خبرگزاری کار ایران

در نشست قائم‌مقام نمایشگاه کتاب مطرح شد؛/۲/

پیگیر بن‌کارت‌های بلوکه شده هستیم/ دعوت بانوان به حجاب با شاخه گل

به گفته قائم‌مقام نمایشگاه کتاب؛ مبلغ 8 میلیاردی که در بن‌کارت‌ها مانده به هیچ وجه ازسوی بانک مصارده نشده و تنها امکان استفاده از آنها در محیط نمایشگاه وجود ندارد. او گفت: شهرداری حضور ده‌ساله نمایشگاه کتاب را به‌صورت رایگان پذیرفته و با تغییر مدیریت مشکل حقوقی به وجود نخواهد آمد. ستاد امر به معروف با اهدای گل درخواست رعایت حجاب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امیرمسعود شهرام‌نیا همچنین درباره به کار بردن واژه سیاه‌نمایی برای واکنش رسانه‌ها به شهر آفتاب و نمایشگاه کتاب که در یک مصاحبه رادیویی از آن استفاده کرده بود، گفت: منظور من از سیاه‌نمایی مشخصا نوع بیان آن لحظه همان خبرنگار بود. مطلبی که آنقدر ناعادلانه بود که حتی صدای مجری برنامه را درآورد. در واقع منظور من از این مطلب تمام رسانه‌ها نبودند و از همکاری و تعامل خوب همه رسانه‌ها در روند انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب سپاسگذارم.

وی در توضیح تعداد پیمانکاران حاضر در نمایشگاه کتاب نیز گفت: بحث‌های مالی نمایشگاه کتاب، ضوابط و مقرراتی دارد که توسط شورای سیاستگذاری و هیات امنای موسسه فرهنگی نمایشگاه‌ها مشخص می‌شود. امسال نیز مطابق هر سال قبل از نمایشگاه مناقصه‌هایی برگزار شد و پیمانکاران متقاضی در کمیسیون معاملات بررسی شدند. لازم به تذکر است که در کمیسیون معاملات امسال علاوه بر نمایندگان ارشاد و موسسه نمایشگاه‌ها و برخی مدیران موثر نمایشگاه، نمایندگان تشکل‌ها نیز حضور داشتند. (3 نماینده تشکل‌ها، 4 نماینده ارشاد و 3 الی 4 مدیر مرتبط مثل مدیران مالی، پشتیبانی و اجرایی، کمیسیون معاملات نمایشگاه را تشکیل می‌دهند) پس در واقع همه پیمانکاران حاضر در مناقصه شرکت کرده و نهایتا پیمانکاران انتخاب شدند. البته برخی معاملات جزئی به خود کمیته‌ها واسپاری می‌شود و مدیر کمیته با استعلام سفارش کالا و خدمات را ارائه می‌دهد. یکی از آخرین برنامه‌هایی که باید مشخص کنیم؛ تعیین حق‌الزحمه تشکل‌های نشر است که در فهرست کارها قرار دارد.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به مشکلی که برای بن‌کارت‌های بانک صادرات بعد از تغییر بانک عامل نمایشگاه اتفاق افتاده، اظهار داشت: مبلغ 8 میلیاردی که در این بن‌کارت‌ها مانده به هیچ وجه ازسوی بانک    مصارده نشده و تنها امکان استفاده از آنها در محیط نمایشگاه وجود ندارد البته دارندگان آنها می‌توانند با مراجعه به شعبه بانک شهر در شهر آفتاب نسبت به تغییر بن کارت خود  اقدام کنند. اگر هم چنین مسئله‌ای میسر نشد امکان استفاده از آنها در سایر کارتخوان‌های بانک صادرات در کتابفروشی‌ها وجود دارد. البته بروز چنین اشکالاتی بعد از تغییر بانک عامل طبیعی است و اگر می‌دانستید ما بعد از این تصمیم‌گیری چه میزان نگرانی‌ داشتیم که خوشبختانه اتفاق نیفتاده، این مسئله را بزرگ نمی‌دیدید.

وی ادامه داد: تغییر بانک عامل نیز به دلیل تغییر محل نمایشگاه بود که جزو زیرمجموعه‌های شهرداری به حساب می‌آید. باتوجه به این مسئله دیدیم اگر 4 هزار در کارتخوان مورد نیاز توسط بانک زیرمجموعه شهرداری در اینجا استفاده شود شرایط بهتر خواهد بود که به نظرم تصمیم درستی هم بود.

شهرام‌نیا در پاسخ به سوالی درباره رد اسپانسر 500 میلیونی توسط ارشاد گفت: برخی از درددل‌ها و گلایه‌ها که ازسوی برخی مدیران کمیته‌ها در رسانه‌ها می‌خوانید تا حدودی طبیعی است که حق دارند. اگر من هم مسئول و مدیر موسسه یا پرسنل ارشاد نبودم؛ شاید در گفت‌وگو با رسانه‌ها؛ گلایه‌ها و درددل‌های خود را مطرح می‌کردم. برخی از این مسائل هم به دلیل نداشتن تجربه است. مشخصا در حوزه اطلاع‌رسانی بسیاری از این مشکلات به دلیل این بود که کارهای مرتبط با اطلاع‌رسانی همزمان با عملیات عمرانی زیرساختی انجام می‌شد و بسیاری موارد تا روزهای آخر نهایی نشده بود اما مسئله اسپانسر 500 میلیونی واقعا یک سوءتفاهم است و هیچ عقل سلیمی کمک مالی را رد نمی‌کند.

