خبرگزاری کار ایران

جنتی در نشست شورای عالی خانه هنرمندان:

باید مشکلات قانونی بیمه هنرمندان حل و فصل شود

جنتی می‌گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی کمک به خانه هنرمندان براساس تفاهم‌نامه همکاری را دارد. زیرا تفاهم‌نامه همکاری مسیر راه و وظایف دو طرف در قبال یکدیگر را مشخص می‌کند.

به گزارش ایلنا، علی جنتی در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان گفت : فرهنگ و هنر از جمله موضوعاتی است که با توجه به سلیقه‌های مختلفی که در کشور وجود دارد همه درباره آن نظر می‌دهند و از مواردی است که حاشیه‌های زیادی دارد و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی هم یکی از وزارتخانه‌های دارای حاشیه کشور است.

جنتی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر از مراجع عظام تقلید تا افراد عادی و کوچه بازار نظر می‌دهند بنابراین کار در این وزارتخانه بسیار دشوار است.

وی افزود: سیاست‌های دولت تدبیر و امید از ابتدا روشن بوده است و شعارهای آقای روحانی هم از آغاز مشخص بوده است و ما نیز در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در موارد مختلف آن‌ها را اعلام و اعمال کرده‌ایم که از جمله این اعمال‌ها در حوزه کتاب، مطبوعات و... است که باید آزادی‌های لازم تامین شود و افراد فکر و اندیشه خود را به راحتی بیان و تجسم کنند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: عناوین کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید رشد صعودی داشته است و از ۶۴ هزار عنوان کتاب در سال ٩٢ به ٧٢ هزار عنوان در سال رسید و در سال ٩۴ هم به ٨٠ هزار عنوان کتاب در سال رسیده است.

وی افزود: در حوزه مطبوعات و نشریات الکترونیک هم فرایند صدور مجوز‌ها کاهش یافته است و مجوز‌ها به دور از هرگونه سخت گیری نابه جا صادر می‌شود و مجوز موسسات فرهنگی و هنری نیز با همین روال و طبق ضوابط قانونی صادر می‌شود.

جنتی تصریح کرد: مجلس جدید همراه با دولت است و امیدوارم در کمیسیون فرهنگی جدید در دولت آینده به گونه‌ای اقدام شود که حقوق هنرمندان تامین شود.

وی با اشاره به بیمه هنرمندان ادامه داد: لازم است مشکلات قانونی بیمه هنرمندان حل و فصل شود و صندوق هنر در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید با خیل عظیمی از اعضا مواجه بود و مبلغ کلانی نیز به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بود ولی در دولت یازدهم تلاش شد تا این صندوق از حالت کمک بگیری از دولت درآید و خود به صورت مستقل مجموعه طرح‌های اقتصادی را دنبال کند و در حال حاضر نیز هیات امنای آن دارای ذهن اقتصادی خوبی است.

جنتی افزود: به دنبال آن هستیم که این صندوق را در راستای حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران تبدیل به بنگاه اقتصادی کنیم و در حال حاضر نیز بیش از ۵٠ هزار نفر عضو آن هستند و ٢٣ هزار نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی کمک به خانه هنرمندان بر اساس تفاهم نامه همکاری را دارد. زیرا تفاهم نامه همکاری مسیر راه و وظایف دو طرف در قبال یکدیگر را مشخص می‌کند.

وی با اشاره به همکاری‌های بین المللی فعالان هنری گفت: ما دارای ٨٠ نمایندگی فرهنگی در خارج از کشور هستیم که وظیفه آن‌ها برقراری ارتباطات با انجمن‌های فرهنگی وهنری در خارج از کشور و همین طور ارتباط این انجمن‌ها با انجمن‌های فرهنگی و هنری داخل کشور است و لازم است از طریق این نمایندگی‌ها در گسترش روابط فرهنگی و هنری در حوزه بین المللی تلاش شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر واسپاری امور از سوی دولت به اصناف ادامه داد: یکی از سیاست‌های دولت واسپاری امور به اصناف است و در این مدت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از امور به صنف مربوطه واگذار شده است.

وی در بخشی از سخنان خود بر حمایت از انجمن‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها به ویژه شهرستان‌های دور افتاده که از آن‌ها غفلت شده است، تاکید کرد.

جنتی تشکیل و تاسیس خانه هنرمندان را اقدامی ارزنده دانست و افزود: در حال حاضر در این خانه سرمایه عظیم انسانی در حوزه‌های مختلف هنری حضور دارند که برای نظام و کشور قابل استفاده هستند و می‌توان از تجربیات آن‌ها بهره‌های کافی را برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاسیس شرکت سرمایه گذاری توسعه هنر با هدف کمک به هنرمندان گفت: هیات مدیره این شرکت مشخص شده است و عموم بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در آن مشارکت کرده‌اند و اعضای آن از بخش خصوصی است و ما در آن دخالتی نداریم.

جنتی در ادامه مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: در حوزه موسیقی هم سعی شده بر اساس ضوابط و قوانین از هنرمندان دفاع کنیم و کنسرت‌ها نیز برگزار شود و در حوزه تئا‌تر هم به همین شکل اقدامات لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: امسال عزم خود را در وزارت ارشاد جزم کرده‌ایم که در حوزه تئا‌تر به هنرمندان این حوزه کمک کنیم و فضاهای لازم را برای اجراهای آن‌ها افزایش دهیم تا هنرمندان بتوانند بر روی پای خود بایستند.

جنتی با تاکید بر استفاده از اهل فن و متخصص در بخش‌های مختلف افزود: در حوزه ممیزی کتاب تلاش کردیم از اساتید فن در هر رشته‌ای استفاده کنیم و در حال حاضر در این حوزه خرده گیری‌های نابجای گذشته وجود ندارد و اعضای بررس در این حوزه مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

در پایان این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه علی مراد خانی معاون امور هنری خود و جمعی از مدیران و اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران از بخش‌های مختلف خانه هنرمندان بازدید کرد.

کد خبر : ۳۶۹۱۳۷