خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از متن و حاشیه جشن سریال شهرزاد؛

همه ما یک بزرگ‌آقا و شهرزاد در خودمان داریم + تصاویر مراسم

در جشن پایانی سریال شهرزاد فتحی از آرزوهای خود گفت و پرستویی از صدا و سیما انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشن پایانی سریال شهرزاد و تقدیر از عوامل و سازندگان این سریال شب گذشته یکشنبه شب ۲۷ اردیبهشت با حضور هنرمندان و اهالی رسانه در برج میلاد تهران برگزار شد.

مسجد جامعی : شهرزادنماد روح ایرانی است

در بخش اول تقدیر‌ها سروش صحت برای اهدای جوایز عوامل و بازیگران این سریال به روی سن آمد و گفت: باعث افتخار من است که در حضور شما هستم. شهرزاد در این سریال جمله‌ای گفت که «همیشه زندگی اونجوری که تو می‌خواهی پیش نمی‌رود»؛ شهرزاد برعکس این جمله را ترسیم کرد؛ چرا که با فعالیت تیم درجه یک این سریال می‌توان پیش‌بینی کرد که به چه میزان از این سریال استقبال صورت بگیرد و شاهد این ماجرا بزرگان ردیف اول در این جشن هستند.

وی ادامه داد: ساختن سریالی که مورد توجه عام و خاص قرار بگیرد کار سختی است و خوشا به حال تمامی عوامل شهرزاد که اینگونه مورد اقبال قرار گرفتند و خوشا به حال ما که از این سریال اینقدر کیف کردیم.

سروش صحت از سام نوری، مهران نائل، امیرحسین فتحی، حمیدرضا آذرنگ و امیرحسین رستمی تقدیر کرد.

امیرحسین رستمی بعد از دریافت تندیس خود گفت: صحبت کردن زمانی که اساتید مقابل من نشسته‌اند، سخت است. از آقای فتحی بسیار ممنونم. آقای فتحی ما شما را خیلی اذیتتان کردیم و خوشحالم که این فیلم بازخورد و استقبال خوبی چه در داخل و چه در خارج داشته است.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران که در این مراسم حضور پیدا کرده بود، ساخت سریال شهرزاد را یک اقدام ارزشمند توصیف کرد و گفت شهرزاد شخصیت بزرگ تاریخی و اسطوره‌ای ماست و نماد روح ایرانی است. شهرزاد در داستان‌های کهن ایرانی کسی است که خونخوار‌ترین مرد زمان خود را با گفت‌وگو و عشق به یک عنصر فرمانبر در برابر اخلاق تبدیل می‌کند.

 وی ادامه داد: ایرانیان در طول تاریخ توانستند در فضای صمیمانه، امیدوارانه و هوشمندانه حتی تلخ‌ترین شرایط را تحمل کنند. من بسیار خوشحالم که نسل ما شهرزاد زمانه خودش را شناسایی کرد؛ جای شهرزاد قصه‌گو در این نسل خالی بود و دوستان ما توانستند با هنرمندی بسیار این شهرزاد را به سخن آورند و افتخاری بیافرینند.

مسجد جامعی ادامه داد این افتخار از یک جهت برای ما مهم است و آن اینکه ایرانیان دارای قصه‌های بزرگ و داستان‌های فراوان هستند و این سریال توانست یکی از داستان‌ها را به تصویر بکشد.سرمایه‌داران بسیاری هستند که ذوق و خلاقیت ندارند که بتوانند سرمایه خود را نمایندگی کنند.

 وی ادامه داد: ما شاهد بودیم که این سریال توانست به خوبی سرمایه را نمایندگی کند امیدوارم این سریال الگویی برای کسانی که رسانه ملی را در اختیار دارند باشد و آن‌ها باید سطح توقع نسل جوان را بشناسند و از این حد فرا‌تر بروند و فرو‌تر نیایند.

احمد مسجد جامعی جایزه تهران‌شناسی را به دلیل پرداخت خوب به فضای تهران قدیم به حسن فتحی، علی نصیریان، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و ترانه علیدوستی اهدا کرد.

مجید مظفری برای تقدیر از سایر بازیگران این سریال به روی سن آمد و گفت: خوشحالم از اینکه یک کار فاخر به هنرهای نمایشی ما اضافه شد و این نشانه رشد فرهنگی برای جامعه است جامعه‌ای که وقتی با چنین کارهایی برخورد می‌کند باعث سعادت جامعه می‌شود. مظفری در این بخش از فرشید صمدی‌پور، ناهید مسلمی، جمشید گرگین، هادی قمیشی و هومن برق‌نورد تقدیر کرد.

