هر کاری از دستمان بربیاید؛ انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: هرشب به طور متوسط ۱۱۵ تئا‌تر در تهران روی صحنه می‌رود و این اتفاق خوبی است.

 مرادخانی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ پرسنل کافی برای نظارت بر این تعداد اجرا را ندرارد، تشریح کرد: کار نظارت را به خود تئاتری‌ها واگذار کرده‌ایم. بر سر حدودی به تفاهم رسیده‌ایم و کار را پیش می‌بریم. تعامل و تفاهم بین وزارت و تئاتری‌ها در فعالیت‌های نظارتی و اجرایی اتفاق مهم و گام رو به جلویی است که نشان دهنده حیات در یک جامعه مدنی است.

 «امید»، ظرفیت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های هنری را بیشتر کرده

احمد مسجد جامعی نیز در این مراسم گفت: در یک سال اخیر ۳۰ سالن خصوصی تئا‌تر در تهران مجوز فعالیت گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که در مخاطبان هم نسبت به تماشای تئا‌تر رغبت ایجاد شده است.

عضو شورای شهر تهران، این رغبت و انگیزه را منحصر به تئا‌تر ندانست و با بیان اینکه ایجاد انگیزه در فضای کلی فرهنگ و هنر اتفاق افتاده است، گفت: این یک امید است که ظرفیت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های فرهنگی و هنری را بیشتر می‌کند.

آتیلا پسیانی (بازیگر سینما، تئا‌تر و تلویزیون) نیز از حاضران خواست به نکته‌ای دقت کنند. او گفت: معنای تئا‌تر خصوصی در هیچ کجا این نیست که دولت فکر کند خلاص شده است و دیگر سالن‌ها و اهالی تئا‌تر باید بروند خودشان خرج خودشان را دربیاورند.

او یادآور شد: ۱۵ سال پیش که ما دور هم جمع می‌شدیم تا کارگاه تئا‌تر ایران را استارت بزنیم. اولین هدفمان این بود که محلی داشته باشیم که بتوانیم در آن کارهایی را که تولید می‌کنیم و تجربه شخصی‌مان است؛ بروز و نمود بیرنی داشته باشد. ۱۵ سال طول کشید تا با همه دل‌غشه‌ها، چنین جایی راه بیفتد؛ اما امیدوارم رسیدن به بقیه آرزو‌هایمان ۱۵ سال دیگر طول نکشد!

تئا‌تر ما از تکثر پر است اما تنوع را از دست داده

محمد چرمشیر، نمایشنامه‌نویس نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح سالن خصوصی تئا‌تر آفتاب به مدیریت رضا حداد، به پیشینه راه‌اندازی سالن‌های خصوصی تئا‌تر اشاره کرد و گفت: سالن‌های خصوصی با این نیت راه افتادند که خلاء کمبود سالن‌های دولتی را در وهله اول پرکنند. سال‌ها ممانعت‌هایی برای این کار وجود داشت و بالاخره دولتمردان تصمیم گرفتند به بخش خصوصی اجازه دهند وارد عرصه فرهنگ و هنر شوند و سالن‌های مخصوص خود را افتتاح کنند.

چرمشیر ادامه داد: اما اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاده؛ این است که این سالن‌ها همچنان در وظیفه اولیه خود یعنی پرکردن خلاء سالن‌های دولتی باقی مانده‌اند. نکته مورد غفلت در تعریف سالن‌های خصوصی؛ برنامه است. سالن‌های خصوصی ما بی‌برنامه هستند؛ نه اینکه نمایشی برای اجرا نداشته باشند، که اتفاقاً بسیار هم پرهستند بلکه سیاست‌هایی برای خود در نظر ندارند بنابراین‌‌ همان رویه سالن‌های دولتی را ادامه می‌دهند.

نویسنده نمایش «کشتن کفتر چاهی» با اشاره به هدف‌گذاری شورای سیاست‌گذاری سالن تئا‌تر آفتاب، گفت: این سالن می‌خواهد کارهایی را اجرا کند که از نظر شکل و فرم در سالن‌های دیگر کمتر امکان اجرا دارد. در برخورد با مخاطب هم همین روش را در پیش می‌گیرد؛ تا شاهد حضور مخاطبانی باشد که نگاه جدی‌تری به تئا‌تر دارند.

محمد چرمشیر خاطرنشان کرد: تکثر تئاتر‌ها برای همه خوشایند است و نشان دهنده این است که علاقه‌مندان تئا‌تر نیازهای جدیدی پیدا کرده‌اند و به دنبال آن هستند. ولی به‌نظر می‌رسد این تکثر از عنصر مهم دیگری یعنی تنوع غافل بوده است. تئا‌تر ما از تکثر پراست اما تنوع را از دست داده و یک شکل شده است.

او ادامه داد: امیدوارم حالا که فصل جدیدی از تماشاگران به تئاتر پیوسته‌‌اند، شاهد تنوع و جسارت هم در تئا‌تر باشند. سالن جدید مصر است که تنوع را به تئا‌تر مکثر برگرداند؛ تا تئا‌تر بتواند از شکل عمومی‌اش قدری فاصله بگیرد و کمی تخصصی‌تر، مدرن‌تر و جسارت‌آمیز‌تر عمل کند.

سالن تئا‌تر آفتاب، شامگاه شنبه ۱۸ اردیبهشت با افتتاح نمایش «کشتن کفتر چاهی» آغاز به کار کرد. این سالن خصوصی در خیابان آفریقا، قبل از چهارراه جهان کودک، ابتدای کوچه کمان، پلاک ۲۶ قرار دارد. نمایش «کشتن کفتر چاهی» براساس متن محمد چرمشیر و به کارگردانی رضا حداد تا ۳۱ خرداد روی صحنه خواهد بود.

کد خبر : ۳۶۸۷۷۷