خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی در نکوداشت کتاب الحیات:

الحیاه به ارائه راهکار و حل مسائل اجتماعی می‌پردازد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در رونمایی از کتاب الحیات گفت: این کتاب در رده کتاب‌ها و مجموعه‌های روایی اسلامی قرار می‌گیرد؛ سبک کتاب اصلاحی اجتماعی و نگرشش جامعه‌گرا و جامعه‌ساز است. الحیاه به ارائه راهکار و حل مسائل اجتماعی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی در مراسم نکوداشت کتاب الحیات که ظهر امروز (۲۲ اردیبهشت ماه) در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، گفت: یکی از اتفاقات خوب سال ٩۴ در حوزه نشر؛ پایان تالیف این کتاب و آغاز راه کتاب در حوزه فرهنگ بود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: برادران حکیمی مولفان این کتاب به اندازه کافی شناخته شده و بی‌نیاز از توصیف من هستند.

صالحی دربارهٔ ویژگی‌های این کتاب نیز اظهار داشت: این کتاب تفسیر روایی هم در قالب‌بندی و هم دو محتوی دارد، تک‌نگاری دینی نیست بلکه یک دایره المعارف اسلامی به حساب می‌آید.

او سپس یادآور شد: این کتاب در رده کتاب‌ها و مجموعه‌های روایی اسلامی قرار می‌گیرد؛ سبک کتاب اصلاحی اجتماعی و نگرشش جامعه‌گرا و جامعه‌ساز است؛ الحیاه به ارائه راهکار و حل مسائل اجتماعی می‌پردازد.

صالحی افزود: این کتاب در عرضه عقلانی دین در قالب روایات اسلامی، شیعی و اهل بیت می‌پردازد. کتاب قابلیت عرضه در سطح جهانی را دارد چون برای انسان‌های روی کره زمین قابل فهم است و عقل بشر حداقل تصادی با آن حس نمی‌کند، در روایات‌های مختلف هم آمده است عقل حس می‌کند و نقل راهنمای اوست.

صالحی با تاکید بر اینکه نگارش الحیاه نیز شکلی نظام‌گونه به مفاهیم دینی دارد، بیان کرد: کتاب‌هایی که در حوزه دینی نوشته شده‌اند گاهی نگاه تک عنصری به مستقل دارند اما این کتاب اینگونه نیست و در آن عناصر به شکل مجموعه‌ای و متصل بهم قرار می‌گیرند؛ راجع هریک از ابعاد آن می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد.

او همچنین ویژگی مفهومی الحیاه را این مسئله دانست که حضور متن در آن بیش از حضور مولف به چشم می‌خورد و گفت: کسی که با الحیاه ارتباط می‌گیرد حس می‌کند با قرآن مرتبط شده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: این کتاب چند نکته حاشیه‌ای هم دارد، استمرار کاری به وضوح دیده می‌شود، این کتاب حاصل تلاش ۴ دهه متوالی مولفان برای حصول ١٢ جلد است.

او در پایان گفت: در روزگاری که کتاب‌سازی به فرهنگ‌سوزی تبدیل شده، استاد حکیمی چهار دهه از عمر خود را صرف این کتاب کرده‌اند؛ سوخت و ساخت و پای کار ماند.

کد خبر : ۳۷۰۲۵۰