خبرگزاری کار ایران

علی نصیریان:

نمایش ایرانی از گزند «تجدد» در امان مانده‌است

علی نصیریان؛ بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما گفت: هنرمندانی مانند سعدی افشار و داوود فتحعلی بیگی، زحمت بسیاری کشیدند تا نمایش سنتی و ایرانی را پس از دوره‌ای طولانی که به نام تجدد هر چه متعلق به سنت‌ها بود مضموم دانسته می‌شد، زنده نگه دارند.

به گزارش ایلنا، تماشاخانه سنگلج شب گذشته شاهد برگزاری آیین شب چراغ نمایش «بر پهنه دریا» و رونمایی از لباس مرحوم سعدی افشار با حضور علی نصیریان، داوود فتحعلی بیگی، ابراهیم آبادی، جواد انصافی، آتش تقی پور، پیمان شریعتی، محمد اسدی، صبا کمالی، سامان تیرانداز و هنرمندان دیگر بود.

علی نصیریان در این مراسم گفت: جانمایی یادگارهای صحنه‌ای اساتید بزرگ این حوزه مانند نگهداری و نمایش لباس سعدی افشار به عنوان آخرین بازمانده تخت حوضی و دیگر هنرمندان نمایش سنتی و ایرانی، ارزش بسیاری دارد.

او نمایش ایرانی را در زمینه مسائل روز، نقدهای اجتماعی و دغدغه‌های اجتماع؛ غنی و توانمند توصیف و ثبت و ضبط یادگارهای نمایشی هنرمندان را باعث پویایی هنرمندان جوان ارزیابی کرد.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به پخش قطعه‌ای آوازی با صدای سعدی افشار، هنگام رونمایی از لباس این هنرمند، گفت: آواز یکی از بخش‌های اصلی نمایش ایرانی است.

علی نصیریان با تاکید بر اینکه بازیگر نمایش ایرانی باید بر آواز و موسیقی مسلط باشد، گفت خود من در تمام کارهایی که اجرا داشته‌ام قطعاتی را به آواز خوانده‌ام. در تمام گونه‌های نمایش ایرانی مانند تعزیه و سیاه‌بازی، آواز عنصر اصلی است.

شهرام مسعودی کارگردان نمایش بر پهنه دریا نیز در این مراسم گفت: اقتباس از آثار خارجی و آثار نمایشی بزرگ یکی از مسیرهای تجربه شده تاریخ تئاتر ایرانی است.

کد خبر : ۳۷۰۱۲۷