خبرگزاری کار ایران

«سلفی نابلدان» در گالری دنا

«سلفی نابلدان» خودنگاره‌های نسلی‌ست که تجسمی از عکاسی با موبایل را نداشته‌اند.

به گزارش ایلنا، رونمایی کتاب «آثاری از حمید جانی‌پور» شامل مجموعه عکس «سلفی‌نابلدان» به خودنگاره‌های نسلی می‌پردازد که تجسمی از عکاسی با موبایل نداشته‌اند.

رویکردمان تحلیل خودنگاره در نقاشی و عکاسی است. تحلیلی که خودنگاره را با دیدگاه انتقادی به نظریۀ «مرگ مؤلف» مطرح می‌سازد. نظریۀ «مرگ مؤلف» رولان بارت از آرای مهم و پر استناد به ویژه در نقد هنری است.

با توجه به این‌که «خودنگاره» هنری فردگرا و معطوف به شخص مؤلف است، در اینجا به مثابۀ نمودی از مؤلف فرض می‌شود و سؤال‌هایی مطرح می‌شود، از جمله: آیا می‌توان نظریۀ «مرگ مؤلف» را در همۀ آثار هنری تعمیم داد؟ آیا این نظریه در تحلیل تصاویر خودنگاره، اعم از نقاشی یا عکاسی، هم‌چنان کارایی لازم را در حذف مؤلف دارد؟

حضور تصویر فرد در خودنگاره بی‌دلیل و خالی از احساس نیست؛ در واقع نمایانگر رابطۀ میان فرد یا مؤلف با دنیای درون و بیرون اوست. حضور مؤلف درخودنگاره‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا به مثابۀ نشانه‌ای از مؤلف است. پس مؤلف را در همۀ آثار نمی‌توان حذف کرد، به ویژه در آثار هنری که تصویر مؤلف حضوری تمام و کمال داشته و یا به عنوان یکی از اجزا و عناصر اصلی به تصویر در آمده باشد و مخاطب حضور فرد یا مؤلف را به مثابۀ کلیت موضوع یا عنوان اصلی اثر و یا در زمرۀ اجزای اصلی موضوع ببیند.

این نمایشگاه روز جمعه ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری دنا افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۰ خرداد به این گالری به آدرس میدان فردوسی، خ سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴مراجعه کنند.

8

کد خبر : ۳۷۲۳۶۷