خبرگزاری کار ایران

پاسخِ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به منتقدان:

رضایت‌ مردم شرط است

عیسی علیزاده با بیان اینکه رضایت مردم بزرگترین پاسخ‌ به این اتفاق فرهنگی است، گفت: به دلیل تقارن نیمه شعبان؛ از آثار قرآنی و دینی بیشتر استفاده کردیم. به مناسبت سوم خرداد و دفاع مقدس نیز عکس‌های نوستالوژیک و مربوط به سال‌های دهه 60 را نمایش دادیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین دوره رویداد هنری "نگارخانه‌ای به وسعت شهر" با اکران گسترده 800 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در تمامی سازه‌های تبلیغاتی شهر تهران درحال برگزاری است.

این رویداد هنری سال گذشته در فاصله زمانی ۱۰ تا ۲۵ اردیبهشت برگزار شد که با واکنش‌های گسترده‌ و مثبت داخلی و خارجی روبرو شد. هرچند امسال برگزاری آن به دلیل همزمانی با نمایشگاه کتاب و مسابقات بین‌المللی قرآن تنها تا دهم خردادماه ادامه خواهد داشت.

آنچه برگزاری دومین دوره نگارخانه‌ای به وسعت شهر را از دوره‌ی پیشین آن متمایز می‌کند، نظرات متناقض و متفاوت اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به آن است. تا آنجا که برخی تندورهای شورا؛ آن را سکولار و غیرانقلابی تلقی کردند. سوی دیگر این انتقادات به بهمن نامورمطلق (معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی) ختم می‌شود. او معتقد است: سهم صنایع‌ دستی در طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» رعایت نمی‌شود و حقی که باید برای دیده‌ شدن هنرمندان صنایع دستی داده می‌شد، به نقاشی مدرن هنرمندان آمریکایی و اروپایی داده شده است و هنرمندان ایرانی فقط یک هفته فرصت نشان دادن هنر خودشان را دارند.

اما عیسی علیزاده (مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران) به اظهارنظرهای متفاوت مطرح شده در قبال این رویداد هنری چنین پاسخ داد: رویداد هنری «نگارخانه به وسعت یک شهر» یکی از موفق‌ترین برنامه‌های شهرداری تهران است و در سال گذشته با بازتاب جهانی آن روبرو بودیم تا آنجا که رسانه‌های خارجی بدون هیچ‌گونه غرض‌ورزی به آن پرداخته‌ بودند.

او درباره انتخاب آثار توضیح داد: شورایی متشکل از نمایندگان موزه‌های مختلف و اساتید به‌نام هنرهای تجسمی با دقت و توجه خاصی آثار را انتخاب کردند و اتقافا در این دوره سهم آثار ایرانی دوسوم و آثار خارجی یک سوم بود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: ما در برگزاری این نمایشگاه؛ حساسیت‌های جامعه، اعتقادات و فرهنگ را در انتخاب آثار خارجی مدنظر قرار دادیم همچنین درخصوص آثار ایرانی سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که بعد از مکتب کمال‌الملک خلق شده‌اند و باز سراغ هنرمندانی که در قید حیات نیستند، رفتیم تا حاشیه‌‌ای ایجاد نشود.

علیزاده با اشاره به تقارن این رویداد با نیمه شعبان و سالروز آزادسازی خرمشهر ادامه داد: اتفاقا به دلیل تقارن نیمه شعبان؛ آثار قرآنی و دینی را بیشتر در این نمایشگاه استفاده کردیم به مناسبت سوم خرداد و دفاع مقدس نیز به نمایش عکس‌های نوستالوژیک و مربوط به سال‌های دهه 60 پرداختیم.

2

او گفت: ما چندین برابر سال گذشته به موضوع نیمه‌شعبان پرداختیم و بازهم در مورد برنامه‌های مذهبی و ارزشی که مورد توجه خیلی از افراد است تا انتهای سال حتما برنامه‌هایی خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه تقسیم‌بندی کار ما براساس بوم و منطقه بوده است، ادامه داد: ما کتبیه‌ها، کاشی‌کاری‌های مذهبی، قلمدان‌های‌لاکی دوره قاجاریه و صحفات قرآن منتسب به برخی از امامان(ع) برای نمایش در این دوره درنظر گرفتیم.

علیزاده درباره نظرهای مختلفی که  درباره این رویداد ارایه شده؛ افزود: رضایت مردم بزرگترین پاسخ‌ به این اتفاق فرهنگی است چراکه شهرداری همه کارها را برای رضایت مردم انجام می‌دهد. اگر عموم مردم از یک اتفاقی راضی باشند؛ نشان‌دهنده موفقیت ماست.

او  با اشاره به آمار سال گذشته، گفت: براساس آمار و نظرسنجی‌های صورت گرفته، 93 درصد از مردم در سال گذشته از این رویداد ابراز رضایت کرده‌اند. ما در این عرصه سعی کردیم عموم مردم را درنظر بگیریم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه‌های آینده سازمان زیباسازی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در زمینه هنرهای تجسمی؛ هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی را در مهرماه و بی‌ینال مجسمه‌سازی تهران را در نیمه دوم سال برگزار می‌کنیم. همچنین جشنواره نقاشی دیواری از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری‌ست و قرار است کمپین‌هایی نیز تا آخر سال برگزار شود. از همین رو کارگاه‌های گرافیک و تصویرسازی برای برگزاری این کمپین‌ها تشکیل می‌شود.

او درباره استفاده از هنر سفالگری در نماهای شهری نیز گفت: اگر سفالگری جز هنرهای شهری قرار بگیرد؛ قطعا استفاده می‌شود چراکه هدف ما هنر شهری یعنی هنر مورد علاقه شهروندان است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره نقاشی‌دیواری‌ها گفت: هر چیزی که قابلیت نقش‌بستن روی دیوار را داشته باشد را در حوزه نقاشی‌دیواری‌ استفاده می‌کنیم.

علیزاده در پایان با اشاره به اولین جشنواره شاهدان شهر که در سال گذشته برگزار شد، گفت: این جشنواره با هدف ترمیم نقاشی‌ دیواری‌هایی که موضوع آن‌ها دفاع مقدس بود؛ برگزار شد و از آنجا که این جشنواره نیمه دوم سال برگزار می‌شود در حال سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هستیم و به زودی برنامه‌های آن را اعلام می‌کنیم.

3

214

کد خبر : ۳۷۴۳۲۰