خبرگزاری کار ایران

افتتاح نمایشگاه نقاشی‌های زنجانی

مجموعه آثار نقاشی امیرحسین زنجانی از ۲۵ اردیبهشت در گالری ایوان در معرض دید تماشاگران قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه نقاشی‌های امیرحسین زنجانی باعنوان «پل» عصر جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۵ در گالری ایوانe۱ افتتاح شد.

 زنجانی در سه طبقه از این گالری ۱۷ تابلوی رنگ و روغن را به نمایش گذاشته است که به شکل‌های مختلف یک سوژه مشخص را به تصویر کشیده‌اند. با ورود به گالری نخستین چیزی که به چشم بیننده می‌خورد رنگ‌های تند نارنجی و بنفش است که در یکی از بزرگ‌ترین تابلوهای نمایشگاه به کار رفته است. در این اثرآسمان نارنجی غروب و دریای تیره رنگ، زمینه‌ای برای به نمایش کشیدن پلی عظیم هستند که به محل بازی و تفریح کودکان تبدیل شده است.

بر روی دیوارهای گالری ایوان تابلوهایی با ابعاد متفاوت دیده می‌شود. از سویی آثار کوچکی وجود دارد که بیننده را به سمت خود می‌کشد و در قسمتی دیگر تابلویی سه متری وجود دارد که برای دیدن سوژه از میان آن حجم عظیم رنگ باید از تابلو فاصله گرفت. در بیشتر تابلو‌ها از رنگ‌های تند وغیرطبیعی استفاده شده است. لایه‌های ضخیم رنگ روی هم قرار گرفته‌اند و فضایی مبهم و نامطمئن به وجود آورده‌اند. فضای جنگی به صورت غیرمستقیم در آثار زنجانی دیده می‌شود و این پل‌های مخروبه ‌با الهام از فضای پس از جنگ و مسائل پیرامون آن به نمایش درآمده است.

این هنرمند جوان در مورد نحوه پرداختن به موضوع پل می‌گوید: اولین تابلوی این مجموعه با الهام از پل تخریب شده خرمشهر خلق شد، ولی به مرور زمان مفهوم پل برایم تغییرکرد و دیگر به نمایش یک بنای تخریب شده در جنگ اکتفا نکردم. حالا پل می‌تواند استعاره از ارتباط بین نسل‌ها، مهاجرت جوانان، فرهنگ‌های مختلف و حتی سیل مهاجرت‌های اخیر خاورمیانه باشد.‌ام امهم‌تر از همه این مفاهیم آنچه در این تابلو‌ها دیده می‌شود مفهوم دل به دریا زدن، انتخاب کردن و ریسک کردن است.

در چهارمین و پایین‌ترین طبقه گالری ایوان شاهد آثار متفاوتی هستیم. در این بخش تعدادی از تابلوهای مجموعه «سرباز‌ها» دیده می‌شود که پیش از این در دوبی، سنگاپور و لبنان به نمایش درآمده‌اند. در این مجموعه هم ابعاد متنوع تابلو‌ها واستفاده از لایه‌های متنوع رنگی بر روی بوم دیده می‌شود. سربازهایی از فرهنگ‌ها و جوامع مختلف در این آثار به تصویر کشیده شده‌اند، سربازان روس، چینی، کره‌ای و... در قابی بزرگ در حال رژه دیده می‌شوند و یا در کادر کوچکی تصویری از چهره‌های محو و نامشخص آن‌ها را می‌بینیم.

زنجانی در مورد مجموعه سرباز‌ها می‌گوید: شکل‌گیری این مجموعه به زمانی برمی‌گردد که من سرباز بودم و دغدغه این موضوع را داشتم. سال ۸۸ اولین کار از این مجموعه به نمایش در آمد و پس از آن به شکل‌های مختلف به این موضوع پرداختم. سرباز‌ها از فرهنگ‌ها و جوامع مختلف هستند و به شکلی استعاری بر اوتوریته نظامی‌گری طعنه می‌زنند.

یکی از اهداف اصلی گالری ایوان کمک به موسسات خیریه‌ است و عواید حاصل از فروش آثار این نمایشگاه نیز به یکی از موسسات خیریه اهدا می‌شود.

این نمایشگاه تا ۱۳ خردادماه درگالری ایوان به آدرس؛ الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقراراست.

کد خبر : ۳۷۱۳۰۰