خبرگزاری کار ایران

حسین انتظامی:

گسترش ارتباطات و تقویت دیپلماسی رسانه‌ای از اولویت‌های دولت است

حسین انتظامی گفت :تقویت دیپلماسی رسانه‌ای در جهت معرفی بهتر کشور و همچنین انعکاس واقعیت‌های موجود در ایران، از اولویت‌های دولت محسوب می‌شود.

 به گزارش ایلنا، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و امور اطلاع رسانی  در دیدار با هیات رسانه‌ای کشور آلمان با اشاره به منافع رفت و آمدهای رسانه‌ای میان دو کشور، از حضور گروه‌های مختلف رسانه‌ای در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: تاکید دولت بر تقویت ارتباطات رسانه‌ای است چرا که از این طریق، دیپلماسی رسانه‌ای فعال‌تر و شناخت و ارتباط ملت‌ها بارهمدیگر، بیشتر و در نتیجه چالش‌های میان کشور‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه یکی از نتایج دیپلماسی رسانه‌ای، کاهش سوء تفاهم هاست، افزود: بسیاری از چالش‌ها به علت نبود اطلاعات است و رسانه‌ها می‌توانند این خلاء اطلاعاتی را تا حدود زیادی مرتفع کنند تا سوء تفاهم‌ها کم شود و ارتباطات انسانی گسترش یابد.

«تقویت مبانی آموزشی، خواهرخواندگی میان رسانه‌ها، تولیدات مشترک، انتقال تجریبات موفق و دیدارهای کاربردی» از جمله موضوعاتی بود که انتظامی در خصوص اهداف رفت و آمدهای رسانه‌ای از آن‌ها یاد کرد و گفت: نتیجه این دیدارهای صنفی، زمینه ساز توسعه است.

انتظامی به سیاست دیگر دولت در خصوص میدان دادن به صنوف و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: ترجیح ما این است که ارتباط رسانه‌ها با یکدیگر بصورت مستقیم و در غیاب دولت‌ها انجام شود تا انتشار اطلاعات و انعکاس واقعیت‌ها نیز بهتر صورت پذیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال یکی از اعضای تیم رسانه‌ای کشور آلمان، با توضیح قانون مطبوعات در کشور و فرایند رسیدگی به تخلفات گفت: در قانون مطبوعات کشورمان ١٢ مورد به عنوان مواردی که جزء محدودیت‌های مطبوعات است، وجود دارد و هیاتی ٧ نفره متشکل از نمایندگان قوای سه گانه و نهادهای فرادستگاهی و مطبوعات مسئول نظارت بر اجرای این قانون هستند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای هیأت رسانه‌ای آلمان در باره محدودیت‌ها افزود: برای مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز مانند همه کشورهای جهان، الزاماتی وجود دارد. وی افزود: تنها دادگاهی که در ایران با حضور هیات منصفه برگزار می‌شود، دادگاه مطبوعات است.

انتظامی با اشاره به توجه قانون به حقوق شهروندی، به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و گفت: با وجود برخی موانع فرهنگی و نبود زیرساخت‌ها، اجرای این قانون آغاز شده که البته زمان بر خواهد بود اما مهم اراده نظام در اجرای آن است و روزنامه نگاران بیشترین افرادی هستند که می‌توانند از این قانون در اجرای رسالت‌های حرفه‌ای خود استفاده کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت صنوف در ایران و نقش دولت در امور رسانه‌ها نیز گفت: با توجه به نگاه دولت در خصوص واگذاری امور مختلف به صنوف، در حال حاضر بخشی از فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌ها با مشورت و کمک صنوف انجام می‌شود. وی افزود: تشکل‌های مطبوعاتی متعددی در ایران وجود دارد که با یکدیگر و در قالب شورای هماهنگی، برخی از امور مربوط به مطبوعات را انجام می‌دهند.

انتظامی خاطر نشان کرد: در راستای عدالت رسانه‌ای در طی ٢. ۵ سال گذشته به هیچ روزنامه و یا خبرگزاری دولتی جدید اجازه فعالیت داده نشده است.

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت زنان روزنامه نگار در ایران نیز گفت: حضور شما در ایران کمک می‌کند که از نزدیک فعالیت و حضور زنان در عرصه‌های مختلف را مشاهده کنید تا ببینید محدودیت‌هایی که در برخی کشور‌ها وجود دارد، در ایران نیست و بخش قابل توجهی از تحریریه روزنامه‌ها و رسانه‌های ایران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

در این دیدار که با حضور مدیر کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اعضای هیات رسانه‌ای کشور آلمان نیز، ضمن طرح سوالات و بیان دیدگاه‌هایشان، آمادگی خود را برای دعوت از رسانه‌های ایران جهت حضور و افزایش سطح همکاری‌ها و ارتباطات دو جانبه اعلام کردند.

 «حق قدوس الشمس، رییس بخش بین الملل انجمن روزنامه نگاران آلمان DPV و خبرنگار سونتاگس زایتونگ، «کریستوف هاین»، خبرنگار بخش آسیا و اقیانوسیه روزنامه فرانکفور‌تر الگماینه سایتونگ، «یورگ لاو»، رئیس تحریریه بخش خارجی روزنامه دی سایت، «دانیل اشتاینفورت»، سردبیر ارشد روزنامه نوی زوریشر زایتونگ NZZ، «آرنولف اشتوفل» عکاس و فیلمبردار انجمن روزنامه نگاران آلمان DPV، «اینگو هیسوند»، سردبیر ارشد سیاست بین الملل روزنامه کلاین سایتونگ و «کریستین شالداخ» کار‌شناس وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان، تیم رسانه‌ای کشور آلمان را تشکیل می‌دهند.

 

کد خبر : ۳۷۱۶۶۰