خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

ورود هنر به بورس/ تشریح شرایط اعطای وام به هنرمندان

جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی وضعیت رفاهی و معیشتی هنرمندان، شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، تازه‌ترین جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف بررسی وضعیت رفاهی و معیشتی هنرمندان شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور مدیرعامل صندوق اعتابری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو (رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی) با تاکید بر اهمیت اقتصاد هنر گفت: اقتصاد هنر می‌بایست برای مسئولان عالی رتبه کشور و همچنین هنرمندان تبیین شده و جا بیفتد. در کشور ما هنر به عنوان صناعت و کسب و کار جدی گرفته نشده و به عرضه و تقاضا در هنر نیز توجه نشده‌است در حالی که اقتصاد هنر از ضرورت‌های هنر است و می‌بایست با همفکری نهادها و دستگاه‌ها و فعالان هنر و اقتصاد هنر این موضوع دنبال شود.

وی با اشاره به حمایت از هنرمندان با بیمه هنرمندان، طرح تکریم هنرمندان پیشکسوت و کمک مستمری هنرمندان گفت: حمایت از هنرمندان از وظایف دولت است که تاکنون هم فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده و ضرورت هم دارد اما با توجه به منابع محدود نمی‌توان همیشه پاسخگوی هنرمندان بود. بنابراین لازم است که اقتصاد هنر به طور جدی دنبال شود و هنرمندان در تولید آثار به عرضه و تقاضا توجه داشته باشند.

راه اندازی یک صندوق هنری در بورس

غلامرضا خلیل ارجمندی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در این جلسه با تاکید بر اقتصاد هنر و ارتباط جدی فرهنگ و اقتصاد گفت: اگر به اقتصاد هنر به طور جدی توجه نشود، وضعیت هنر و هنرمندان در وابستگی به حمایت دولت ادامه خواهد داشت و منابع موجود برای انجام این امر کافی نیست.

وی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر گفت: سعی شده که فعالیت های صندوق شفاف و هدفمند باشد و آنچه تاکنون انجام شده حداقل‌هایی برای هنرمندان است. صندوق اعتباری هنر در چهار بخش بیمه هنرمندان، بیمه تکمیلی، طرح تکریم و کمک مستمری و وام برای حمایت از هنرمندان فعالیت دارد که سعی کردیم با توجه به بدهی‌ای که صندوق در سال ۹۲ داشت، با اقداماتی سعی در پرداخت بدهی و ساماندهی صندوق داشته باشیم. همچنین در حوزه پرداخت وام پالایش و ساماندهی انجام شد و در حال حاضر وام‌هایی هر چند با مبالغ کم به هنرمندان پرداخت می‌شود که این منابع برای پرداخت وام با سرمایه گذاری فراهم شده‌است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با تاکید بر سرمایه‌گذاری در هنر افزود: پرداخت پول به هنر در سال‌های گذشته اشتباه بوده و ضرورت دارد تا سرمایه‌گذاری در هنر انجام شود. ما سعی کردیم رابطه مالی و حمایتی با دولت را کم کنیم، به این منظور صندوقی در بورس راه‌اندازی شد تا با سرمایه‌گذاری، منابع بیمه تکمیلی هنرمندان و وام تامین شود و متکی به کمک دولت نباشد. البته در بخش بیمه هنرمندان و طرح تکریم و کمک مستمری هنوز حمایت دولت وجود دارد.

خلیل ارجمندی درباره طرح تکریم و کمک مستمری هنرمندان هنرهای سنتی گفت: کمک مستمری و تکریم هنرمندان هنرهای سنتی به مدت یک سال قطع شد اما در جلساتی که با مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، کمک مستمری و تکریم هنرمندان هنرهای سنتی که در فهرست بودند دوباره برقرار شد اما هنرمندان دیگری به فهرست اضافه نشده‌اند و اگر قرار باشد هنرمندان دیگر هنرهای سنتی از این طرح برخوردار شوند لازم است با همکاری میراث فرهنگی شیوه نامه‌ای تدوین شود.

مدیرعامل صندوق هنر با تاکید بر فعالیت تشکل‌های هنری گفت: ضرورت دارد که تشکل‌های هنری قانونمند شوند و ساختار داشته باشند تا در انجام کارها و امور بیشتر مداخله داشته باشند.

خلیل ارجمندی همچنین گفت: هر چند گفته می‌شود فروش بعضی فیلم‌ها خوب است اما واقعا این میزان فروش فیلم‌ها در اقتصاد سینما ناچیز است اما چون سایر فیلم‌ها فروش چندانی ندارند، این میزان فروش دیده می‌شود.

در پایان جلسه تعدادی از اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خود را درباره فعالیت های صندوق اعتباری هنر بیان کردند.

کد خبر : ۳۶۸۹۱۵