فرید قاسمی: شهرزاد ،سریالی روان و خوش ساخت و تاثیرگذار است

فرید قاسمی در کلیپی که از وی پخش شد  گفت:در زمان توزیع سریال شهرزاد یک خبرنگار به من تلفن زد و پرسید آیا در طول تاریخ مطبوعات نشریه‌ای به عنوان زمانه داشته‌ایم و من پاسخ دادم چندین نشریه با این عنوان در تاریخ منتشر شده است.

 قاسمی ادامه داد: اگر یک سریال بتواند حال و هوای تاریخی را حفظ کند و شخصیت‌های فیلم مابه ازای تاریخی داشته باشند روند تولید فیلم به درستی انجام شده است. من ۲۸ قسمت شهرزاد را دیدم و البته نمی‌توان گفت که این سریال به لحاظ تاریخی بی‌ایراد است اما این ایراد‌ها در مقابل زحمتی که کشیده شد باید نادیده گرفته شود.

 وی ادامه داد : این سریال، سریالی روان و خوش ساخت و تاثیرگذار است و ذهن انسان در قصه گیر می‌کند. امیدوارم فصل دوم با همین قدرت ادامه یابد. البته شهرزاد در این سریال حدی تعیین کرده و نباید از آن عبور کند و حالا که در فصل دوم پاک‌نیت، استاد نصیریان و رستمی حضور ندارند، جایگزین‌ها باید با وسواس انتخاب شوند. از خواننده این سریال محسن چاووشی یاد می‌کنم که صدای زیبایش بسیار خوب بر روی سریال نشست.

در ادامه مراسم  جایزه عشق و امید از سوی محمود گلزاری به دلیل پرداختن خوب به سریال شهرزاد به حسن فتحی، علی نصیریان، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و ترانه علیدوستی تعلق گرفت.

در بخش دیگر این جشن از منشی صحنه، سرپرست گروه کارگردان، مدیر تولید، تیتراژ، جلوه‌های بصری، مدیر صدابرداری، طراح لباس، گرافیست، موسیقی، تدوین، مدیر پروژه، مدیر تصویربرداری، مدیر پخش، طراحی چهره‌پردازی و طراحی و ترکیب صدا تقدیر شد.

سیدهادی رضوی به عنوان تهیه‌کننده سریال شهرزاد گفت: ممنون که پول‌هایتان سرمایه‌های ما را حلال کردو امیدوارم که این  این سریال توانسته حداقل  ۲ ساعت جای ماهواره ها را در خانه بگیرد.

حسن فتحی:همه ما یک بزرگ‌آقا و شهرزاد در خودمان داریم

محمود دولت‌آبادی که از مهمانان ویژه جشن شهرزاد بود  از حسن فتحی تقدیر کرد و گفت: یک نکته را می‌گویم که وسیع‌تر از هنر است و آن جوشش زندگی در ذهن و قلب جوانان ایران است که همواره باقی می‌ماند.

فتحی پس از گرفتن جایزه خود گفت: فکر می‌کردم که از تمام دوستان من تقدیر شود اما این یک افتخار است که لوح تقدیر خود را از بزرگمرد رمان‌نویس ادبیات ایران بگیرم. امیدوارم کارگردان‌های ما در سینما و تلویزیون کارهای استاد دولت‌آبادی را اقتباس کنند و امیدوارم سینما و سریال‌های ما از پشتوانه قدرتمند و ادبی استفاده کنند.

فتحی ادامه داد:  من و همکارانم رویاهایی داشته و داریم رویاهایی از جنس عدالت اقتصادی، گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی، رویاهایی عاری از جنگ و خشونت و آرزوی توسعه فرهنگی و اقتصادی برای وطنی که در آن متولد شده‌ام اما در میان همه این رویا‌ها بخت و اقبال یار ما بود تا همه ما جمع شویم و تحقق یکی از رویا‌ها را جشن بگیریم.

وی ادامه داد : رونق دوباره نمایش خانگی ازجمله آرزوهایی بود که از چندسال گذشته داشته‌ام. از نغمه ثمینی که به دلیل کسالت در جمع ما نیستند تشکر می‌کنم و موفقیت خودم را مرهون و مدیون شما مردم فهیمی می‌دانم که اگر حمایت بی‌وقفه و بی‌دریغ شما نبود شاید این قافله در مسیر دشوار خود به مقصد نمی‌رسید.

کارگردان شهرزاد ادامه داد: همه ما یک بزرگ‌آقا و شهرزاد در خودمان داریم و همه آدمیان در میان عشق و خودشیفتگی و قدرت‌طلبی و طمع قرار گرفتند اما همه ما می‌دانیم که در کدام طرف صف ایستاده‌ایم. وظیفه خطیر ما بازآفرینی کابوس و رویاهایی است که در بطن جامعه تبلور یافته است.

