خبرگزاری کار ایران

فروش نهایی نمایشگاه کتاب 110 میلیارد تومان است/ احتمال ورود رئیس قوه مجریه به قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات

نوش آبادی اعلام کرد: با احتساب فروش‌های نقدی، امانی و کارتخوان‌های سایر بانک‌ها نزدیک به 110 میلیارد تومان فروش نهایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تخمین زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در دومین نشست خبری خود در سال 95؛ گزارشی کوتاه از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارائه کرد و گفت: خوشحالیم که این دوره از نمایشگاه با استقبال خوب مردم و حضور بیش از 2 هزار و 400 ناشر داخلی و 6 هزار ناشر خارجی در قالب 300 غرفه نمایندگی پرشورتر از همیشه برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه 300 هزار عنوان داخلی و 160 هزار عنوان خارجی عرضه شد. مبلغ فروش صورت گرفته از طریق کارتخوان بانک عامل نمایشگاه نیز 78 میلیارد تومان اعلام شده که با احتساب فروش‌های نقدی، امانی و کارتخوان‌های سایر بانک‌ها نزدیک به 110 میلیارد تومان فروش نهایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تخمین زده می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: افزایش واگذاری عموم به تشکل‌های نشر و صنوف توجه به عدالت در توزیع بن‌کارت‌ها به افزایش فعالیت‌های جنبی در سالن‌های سرای اهل قلم، غرفه کشورها، غرفه پایتخت کتاب و غیره از دیگر نکات قابل توجه این دوره از نمایشگاه کتاب بود. هزار خبرنگار این نمایشگاه را پوشش دادند و 150 ارتباط زنده تلویزیونی و 50 ساعت برنامه رادیویی در ایام نمایشگاه پخش شده است.

او البته لزوم توجه به افزایش بعد فرهنگی نمایشگاه را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید به سمتی پیش برویم که نمایشگاه کتاب از کارکرد فروشگاهی فاصله بگیرد و تنها محلی باشد برای عرضه و معرفی کتاب و ناشر البته در نمایشگاه‌های جهانی نیز 2 روز آخر به فروش کتاب اختصاص پیدا می‌کند اما در نمایشگاه ما فروش متاسفانه رکن اصلی را دارد که باید اصلاح شود. در هر صورت می‌توان گفت: در این دوره از نمایشگاه رشد کیفی و کمی را شاهد بودیم و امیدواریم در 5 سال آینده که شهر آفتاب به صورت رایگان در اختیار ارشاد است شرایط بهتری هم محقق شود. خوشبختانه شورای شهر نیز با تصمیم تخصیص رایگان 6 ساله شهر‌ آفتاب نیز موافقت کرده و در مرحله اول این 6 سال محقق شده است.

نوش‌آبادی در توضیح روند اجرایی شدن قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات نیز گفت: این قانون چند سال گذشته تصویب شده بود اما دولت قبلی زیر بار ثبت آیین‌نامه اجرایی نمی‌رفت و شاید اعتقادی به حق آزاد انتشار اطلاعات نداشت. یکی از اقدامات خوب دولت تدبیر و امید این بود که آیین‌نامه اجرایی قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات را آماده و به مجلس ارائه کرد تا با همراهی مجلس و مصوب شدن آن فرصت اجرایی شدن این قانون فراهم شود. کمیسیونی نیز برای نظارت بر اجرای این قانون تشکیل شده تا این قانون که در راستای حقوق شهروندی است به صورت صحیح اعمال شود. در کمیسیون نظارت وزیر ارشاد نیز کنترل می‌کند و حتی گزارش‌ها به شخص رئیس‌جمهور نیز ارائه شده تا اگر نیاز بود رئیس قوه مجریه نیز برای حل مسائل احتمالی ورود کند.

کد خبر : ۳۷۳۷۱۱