خبرگزاری کار ایران

در پروژه عکاسی زن علیه زن؛

حضور رامبراند و پیکاسو تا بازیگران تئا‌تر و سینما

«زن علیه زن» عنوان کنجکاوی برانگیز نمایشگاه عکسی‌ست که بازتولیدی از آثار نقاشان بزرگ مانند پیکاسو، رامبراند، مونک، دگا... را شامل می‌شود اما حرف‌های معاصر و چالش برانگیز طرح می‌کند.

به گزارش ایلنا، سروش میلانی‌زاده کوشیده با ارائه ۱۰ قطعه عکس در سایزهای متفاوت، چاپ شده روی کاغذ حرفه‌ای و ماندگار عکاسی، زندگی زنان را از دریچه‌ای تازه و کمتر مطرح شده از منظری جامعه‌شناختی، مورد بررسی قرار دهد.

این عکس‌ها که همگی ارجاعی به نقاشی‌های غربی دارند، از بین ۶۱۱ اثر نقاشی تاریخ هنر انتخاب شده‌اند و میلانی‌زاده با تغییراتی در ساختار مفهومی نقاشی‎‌ها آن‌ها را به صورت عکس‌هایی در ژانر عکس‌های صحنه‌آرایی شده بازتولید کرده‌است. مشخصات عکس‌ها در این نمایشگاه که ملهم از آثار نقاشان معروفی چون «پابلو پیکاسو»، «لوسین فروید»، «رامبراند»، «لوکاس کراناچ»، «ادگار دگا»، «فریدا کالو»، «لونرنزو لوتو»، «ادوارد مونک»، «آرتمیزیا جنتیلسکی» و «واسیلی پروف» هستند؛ در زیر هر تابلو به صورت لیبل‌هایی کوچک نصب شده‌است.

سروش میلانی‌زاده درباره مراحل انجام کار روی مجموعه «زن علیه زن» گفت: «تحقیقات در مورد این پروژه حدود شش ماه به صورت فشرده انجام شد و بعد از آن وارد مرحله پیش تولید شدیم. در این مرحله طراحی‌های لباس با آنا ثانی، طراحی گریم توسط اشکان وثوقی و طراحی صحنه توسط خودم انجام شد، و بعد از کاراک‌تر سازی نقش‌ها، ۲۲ بازیگر و هنرمند که هر کدام در شاخه کاریشان حرفه‌ای هستند نظیر رامونا شاه، معصومه کاظمی، راحله تعبدی، ساغر قناعت،‌‌ رها شاه‌حاتمی، مهتاب پرنیان و... انتخاب شدند و قرارهای پرو لباس‌ها و روزهای عکاسی با آن‌ها هماهنگ شد. به موازات ساخت دکور شروع شده و بعد از طراحی، اجرا و دوخت و دوز لباس‌ها برای بازیگران و تهیه تمام آکسسوارهای لازم، برای هر فریم یک روز مشخص توسط مهسا نعمتی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز مشخص شد. در روز عکاسی هر فریم، بعد از گریم بازیگران و پوشیدن لباس‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در صحنه‌ای که طراحی نور آن انجام شده و انتقال حس و شرایط مورد نظر به بازیگران عکاسی انجام می‌شد. مراحل عکاسی این پروژه کاملا شبیه به پروسه کار سینمایی می‌ماند و هیچ تفاوتی با پروداکشن کار سینمایی ندارد و تنها تفاوت آن این است که در این مجموعه به جای دوربین فیلمبرداری با دوربین عکاسی فریم ثبت می‌شود.»

انتخاب لوکیشن در پروژه‌های مختلف میلانی‌زاده متفاوت است اما برای این مجموعه او یک لوکیشن ثابت داشته و تمام عکس‌هایش را در این فضا گرفته‌است، او در این‌باره گفت: «لوکیشن آثار این نمایشگاه، خانه قدیمی‌ای است که امکان هر جور بازسازی را در آن داشتیم بنابراین تمام فضای دلخواه را در آن بوجود آوردیم، در واقع فضای مورد نظر برای هر فریم را ساختیم و با رنگ کردن و ساخت و ساز فضا، لوکیشن هر عکس آماده شد. در این نمایشگاه تنها یک عکس در فضای بیرون از این خانه و در کنار دریاچه طالقان گرفته شده است.»