زیبا کلام: امیدوارم من و جواد ظریف بتوانیم در فصل دوم شهرزاد بازی کنیم

در ادامه صادق زیباکلام و  سیدفرید قاسمی از خانواده هاشم در سریال شهرزاد تقدیر کردند. مهدی سلطانی که در شهرزاد به عنوان پدر فرهاد ایفای نقش کرده بود گفت: سازندگان این فیلم خواستند بهترین کار را بسازند و شما مستحق این هستید که بهترین‌ها را ببینید و جشن بگیرید.

صادق زیباکلام درباره سریال شهرزاد گفت: ظاهرا حسن فتحی قرار است قسمت دوم را بسازد و به این فکر می‌کنم که سریال شهرزاد به لحاظ تاریخی جلو‌تر بیاید و چه زمانی می‌رسد که من و ظریف هم بتوانیم نقش خودمان را بازی کنیم.

در ادامه از  از مونا احمدی، سهیلا رضوی، محمود پاک‌نیت نیز تقدیر شد.

سهیلا رضوی گفت: از تولید و تدوین این فیلم و همچنین از حسن فتحی عزیزم تشکر می‌کنم و آرزویم این بود که با آقای فتحی کار کنم.

محمود پاک‌نیت گفت: از حسن فتحی تشکر می‌کنم که شاهکار آفرید و این چهارمین کار آقای فتحی است که من در آن حضور دارم و همیشه از صداقت، درستی، انصاف، عدالت و خوش ساختی ایشان یاد گرفتم و امیدوارم تهیه‌کنندگانی که اعتماد کردند باز هم این راه را در پیش بگیرند و کارهای خوب تولید کنند تا مردم را از ماهواره جدا شوند.

در بخش دیگر عبدالله اسکندری از دو بازیگر جوان این سریال غزل شاکری و پریناز ایزدیار تقدیر کرد.

اسکندری گفت: از فتحی تشکر می‌کنم که سینمای ما را گرم کردند و جای سعید ملکان در اینجا خالی است و به همه عوامل این سریال برای این صمیمت و همکاری که دارند تبریک می‌گویم.

در ادامه این مراسم همایون ارشادی به روی سن آمد و از مصطفی زمانی بازیگر نقش فرهاد در سریال شهرزاد تقدیر کرد.

زمانی گفت: خوشحالم از اینکه اینجا هستم اما نمی‌توانم در جلوی بزرگان حرفی بزنم که معنی‌اش را نفهمم. در سریال شهرزاد سکانسی بود که نباید دست استاد نصیریان (بزرگ‌آقا) را می‌بوسیدم که به این خاطر ناراحت شدم اما در اینجا و جلوی همه دست ایشان را بوسیدم.آقای فتحی خون‌دل‌ها خوردیم اما نتیجه مثبت بود.

در بخش دیگر مهناز افشار برای تقدیر از سایر بازیگران این سریال به روی سن آمد و گفت: سال‌هاست که قلب‌هایمان برای عشق نمی‌لرزد اما با سریال شهرزاد لرزید. از بزرگ‌آقا ممنونم که باعث شد بدانیم که به بزرگتر‌ها بیشتر احترام بگذاریم.

افشار در ادامه گفت: من ازجمله افرادی بودم که دوست داشتم قباد به شهرزاد برسد. مهناز افشار از شهاب حسینی بازیگر نقش قباد در این سریال تقدیر کرد.

 شهاب حسینی با یادی از خسرو شکیبایی گفت :خدارو شکر می‌کنم که در محضر شما روسفید هستم از همه همکارانم تشکر می‌کنم که کاری کردند که این سریال به دل شما بنشیند.

وی ادامه داد : شبکه خانگی تولد یک رسانه بود اما سریال‌هایی که در آن تولید می‌شد به سرانجام نمی‌رسید. اما زمانی که متوجه شدم آقای فتحی می‌خواهد سریالی بسازد نوید آن می‌آمد که شبکه نمایش خانگی زنده شود. شاید زمان آن رسیده که بین گذشته و آینده پلی را ایجاد کنیم و انشاءالله گامی برای ساختن چنین سریال‌هایی برداشته شود.

حمید فرخ‌نژاد از دیگر کسانی بود که به روی سن آمد و از ترانه علیدوستی بازیگر نقش شهرزاد تقدیر کرد.

فرخ‌نژاد گفت: سریال شهرزاد باعث شد آبروی از دست رفته نمایش خانگی برگردد.

ترانه علیدوستی نیز پس از تقدیر شدن پشت تریبون آمد و گفت: امشب یک هدیه عشق و امید به بازیگران این سریال داده شد اما به نظرم این هدیه متعلق به تمام مردم ایران است مردمی که دلشان با دل ما لرزید. شخصیت شهرزاد در فیلم انسان آزاده‌ای بود و آرزویم بازی کردن اینگونه نقش‌هاست.

