خبرگزاری کار ایران

حمید جبلی:

نمایش عروسکی اوج فانتزی انسان است/ برای درس ریاضی میزانسن تئاتری می‌دادم

حمید جبلی، بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر، نمایش عروسکی را اوج فانتزی انسان توصیف کرد و گفت: خیلی از افراد سعی می‌کنند کودکی و بازی‌هایش را از یاد ببرند اما بازی و میل به آن در ذات بشر نهفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید جبلی در کارگاه "نمایش عروسکی و شناخت مخاطب" که با حضور منتخبان دور اول شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران، مبارک برگزار می‌شد، گفت: اغلب انسان‌ها به جز إفرادی مانند فعالان نمایش عروسکی، بازی و بخش کودکی درونشان را سرکوب می‌کنند یا از سوی جامعه سرکوب می‌شوند؛ اما شما که شغلتان نمایش عروسکی است آدم‌های واقعی‌تری هستید و به وجود و درون خودتان احترام بیشتری می‌گذارید.

این بازیگر و صداپیشه عروسک گفت: اگر تخیل کارگردانان نمایش عروسکی قوی باشد، این خیال پردازی به مخاطب هم منتقل می‌شود؛ مثلاً "مبارک" که سنتی‌ترین عروسک نمایش ایرانی است تنها دو نخ برای ایستادن و خم شدن دارد یا خیلی از عروسک‌های خیمه شب بازی تنها یک نخ دارند اما مخاطب کودک آن را باور می‌کند و تخیل اش را به کار می‌اندازد.

جبلی مبنای هنر را خلاقیت و تخیل توصیف کرد و با تاکید بر اینکه تلاش نمایش عروسکی پرورش دادن خلاقیت است، گفت: جمع فعالان نمایش عروسکی ثابت می‌کند که با تخیل هم می‌توان زندگی کرد و دنیا را تغییر داد.

او با اشاره به اینکه هنر از سایر دروس می‌تواند مؤثرتر هم باشد، به بیان خاطره‌ای از دوره کودکی خود پرداخت و گفت:  من همیشه برای آن که بتوانم درس ریاضی را بفهمم، به فرمول‌هایش میزانسن تئاتری می‌دادم!

صداپیشه عروسک‌های کلاه قرمزی و پسرخاله ادامه داد: خیلی از ما احتمالاً در بزرگسالی از درس ریاضی چیزی جز چهار عمل اصلی‌اش که کاربرد روزانه دارند، در یادمان نمانده است، چون با آن تخیل و زندگی نکردیم.

حمید جبلی با بیان اینکه امروز یک انقلاب دیجیتالی در جهان اتفاق افتاده است، گفت: خیلی چیزها در دنیای امروز مانند زیر کرسی نشستن و قصه و شاهنامه خواندن، محکوم به نابودی است؛ چون شرایط زندگی تغییر کرده است، اما باید به کودکانمان یادآوری کنیم چه کسی بودیم و هستیم.

او خاطر نشان کرد: نمایش یعنی ساخت قصه و سرگرم کردن تماشاچی؛ پس باید شکل جذابی از مسائل فرهنگی را با نمایش عروسکی به مخاطب کودک ارائه کنیم.

جبلی با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی روز جهان برای ثبت و گسترش فرهنگ بومی، گفت: تصور کنید امروز ما اصرار داشتیم به جای تلگرام از نامه استفاده کنیم؛ خب این نشان می‌داد که ما عقب افتاده شده‌ایم و دنیا را نمی‌شناسیم. ما باید بتوانیم با استفاده از همین ابزار و فضای مجازی کودکان را با فرهنگ ایرانی هم آشنا کنیم.

گردهمایی سه روزه «پیش به سوی جشنواره شانزدهم» با حضور 17 کارگردان از سراسر کشور و برگزاری کارگاه‌های مختلف در خانه عروسک تهران برگزار می‌شود.

شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران، مبارک به دبیری مرضیه برومند اول تا هفتم شهریور امسال در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۷۰۵۰۶