خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر ارشاد:

باید فکر حج امسال را از سر به در کنیم/مردم مایل نیستند با ذلت به حج بروند

آیت الله مکارم شیرازی گفت: کشور ما در خاورمیانه حرف اول را می زند و آمریکایی ها نیز این را قبول دارند و نباید در برابر یک عده مزدور سر ذلت فرود آوریم و پیامبر (ص) نیز راضی به این مساله نیست و باید دور حج امسال را قلم کشید.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی که امروز به قم سفر کرده است، بیان داشت: قرائن به وضوح نشان می‌دهد قصد دولت سعودی از اعمالش توهین است و با این شرایط، باید فکر اینکه عربستانی‌ها پیشنهادی برای حضور ایرانی‌ها در حج بدهند را از سر بیرون کنیم و آنچه از مردم شنیده‌ایم هم حاکی از آنست که آن‌ها مایل نیستند با ذلت به حج بروند. 

وی ادامه داد: دولت سعودی خود را مالک حرمین شریفین می‌دانند و می‌خواهند انتقام یمن، سوریه و عراق را در مساله حج از ما بگیرند و پیداست که برخورد آن‌ها سیاسی و انتقامی است و به این چنین حجی، نه خدا و بندگان خدا راضی نیستند؛ اینکه دولت سعودی عنوان کرده که ایران نمی‌تواند با هواپیماهای خودی حاجیان ایرانی را به عربستان منتقل کند یک توهین است. 

مکارم شیرازی تاکید کرد: باید فکر حج امسال را از سر به در کنیم چرا که حجی آبرومندانه و عزتمندانه می‌خواهیم، کشور ما در خاورمیانه حرف اول را می‌زند و آمریکایی‌ها نیز این را قبول دارند و نباید در برابر یک عده مزدور آمریکا سر ذلت فرود آوریم و پیامبر (ص) نیز راضی به این مساله نیست و باید دور حج امسال قلم کشید. 

وی اظهار داشت: باید اهرم‌های فشار داشته باشیم و اگر نداشته باشیم عربستانی‌ها خود را مالک حرمین شریفین می‌دانند و این طرح را باید دنبال کنیم که حرمین شریفین از نظر مراسم حج باید در اختیار سازمان همکاری اسلامی باشد و نمایندگانی از همه کشور‌ها در آن حضور داشته باشند، در حالی که تجربه نشان داده است عربستان نمی‌تواند حج را اداره کند. 

این مرجع تقلید گفت: بر فرض هم که عربستان بتواند حج را اداره کند دلیل بر این نیست که حرمین شریفین توسط سازمان همکاری اسلامی اداره نشود؛ عربستان یکی از اصلیترین دلایل ناامنی در منطقه است، باید ثابت کنیم داعش و تکفیری‌ها برخاسته از کشور عربستان سعودی است و حتی غربی‌ها نیز به این مسئله پی برده‌اند. 

مکارم شیرازی گفت: مردم امسال از نرفتن به حج ناراضی نیستند و نسبت به این مساله موافقت دارند که نروند و خدا نکند برخی از افراد ما به کشورهای همسایه بروند و ویزایی بگیرند که این کار مشکل شرعی دارد. 

وی ادامه داد: حج یک مساله مهم است ولی امروز عبادی سیاسی شده است و با کرامت و دین و مذهب ما پیوند خورده و باید تمام جهات را رعایت کنیم. 

وی در ادامه ابراز داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت‌های ویژه‌ای دارد و این وزارت پسوند ارشاد اسلامی دارد و وظیفه سنگینی دارد که با تمام وزارتخانه‌ها متفاوت است و مسائل فرهنگی و اخلاقی بر عهده وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گذاشته شده است. 

وی افزود: نظارت بر رسانه‌ها، سینما و چاپ کتاب‌ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از سوی دیگر نیز دشمن یکی از اهداف خود را هجمه فرهنگی قرار داده است. 

این مرجع تقلید گفت: اگر حرف اول را در منطقه می‌زنیم به آن دلیل است که نظام اسلامی هستیم و دشمن نمی‌تواند به ما زور بگوید و این کار را در عراق، یمن و سوریه نتوانسته است انجام دهد. 

وی ابراز داشت: رئیس جمهوری آمریکا حرف بی‌محتوایی را تکرار می‌کند که تحریم ایران به دلیل حمایت از تروریسم است در حالی که پرچم ضد تروریسم در دست ماست و برگزاری کنگره‌هایی چون کنگره مقابله با تکفیری‌ها در قم ادعای ما را اثبات می‌کند. 

وی ادامه داد: دشمن می‌خواهد ما را از درون بپوساند و اکنون سایت‌ها و ماهواره‌های فاسد غوغا می‌کنند و در مورد افزایش طلاق نیز عامل مهم بدآموزی همین سایت‌ها و مامواره‌ها هستند. 

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: سه مسئله آسیب پذیر داریم که در برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مسئله اول مسئله فضای مجازی است که البته به طور کامل در اختیار ارشاد نیست اما سهمی در اختیار دارید و تا این فضا اصلاح نشود مسائل فرهنگی درست نمی‌شود، پهنه اینترنت وسیع شده و به روستا‌ها رسیده است اما این مساله به تنهایی افتخار نیست و زمانی افتخارآمیز است که جلوی آسیب‌های آن را سد کنیم، جلسات شورای عالی فضایی کشور باید جدی تشکیل شود و فکری به حال فضای مجازی شود که جوانان ما از دست نروند و اگر جوانان از دست بروند، متاسفانه کشور و نظام ما از دست می‌رود. 

این مرجع تقلید ادامه داد: مسئله دوم آسیب پذیر مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سینما‌ها هستند، تولیدات سینمائی باید به لحاظ مسائل ارزشی و اخلاقی کنترل شود، تفاوت ما با غربی‌ها این است که ما خطوط قرمزی در مسائل اخلاقی داریم و آن‌ها ندارند. 

وی تاکید کرد: قطعا یکی از عوامل بدججابی و بی‌حجابی در جامعه، تاثیرات صحنه‌های فیلم هاست، دشمن معتقد است اگر حجاب را از جامعه اسلامی ایران بگیرد نظام اسلامی ایران را دچار آسیب جدی کرده است. 

وی گفت: نکته آسیب پذیر سوم مقابل وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، مساله کتاب‌ها و رسانه‌های مکتوب است، گرچه کار نظارتی که از سوی وزارتخانه می‌شود جای تقدیر و تشکر دارد ولی آسیب بیش از این است.

کد خبر : ۳۷۰۵۹۴