انتقاد پرویز پرستویی از صدا و سیما

در بخش دیگری از این مراسم  پرویز پرستویی و ناصر ملک‌مطیعی برای تقدیر از بازیگران دیگر سریال به روی سن آمدند.

ملک‌مطیعی گفت: من ۸۶ سال دارم و هیچ وقت در زندگی حسودی نکرده‌ بودم اما امشب حسودیم شد از گذشته سینما حرف نمی‌زنم چرا که مثنوی هفتاد من است. اما امروز سینما آنقدر تغییر کرده که باعث افتخار ماست. امروز بچه‌های ما تمام قله‌های پیشرفت را فتح کردند. آقای فتحی به شما تبریک می‌گویم و استاد نصیریان به واقع بزرگ‌آقا هستند کما اینکه تمام کسانی که در سینما هستند آقا و بانو هستند.

ملک‌مطیعی ادامه داد: نسبت به همکارانم که نیستند ادای دین می‌کنم و‌ای کاش آن‌ها هم اینجا بودند و می‌دیدند. امشب شب عشق بود و دلم سوخت که‌ای کاش می‌توانستم حالا کارهایی را انجام دهم.

پرویز پرستویی نیز  گفت: دست آقای فتحی و یکایک کسانی که باعث ساخت شهرزاد شدند را می‌بوسم. من یکی از تماشاچیان پروپا قرص این مجموعه بودم.

 وی خطاب به مسولان صدا و سیما گفت : ماهواره‌ها بد نیستند اما مهم این است که چه استفاده‌ای از آن‌ها کنیم. سریال‌های آنها در خانواده‌ها نفوذ کرده و ریشه‌ها را می‌سوزاند اما شهرزاد مدت‌هاست که باعث شد مردم دیگر ماهواره تماشا نکنند. خوب است که صداوسیما یاد بگیرد که هزینه‌هایش را جای دیگری استفاده نکند.

در بخش آخر از  علی نصیریان  تقدیر شد

 علی نصیریان  طی سخنان کوتاهی گفت : پخش گردنبندهای شهرزاد نشان از استقبال خوب مردم نسبت به این سریال دارد. ملت ایران ملت هوشمندی است می‌شناسد و می‌فهمد و درست است که در برخی مواقع در خود می‌ریزد و بروز نمی‌دهد اما شعور ملت را بیان می‌کند که آن‌ها خوب و بد را می‌شناسند و نه در هنر بلکه در همه مسائل اینطور هستند.

 حاشیه ها

**در حالی که قرار بود مراسم ساعت ۲۱ شب آغاز شود اما از ساعت‌ها قبل علاقمندان سریال که از چند روز قبل بلیت ورود به این جشن را خریداری کرده بودند در محوطه برج میلاد حضور پیدا کردند. قبل از شروع مراسم عوامل سریال از روی فرش قرمز و از میان هواداران خود با تشویق عبور کردند.

**مراسم ساعت 9:55 آغاز و تا ساعت 24 ادامه داشت.

**در ابتدای مراسم مجری برنامه با نام بردن از ناصر ملک مطیعی، علی نصیریان، استاد محمود دولت‌آبادی و پرویز پرستویی تشویق حاضران و طرفداران آن‌ها را به همراه داشت.

**پس از خوش‌آمد گویی مجری برنامه فیلمی کوتاه از روند تولید سریال شهرزاد پخش شد.

مراسم با تاخیر یک ساعته با اجرای احسان کرمی آغاز به کار کرد. ناصر ملک مطیعی، پرویز پرستویی، محمدعلی ابطحی، محمود دولت‌آبادی، صادق زیباکلام ازجمله مهمانان ویژه جشن سریال شهرزاد بودند که البته این جشن غایبانی هم داشت که می‌توان به عدم حضور برخی از بازیگران و عوامل این سریال ازجمله ابوالفضل پورعرب، گلاره عباسی، نغمه سمیعی، پانته‌آ پناهی‌ها و مینا وحید اشاره کرد.

**مجری برنامه به مصطفی زمانی گفت که به غیر از بازیگری بسیار زیبا شعر می‌خوانید که او گفت: شعرخوانی را مدیون پدرم هستم ایشان بسیار اهل ادبیات هستند اما مشکلات سیاسی دامن‌گیر شده و دوستان می‌دانند که چه می‌گویم پدرم چون پول نداشتند کسی به حرف‌هایشان گوش نمی‌داد. در این بخش مجری برنامه از مصطفی زمانی خواست که چند بیتی شعر بخواند که او شعر مرغ آمین را خواند که با تشویق حضار روبرو شد.

کد خبر : ۳۷۱۶۱۲