خبرگزاری کار ایران

معرفی کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» خرداد

5 کتابِ طرح «کتاب‌خوان ماه» خرداد 1395 معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «اعترافات غلامان»، «سوزان سرد»، «مرگ از من فرار می‌کند»، «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» و «رفتم بالا انار بود» را در قالب سومین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه خرداد 95 معرفی کرد.

 کتاب‌های «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، «سوزان سرد» نوشته جواد افهمی، «مرگ از من فرار می‌کند» نوشته فرهاد خضری، «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان و «رفتم بالا انار بود» سروده ناصر کشاورز در قالب سومین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه خرداد 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری (دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

هر ماه چند عنوان کتاب از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع شود.

گفتنی است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.

خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان خردادماه 1395 به شرح زیر است:

«اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / 120 صفحه

این کتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا (ع) و اعترافات سی غلام سیاه مأمون در مرو است. غلامان آنچه را که در سال‌های ولایتعهدی امام رضا (ع) بر آنها گذشته، بازگو می‌کنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این که آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی‌ضحاک مأموریت می‌یابند که به مدینه بروند و علی بن موسی (ع) را برای پذیرش ولیعهدی که در حقیقت تله‌ای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند که فقط اطاعت می‌کردند. علی‌بن موسی (ع) بعد از پذیرش دعوت مأمون، سر قبر جدشان رسول اکرم (ص) می‌روند و بعد با غلامان راهی مرو می‌شوند، در حالی که آگاهی داشتند که این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می‌دانستند که در غربت به شهادت خواهند رسید.

«سوزان سرد» نوشته جواد افهمی / انتشارات سوره‌مهر / 467 صفحه

«سوران سرد» قصه جنگ است، اما بیش و پیش از آن که به جنگ عراق با ایران بپردازد، تصویر دو جنگ دیگر را پیش روی مخاطب می‌گشاید؛ جنگ انسان با طبیعت و جنگ انسان با تمناهای نفس. افهمی در این رمان، چنان سرما و زمستان کُشنده منطقه سوران را با استادی ترسیم می‌کند که مخاطب این سرما را تا مغز استخوان خود احساس می‌کند. از سوی دیگر هم به ترس‌ها و تردیدهای آدمیانی می‌پردازد که در برابر خواهش نفس و تعلقات دنیوی قرار گرفته‌اند.

با این همه، رمان «سوران سرد» در ستایش ایمان و اراده است؛ ایمان و اراده سربازان و نظامیانی که در برابر این طبیعت بی‌رحم و خشن سر خم نمی‌کنند و به نفسانیات خود لگام می‌زنند. افهمی اما همه اینها را بدون افتادن به دام شعار و کلی‌گویی روایت کرده است؛ چراکه با پرداختی بسیار دقیق و جزئی‌نگر، نقشه سوران را در ذهن مخاطب ترسیم می‌کند و بعد به کناری می‌ایستد تا خواننده خود به قضاوت در باب این نبرد نفسگیر بین خیر و شر بنشیند. به تعبیر دیگر، ماجراهایی که در داستان «سوران سرد» اتفاق می‌افتد، بکر و دارای سوژه‌ای تازه است. نگاه نویسنده جانبدارانه نیست و همین رویکرد همدلی و همدردی خواننده را نیز برمی‌انگیزد.

«مرگ از من فرار می‌کند» نوشته فرهاد خضری / انتشارات روایت فتح /  296 صفحه

«مرگ از من فرار می‌کند» داستان‌هایی شنیدنی از عارف بی‌نظیر جبهه‌هاست. داستان‌هایی از روزهایی که «مصطفی چمران» در آمریکا درس می‌خواند، از روزهایی که در لبنان می‌جنگید، از روزهایی که در دهلاویه و سوسنگرد مسئول عملیات چریکی شده بود.

نامه‌های خواندنی مصطفی به خدا، داستان زندگی عاشقانه‌ی او با همسرش، روایت شجاعت‌ها و کرامات مصطفی از زبان همسر او، همرزمان و دوستانش در این کتاب آمده است.

سیر دلتنگی‌های چمران در آمریکا و فعالیت‌های اثر بخش او در کنار امام موسی صدر و دلگرمی‌های او در جبهه‌های جنوب، عاشقانه‌های او با خدا و شخصیت علمی او چنان در کنار هم زیبا نشسته است که از شخصیت او، شخصیتی ناب و کم‌نظیر ساخته است.

این کتاب دربردارنده‌ی دو سفر است: سفر اول زندگی چمران را در آمریکا و لبنان به تصویر کشیده است و سفر دوم داستان رزم چمران در جبهه‌های ایران است. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات و توصیفات اطرافیان چمران از اوست.

«انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان / انتشارات بیان معنوی/ 420 صفحه

کتاب‌های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده‌ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه‌ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه‌ی معارف اهل بیت (ع) ارائه داده است. در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه‌مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می‌تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

«رفتم بالا انار بود» سروده ناصر کشاورز / نشر چکه / 24 صفحه

شعر به کودکان کمک می‌کند که دنیای ناشناخته را کشف کنند. شعر به کودکان امکان می‌دهد که تخیل خود را در فضای بی کران رها کنند. شعر به کودکان توانایی ساختن دنیاهای تازه را می‌دهد.

این مجموعه از شعرهای ناصر کشاورز، شاعر صمیمی کودکان ایران، سرشار از بازیگوشی کودکانه است. این شعرها هم به کودکان لذت می‌دهد و هم ذهن آنان را به دنیاهای نو باز می‌کند.

کد خبر : ۳۷۳۰۸۱