خبرگزاری کار ایران

علی رهبری خطاب به رئیس‌جمهور:

صد رحمت به بی‌اعتنایی دورهٔ احمدی‌نژاد تا بی‌احترامی دولتِ شما

در پی حواشی متعدد ارکستر سمفونیک تهران و استعفای علی رهبری از سمت مدیر هنری این ارکستر؛ نامه‌ سرگشاده‌ای ازسوی وی خطاب به رئیس‌جمهور منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ علی رهبری در نامه‌ای سرگشاده به دکتر حسن روحانی که آن را آخرین نامه سرگشاده علی رهبری (مدیر هنری سابق ارکستر سمفونیک تهران) انتقاداتی از وضعیت ارکستر سمفونیک را با وی در میان گذاشته است.

متن بخش‌هایی از نامه علی رهبری به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی؛ رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و ادب

چه کنیم و کجا برویم تا شما به نامه‌های ما در زمان ریاست هم توجه بفرمایید.

حدود ۵ ماه پیش نوشتیم که جناب آقای رییس جمهور بفریاد ما برسید، نه تنها اقدامی نفرمودید بلکه شرایط ما را به خاطر نوشتن آن نامه سخت‌تر و پیچیده‌تر هم کردید و عده‌ای را هم به جان ما انداختید.

این هم آخرین نامه خدمت شما

جناب رییس جمهور

می‌گویند اطرافیان دربار‌ها به پادشاهان همیشه می‌گفتند خیالتان آسوده باشد شهر امن امان است البته آن‌ها می‌دانستند که در حقیقت این پادشاهان بودند که دوست داشتند این خبر‌ها را فقط به این صورت بشنوند.

آیا شما هم دچار این گرفتاری شده‌اید؟

آیا شما نمی‌دانید که وضع هنرمندان گذشته از یک گروه خاص و یک باند بقیه به هیچ وجه بهتر نشده؟

آیا در رسانه‌ها هم نمی‌خوانید با ما چه می‌کنند؟

آیا واقعا نمی‌دانید ۷۵ نفر نوازنده ارکستر سمفونیک ۳ ماه است دستمزدی از دولت..... دریافت نکرده‌اند؟

آیا واقعا نمی‌دانید که بیش از ۸ ماه نوازندگان هیچگاه حقوق ماهانه دریافت نکرده‌اند؟

آیا واقعا نمی‌دانید ارکستر سمفونیک تهران ۴ روز دیگر به فستیوال جهانی شانگای نمی‌رود چراکه نوازندگانش قراردادی ندارند؟

...

من قادر سخن گفتن در موارد دیگر بجز موسیقی نیستم.

آیا شما واقعا نمی‌دانید که با هنرمندان به‌خصوص موسیقیدان‌ها در زمان شما رفتار درستی نمی‌شود؟

می‌گفتند در زمان آقای احمدی‌نژاد به موسیقیدان‌ها بی‌اعتناعی شده، صد رحمت به بی‌اعتنایی تا بی‌احترامی.

 یکسال و نیم پیش با عشق و امید با دعوت دولت. باصطلاح...... به مملکتم آمدم و ۲ روز پیش بعد از ۱۴ ماه ایران را با غم و ناامیدی فراوان به دولت..... ترک کردم. دولتی که در عمل نیاز به افرادی مانند من ندارد و به من و امثال من کمال بی‌احترامی را داشته.

 در دوران تبلیغات اننتخابات رئیس جمهوری؛ من هم مانند بسیاری از ایرانیان دور از وطن لذت بردم از اینکه جنابعالی قول دادید ارکستر‌ها را دوباره بازمی‌فرمایید، کار‌ها را‌‌ رها کردم و تصمیم گرفتم بعد از سال‌ها دوری از وطن و کار در کشور‌های دیگر به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران برای بهبود وضع این ارکستر تلاش کنم، غافل از اینکه صحبت شما واقعا سمبولیک بوده و بیشتر جنبه تبلیغات فرهنگی داشته و دولت شما هیچگونه آمادگی برای این کار به‌خصوص از نظر مدیریت نداشته است.

...

غافل از اینکه شما ماه‌ها حقوق این نوازندگان و خوانندگان کر را پرداخت نخواهید کرد.

غافل از اینکه به ما اجازه انتقاد به مسولین داده نمی‌شود در غیر اینصورت تهدید و تحریم می‌شویم.

....

آقای رییس جمهور تعارف و زبان بازی را کنار بگذاریم و برویم سر مشکلات عظیم.

ارکستر سمفونیک تهران با گروه کر جمعا حدود ۱۳۰ نفر در اسفند ماه ۹۳ با سمفونی ۹ بتهوون بدون حضور شما کارش را شروع کرد و ۱۴ ماه کار کرد.

نتیجه:

ارکستر دراختیار بنیاد رودکی گذاشته شد. در اختیار بنیادی که کارش ار‌‌ همان روزهای اول به علت عدم آشنایی مدیرعامل آن بهرام جمالی... توسط افرادی از خارج بنیاد اداره می‌شد.

...

کمی بعد شرایط به‌خصوص برای بنده که به‌عنوان تنها ایرانی مسولیت این شغل رهبری و مدیریت ارکستر را حدود ۴۰ سال در کشورهای مختلف به‌عهده داشته‌ام؛ غیرقابل تحمل شد.

برای شما نامه نوشتیم از شما خبری نشد. رفتیم خدمت آقای معاون وزیر ایشان هم قول ۴ هفته‌ای دادند که البته هیچ کاری انجام نشد.... بالاخره رفتیم خدمت آقای علی جنتی وزیر محترم؛ ایشان هم قول‌های دادند ولی درنهایت در ماه سیزدهم درک و کشف کردیم که آقای وزیر هم ... کاری نمی‌کند.

....

آخر سر هم بجای رسیدگی به مشکلات ما شورایی تشکیل دادند که این گروه ... به نام شورا برای بنده و آقای فخرالدینی تصمیم بگیرد.

جلوی بنده هم قراردادی گذاشتند که مفاد آن می‌تواند باعث افتخار دولت..... شما باشد. اول اینکه تصمیمات هنری که هیچ مشکلی در آن وجود نداشته به دست یک شورایی اداره شود که اکثریت اعضای آن اصلا اطلاعی در این رشته ندارند و دوم اینکه بنده مانند کشور‌های کمونیستی سابق تعهد می‌دهم که دیگر رابطه‌ای با رسانه‌ها رادیو و تلویزیون مملکت خودم نداشته باشم (آیا این نکته آخر‌‌ همان نیست که دولت شما مرتب می‌گوید با ممنوع کردن صوتی و تصویری مخالفیم)

حالا ببینید اعضای شورای هنری ارکسترهای دولتی........ چه کسانی هستند؟

....

آقای رییس جمهور از ما که گذشت ولی اگر واقعا تصمیم دارید کار درستی در این راه انجام شود جلوی این بلبشو... را بگیرید تا ... از شما به‌عنوان یک هنردوست نام برده شود.

با احترام؛ علی رهبری؛ وین.

کد خبر : ۳۶۹۹۹۴