شهرام‌نیا متذکر شد: همانطور که اشاره شد قرار بود برای جلوگیری از آشفتگی در جذب اسپانسر موارد پیشنهادی در کمیسیون مصوب شود که هنوز فرصت این اتفاق پیش نیامده است البته پیشنهادی نیز از سوی آقای تورانیان نداشتیم و حتی 24 ساعت قبل از تحویل نقشه‌ها از ایشان پرسیدم آیا در این حوزه اسپانسری دارید که اعلام نکردند.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره ادعای عدم همکاری خانه کتاب با کمیته اطلاع‌رسانی بیان کرد: شاید بهتر باشد آقای جلیسه به این موضوع پاسخ دهد اما خانه کتاب بانک اطلاعات نشر کشور است و گستره زیادی از اطلاعات ناشران و کتاب‌ها را دارد که مسلما تمام آنها برای اطلاع‌رسانی مناسب نمایشگاه به کار نمی‌آید. یکی از مشکلاتی که در سال‌های  گذشته داشتیم؛ این بود که به‌جای استفاده از اطلاعات سایت نمایشگاه کتاب که تمامی ناشران و کتاب‌های حاضر در نمایشگاه را دارد؛ از اطلاعات خانه کتاب استفاده می‌کردیم. سال گذشته نیز از اطلاعات خانه کتاب برای اطلاع‌رسانی استفاده نشد. مسئله‌ای که آقای تورانیان مطرح می‌کند به دریافت مبلغ از سوی خانه کتاب اشاره دارد که در کمیسیون معاملات مصوب نشده است. البته شاید منظور بحث هزینه برای کسر کتاب است. سال‌های گذشته تعدادی از کتاب‌هایی که برای عرضه در کارنامه نشر ارائه می‌شد در حین نقل و انتقال یا گم می‌شد یا به سرقت می‌رفت. برای اینکه خانه کتاب بتواند در صورت چنین اتفاقی کسری کتاب را جبران کند و مخزن نشر کشور کامل باقی بماند؛ مبلغی برای کسر کتاب در نظر گرفته شده اما این به معنی هزینه اجاره کتاب نیست.

او همچنین درباره سرانجام امضای تفاهم‌نامه میان ارشاد و شهرداری گفت: تلاش داریم تفاهم‌نامه در روز اختتامیه نهایی شود و آقای قالیباب نیز با این مسئله موافقت کرده است. درباره اختصاص 5 سال یا 10 سال رایگان شهر آفتاب به نمایشگاه  کتاب؛ شهرداری 10 سال را پذیرفته اما اینجا یک مشکل حقوقی وجود دارد که آیا تفاهم‌نامه با این مدت زمان طولانی در حدود اختیارات و مصوبات داخلی شهرداری هست یا خیر؟ هرچند دیروز آقای قالیباف از حل این مسئله خبر دادند و به نظر نمی‌رسد هیچکدام از دو طرف نگرانی از این مسئله داشته باشند.

او درباره احتمال حضور رهبر انقلاب در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز گفت: طبعا آقای وزیر من‌باب ادب دعوت‌نامه و درخواست از حضور ایشان را مطرح  کرده‌اند و ما چشم انتظار دیدار مقام معظم رهبری هستیم اما تا این لحظه خبری مثبت یا منفی درباره این موضوع به ما نرسیده است.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه کرد: همچنین خوشبختانه امسال تاکنون گزارشی از دخالت نیروهای متفرقه در امور نمایشگاه نداشتیم و با همکاری و تعامل خوب قوه قضاییه، نیروی انتظامی و غیره بحث‌های مرتبط با حجاب نیز از سوی مسئولین نمایشگاه تذکر لسانی داده می‌شود و ستاد امر به معروف وزارت ارشاد با اهدای گل درخواست رعایت حجاب می‌کنند.

شهرام‌نیا در پایان از احتمال تمدید استفاده از بن‌کارت‌های امسال نمایشگاه تا پایان سال خبر داد و گفت: محدود بودن زمان استفاده از بن‌کارت‌ها به بازه زمانی نمایشگاه تصمیم بانک شهر نبود و ما هم برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی و نقد کردن بدون فروش کتاب که بیشتر در فروشگاه‌های سطح شهر اتفاق می‌افتد این محدودیت زمانی را قائل شدیم. البته باتوجه به میزان مانده بن‌کارت‌ها شاید درباره تمدید استفاده از آنها تا پایان سال تصمیم‌گیری کنیم. درثانی این بن‌کارت‌ها بیشتر اعتبار خاصی برای حمایت از حضور در نمایشگاه کتاب به حساب می‌آید.

کد خبر : ۳۷۰۱۸۴