خبرگزاری کار ایران

حمید جبلی در نشست رسانه‌ای پوستر و عکس جشنواره تئا‌تر دانشجویی:

حتی یک اثر در زمینه تایپوگرافی دریافت نکردیم!

حمید جبلی با بیان اینکه امسال بخش تایپوگرافی را نیز به جشنواره اضافه کردیم؛ گفت: انتظار آثار محدودی در زمینه تایپوگرافی را داشتیم اما حتی یک اثر در این زمینه هم دریافت نکردیم.

به گزارش ایلنا، نشست رسانه‌ای بخش پوستر و عکس نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی؛ شامگاه دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور مهدی آشنا دبیر این دوره از جشنواره و حمید جبلی مدیر هنری بخش پوستر و عکس جشنواره تئا‌تر دانشگاهی برگزار شد.

در آغاز این نشست مهدی آشنا با ارائه توضیحاتی در رابطه با این بخش و رویدادهای این دوره از جشنواره گفت: از مجموع حدود ۸۰ پوستر رسیده به دبیرخانه ۲۰ اثر به نمایشگاه راه پیدا کرده است و در ‌‌نهایت یک اثر به عنوان پوستر برگزیده معرفی می‌شود. در بخش عکس نیز از بین ۲۱۰ عکس، ۲۱ قطعه عکس به نمایشگاه راه پیدا کرده است. ابراهیم حقیقی، یحیی پاکدل و آرش عباسی داوران بخش پوستر و حیدر رضایی، امیر عابدی و آدیس عیسی قلیان داوران بخش عکس هستند.

وی افزود: امسال تصمیم گرفتیم بخشی با عنوان «تایپوگرافی» را به جشنواره اضافه کنیم. فکر می‌کردیم آثار کمی به این بخش بیاید، اما دانشجویان حتی یک اثر تایپوگرافی هم نفرستادند! این اتفاق واقعا غم‌انگیز است. بی‌تفاوتی دانشجویان به این موضوع هم ترسناک است و هم قابل تامل. این سهل‌انگاری‌ها به پاشنه‌آشیل بخش عکس و پوس‌تر جشنواره تئا‌تر دانشگاهی تبدیل می‌شود.

او ادامه داد: متاسفانه در داوری‌ها بار‌ها با این موضوع برخورد کردیم. متاسفانه شاهد هستیم کسی که از روی یک پوس‌تر خارجی کپی می‌کند با صراحت از کارش دفاع می‌کند. همه جای دنیا این کار دزدی فرهنگی است و سعی کردیم پوسترهای برگزیده در جشنواره از داستان اتهام به کپی بودن دور باشند.

حمید جبلی دبیر هنری این دوره از جشنواره، با اشاره به اهمیت وجود المان‌های ایرانی در طراحی پوستر اظهار کرد: اگر فیلم‌های کیارستمی موفق هستند به این دلیل است که در ایران ساخته شده‌اند ‌و حال ایرانی دارند. اگر در خارج از ایران ساخته می‌شدند این جذابیت را نداشتند. چقدر خوب است که فرهنگ گرافیکی خودمان را دنبال کنیم. درست است که می‌گویند باید با دنیا پیش برویم اما منظور از جهت کیفیت هنری است نه فرم. فرم برای خودمان است. در پوستر‌هایمان باید المان‌های ایرانی وجود داشته باشد.

او بیان کرد: هدف از برگزاری بخش پوس‌تر و عکس جشنواره تئا‌تر دانشجویی بالا بردن ارتقای سطح کیفی است و یک هدف درازمدت در آن جریان دارد. آرزوی من این است که تمام دانشجویان رشته‌های مختلف عکاسی کنند و با تصویر آشنا شوند. این زیبایی‌شناسی کمک می‌کند بیننده‌های بهتری داشته باشیم.

جبلی خاطرنشان کرد: خط فارسی جزو معدود خط‌هایی است که با آن نقاشی می‌کنند. ما هنری با عنوان خط‌نقاشی داریم. اگرچه می‌گویند خط لاتین به دلیل هندسی بودنش گرافیکی‌تر است، اما کاملا برعکس است‌. ما هیچ وقت هنر خط‌نقاشی را در خطوط دیگر ندیده‌ایم. امروز شاهد هستیم که این هنر بیشتر از خود نقاشی به فروش می‌رسد. باید خود ما به این ظرفیت توجه کنیم.

او همچنین با اشاره به ضعیف بودن مجموعه عکس‌های ارسال شده به این دوره توضیح داد: ما در بخش تک عکس، آثار زیادی داشتیم، به دلیل امکانات دوربین‌های دیجیتال و بالا بودن تعداد فریم‌ها عکس خوب در این بخش زیاد بود، اما مجموعه عکس همچنان ناشناخته مانده است. امیدوارم دلیل این موضوع تنبلی نباشد. باید عکاسان برای این بخش حوصله و زمان بیشتری صرف کنند. این بخش حوصله و اندیشه می‌خواهد.

جبلی به اهمیت پوستر و عکس در تئا‌تر اشاره کرد و گفت: امسال به جای سخنرانی بخش پوستر و عکس آغازکننده‌ جشنواره خواهد بود. در سینما آنونس، تیزر، عکس و پوستر مواد تبلیغاتی هستند، اما تئا‌تر تنها پوستر و عکس را در اختیار دارد. در این بین اهمیت عکس بیشتر از پوستر که وظیفه اطلاع‌رسانی دارد، است.

او عنوان کرد: امسال در نظر داشتیم به عنوان جایزه برگزیدگان را برای شرکت در ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی به خارج از کشور بفرستیم که متاسفانه مذاکره با آن‌ها به درازا کشید و موفق نشدیم امسال این کار را به سرانجام برسانیم.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی از ۲۴ اردیبهشت‌ماه با افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر کار خود را آغاز می‌کند.

کد خبر : ۳۶۹۶۱۴