خبرگزاری کار ایران

برای نخستین‌بار اثری از ویلیام باروز در ایران منتشر شد

ترجمه رمانی از ویلیام باروز، نویسنده جنجالی امریکایی، توسط فرید قدمی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ «کریسمسِ گَردی» عنوان اثری از ویلیام باروز، نویسنده نسل بیت و پدر جنبش ضدفرهنگ در امریکا است که توسط انتشارات روزنه و با ترجمه فرید قدمی منتشر شده است.

در یادداشت پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «ویلیام سوارد باروز که بود؟ بزرگ‌ترین رقیب مارکی دو ساد در بدنامی میان خیل نویسندگان؟ تبهکار و قاتلی که همسرش را در مکزیک کشت و به مراکش گریخت؟ یا آن‌گونه که نورمن میلر او را می‌خواند، نابغه‌ای در ادبیات؟ یا نویسنده‌ای جنجالی که دامنه‌ی تأثیرش از ادبیات گذشت و همان‌طور که بر نویسندگانی همچون جِی. جی. بالارد و کتی اکر تأثیر گذاشت، منبع الهامی برای فیلسوفانی نظیر میشل فوکو و ژیل دُلوز، آوازه‌خوانانی همچون پتی اسمیت و کرت کوبین، فیلم‌سازهایی همچون دیوید کراننبرگ و گاس ون سان، و موزیسین‌هایی همچون فیلیپ گلس و جان کیج نیز شد؟»

2

جک کروآک، آلن گینزبرگ و ویلیام باروز سه رأس مثلث مشهور نسل بیت هستند که هر سه‌شان با ترجمه‌های همین مترجم در ایران معرفی شده‌اند. آلن گینزبرگ برای نخستین‌بار در ایران با انتشار کتاب «زوزه» با ترجمه‌ی فرید قدمی و مهرداد فلاح (نشر آفرینش، 1388) معرفی شد و خوانندگان فارسی‌زبان جک کروآک را نیز با ترجمه‌ی رمان «ولگردهای دارما» (نشر روزنه، 1392) شناختند.

نویسنده‌‌ی «سیاست ادبیات» گفت: این کتاب با مقدمه‌ای درباره‌ی آثار و تفکر باروز منتشر شده است و فکر می‌کنم بتواند نقشه‌ای کوچک از تفکر باروز در تمام زندگی‌اش باشد. داستان‌ها و ایده‌هایی که در این کتاب مطرح شده‌اند در آثار بعدی باروز مانند «ناهار لخت»، «تریلوژی نوا» و کارهای دیگرش بسط پیدا کرده‌اند.

قدمی همچنین خبر از ترجمه و انتشار آثاری دیگر از ویلیام باروز داد و به خبرنگار ایلنا گفت: رمان‌های «ماشین نرم» و «ناهار لخت» هم قرار است با نشر روزنه منتشر شوند که البته این مشروط به گرفتن مجوز از وزارت ارشاد است. امیدوارم مشکلی پیش نیاید، اما با توجه به اتفاقاتی که در این چند سال اخیر برای مجوز کتاب‌هایم افتاده؛ چندان خوشبین نیستم.

قدمی همچنین درباره‌ی «کریسمس گردی» گفت: این یکی از مشهورترین آثار باروز و شاید مشهورترین و بهترین داستان کریسمسی‌ای باشد که دست‌کم من خوانده‌ام. فرانسیس فورد کاپولا هم انیمیشن مشهوری را از روی این داستان ساخته است.

«کریسمس گردی» در 184 صفحه و با قیمت 11500 تومان منتشر شده است. این کتاب در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در غرفه‌ی نشر روزنه به مخاطبان عرضه می‌شود.

کد خبر : ۳۶۹۶۶۳