با آنکه زنان آثارش چهره‌هایی شرقی دارند اما هنرمند با جغرافیازدایی از آثارش، به آن‌ها تجلی جهانشمول داده است؛ او در این آثار به موضوع زن و آسیب‌هایی که زنان بر هم روا می‌دارند نگاهی منتقدانه دارد. میلانی‌زاده کوشیده تا به گونه‌ای ذهنیاتش را در آثارش بیان کند که بازدیدکنندگان نمایشگاه با تماشای این آثار متوجه شوند که این آسیب‌ها و اتفاقات در همه جای دنیا و در هر زمانی ممکن است رخ دهد و خود را از آن مبرا ندانند.

او ملاک انتخاب ۱۰ نقاشی از میان ۶۱۱ نقاشی را موضوع آثار خواند و گفت: «مهم‌ترین المان که فیل‌تر اصلی مرا در انتخاب آثار تشکیل می‌داد المان موضوعی بود. ما در انتخاب این نقاشی‌ها بیش از هر چیز به داستان آن‌ها توجه داشتیم. حتی در چند نقاشی این مجموعه که کاراک‌تر مرد نیز حضور دارد با ریشه‌یابی داستان‌های نقاشی‌ها و با مطالعه تاریخ، می‌توانستیم حضور و تحریک‌های زنانه را در پس زمینه این آثار تشخیص دهیم و به همین دلیل تصمیم گرفتم عامل اصلی که می‌توانست یک زن باشد را به جای مرد داستان در کادرم قرار دهم.»

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده با اشاره به اینکه شاید هیچ ژانری به اندازهٔ عکاسیِ صحنه‌آرایی شده چنین ارتباط نزدیکی را میان هنر‌ها برقرار نساخته باشد، گفت: «نگاه عمیق جامعه‌شناسی با رویکردهای روان‌شناسی ما را برآن می‌دارد که نگاهی فرا‌تر از یک اثر در مدیوم عکاسی با تکنیک‌های بدون نقص، به آثار سروش میلانی‌زاده داشته باشیم.»

سروش میلانی‌زاده متولد ۱۳۵۷ و دانش آموختهٔ عکاسی از دانشکده هنر و معماری است. او از سال ۱۳۷۸ فعالیت پیوسته و حرفه‌ای خود را آغاز و تلاش کرده دغدغه‌های اجتماعی خود به ویژه موقعیت‌های زنان را از زوایای گوناگون مورد کنکاش قرار دهد. وی در طی این سال‌ها سعی کرده با پرهیز از نگره‌های سیاسی یا رویکردهای ژورنالیستی، با تعمق و تأمل در رابطهٔ میان آدم‌ها، منحصراً بیان کننده دیدگاه‌های اجتماعی خویش در این خصوص باشد.

میلانی‌زاده ساخت فیلم، ویدئو آرت و اجرای پرفورمنس را نیز در کارنامه هنری خود دارد. طراحی و نور‌پردازی تا‌تر ـ عکاسی تئا‌تر، سینما و تلویزیون و تدریس تخصصی عکاسی و نور‌پردازی و کارگردانی هنری پروژه‌های مختلف از دیگر فعالیتهای وی محسوب می‌شود. همچنین وی تاکنون در بیش از ٢٣ نمایشگاه گروهی و انفرادی نقاشی، عکاسی و ویدئو آرت شرکت داشته است.

نمایشگاه «زن علیه زن» تا ۳۱ اردیبهشت ماه در گالری مژده برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه یکشنبه تا پنج‌شنبه ساعات ۱۱ تا ۱۹ و جمعه‌ها ساعات ۱۶ تا ۲۰ در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک دیدن نمایند.

کد خبر : ۳۶۸۹۳۸