خبرگزاری کار ایران

یک کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با ایلنا:

«خانه تئاتر» دورهمیِ یک عده خاص است

ایمان اسکندری؛ کارگردان نمایش «بیرون پشت در» با انتقاد از عملکرد خانه تئاتر، گفت: خانه تئاتر یک‌دورهمی برای یک عده خاص است.

ایمان اسکندری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه «باور می‌کنید من به عنوان یک کارگردان، نمی‌دانم خانه تئاتر چیست؟» ادامه داد: شناختی در مورد خانه تئاتر ندارم؛ می‌دانم یک‌سری دور هم جمع شده‌اند که سالی یک‌بار جشن بازیگر و کارگردان و غیره برگزار می‌کنند.

او تصریح کرد: کارکرد خانه تئاتر را نمی‌دانم و تا به حال چیز مثبتی از آن ندیده‌ام؛ فقط یکی دوبار به این خانه رفته‌ام آنهم به دلیل شکایتی بود که از من شده بود.

اسکندری با اشاره به اینکه مدیران خانه تئاتر خودشان باید بیایند بگویند چه می‌کنند، گفت: اجرای خودشان را می‌گیرند و بهترین حمایت‌های مرکز هنرهای نمایشی هم از اهالی خانه تئاتر می‌شود اما هنوز متوجه نشده‌ام خروجی آن چیست؛ کارهایی تولید می‌شود که فروش و استقبال خاصی از آن نمی‌شود.

کارگردان نمایش «بیرون پشت در» با اشاره به نگاه سلیقه‌ای خانه تئاتر به هنرمندان فعال این رشته گفت: در سی و چهارمین دوره جشنواره فجر، نمایش «بیرون پشت در» من بیشترین جایزه جشنواره را گرفت؛ اما این اجرا اصلاً در بین رقابت سالانه خانه تئاتر قرار نگرفت درحالی‌که کارهایی که در فجر رقیبم من بودند و در آن رقابت موفق به کسب جایزه‌ای نشدند، جایزه‌های خانه تئاتر را دریافت کردند.

ایمان اسکندری با یادآوری اینکه تا سه سال پیش دردسرهای زیادی برای گرفتن سالن داشت، گفت: من برای روی صحنه بردن همین نمایش «بیرون پشت در» در سالن حافظ سه سال منتشر ماندم، چون آن دوره من را نمی‌شناختند و به من اعتماد نداشتند اما الان اینطور نیست؛ خیلی از مدیران سالن‌ها زنگ می‌زنند و می‌گویند زمانی را برای اجرا مشخص کنم.

او با تاکید بر اینکه امروز شرایط برای من عوض شده است، گفت: ایمان اسکندری‌های دیگری وجود دارند که پشت در مانده‌اند. هزاران آدم با استعدادتر از من وجود دارد که هنوز به آنها فرصت اجرا داده نشده است و من این استعداد را می‌شناسم. باید فرصت داده شود تا کارگردان‌های بهتری را شاهد باشیم. نسل من 30 سالگی را رد کرده است. نسل خوش‌فکری است و فکر می‌کنم از نسل گذشته خیلی بهتر است.

کارگردان نمایش «بیرون پشت در» تاکید کرد: البته اینطور نیست که به جوان‌ها اعتماد نکنند؛ بلکه برعکس به جوان‌ها اعتماد می‌شود؛ ولی به چه کسانی؟ به یک‌سری آدم که خودشان می‌خواهند، یعنی باز به دلیل ارتباط و آشنایی است.

جهان امروز، جهان تنش، جنگ و آنارشیست است

ایمان اسکندری با اشاره به درون‌مایه جنگ در نمایش «بیرون پشت در» که از ششم خرداد در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود، گفت: مساله این نمایش جنگ است و نباید در جغرافیای خاصی به آن نگاه کرد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: با نگاهی به دور و برمان در دنیا، می‌توانیم بفهمیم که جهان صلح‌آمیزی نداریم. بلکه در یک جهان پرتنش، آنارشیست و در حال جنگ زندگی می‌کنیم.

اسکندری با اشاره به گروه‌هایی مثل داعش، طالبان و بوکوحرام گفت: جنگ‌افروزی هرکدام از این گروه‌ها در هرکجای دنیا تبعاتی دارد که تمام جهان را درگیر می‌کند، بنابراین باید آن را جهانی‌تر ببینیم.

او با اشاره به نقدی که یکی از کارگردان‌های بزرگ آلمان بر نمایش «بیرون پشت در» نوشته است، گفت: منتقدان می‌گویند اجرای کار من از این نمایشنامه بسیار فرم نویی بوده است؛ کار ما نه فقط بدن محور و کلام‌محور که درواقع کلام کاتالیزوری برای حرکت است.

اسکندری ادامه داد: بدن، کلام، حرکت، صدا و نور همه پکیجی را روی صحنه نشان می‌دهند. حساب کنید که کار چقدر از نظر فیزیکال و عاطفی چقدر سخت است.

کارگردان نمایش «بیرون پشت در» با تاکید بر اینکه تلاشی برای انتقال محصول و تبعات جنگ در این تئاتر نداشته است، گفت: تلاشم این نبوده اما نمایش این کار را انجام داده؛ تلاش بیهوده وقتی نتیجه ندهد جوابگو نیست، این اجرا جواب خود را چه با جوایزش و چه استقبال همگانی از آن در توری که داشته، گرفته است. از اول یک مهندسی بوده که همه این اتفاقات برایش بیفتد.

اسکندری تلاش را برای وقتی دانست که هنرمند درحال یک تجربه باشد و گفت: تجربه کردن یعنی با یک ناشناخته‌ای دست و پنجه نرم کنی، اما ما با یک هدف بسیار دقیق عمل کردیم و راهمان را جلو رفتیم.

کار جدیدم، اقتباسی از یک رمان است

ایمان اسکندری، زمان شروع کار بعدی خود را در آبان و آذر ماه سال جاری عنوان کرد و گفت: چون پروسه تمرینات من طولانی است و مثل خیلی‌ها سریالی و سری‌کاری انجام نمی‌دهم یعنی هم‌زمان سه چهارتا کار نمی‌کنم و برای اینکه کیفیت کار را پایین نیاورم، امسال در بهار بیرون پشت در را اجرا می‌روم و در پاییز و زمستان کار جدیدم را روی صحنه خواهم برد.

او با اشاره به نمایش جدید خود، گفت: نویسنده‌اش «عرفان ناظر» است و در آن اقتباسی از یک رمان داشته است.

اسکندری تصریح کرد: حدود سه سال طول کشید تا ایده‌هایمان را روی هم بگذاریم؛ کاری که در ژانر همین کار «بیرون پشت در» است و به دغدغه‌های امروز جامعه می‌پردازد.

اسکندری خاطرنشان کرد: در کار بعدی هم باز هم به مسائل فرم و حرکت توجه ویژه خواهم داشت چون این اجرا از دل و ذهن من می‌آید و ذهنم تا الان جهان را اینطور می‌بیند.

نمایش «بیرون پشت در» کاری به کارگردانی ایمان اسکندری بر اساس متنی از «ولفگانگ بورشرت» (با ترجمه سیامک گلشیری) است که بازیگرانی چون حمید رحیمی، هادی قضات، پوریا سلطان‌زاده، رزگار خاطری، حمید حبیبی‌فر، مهتاب جورابچی، نعیمه دوستی، علی‌رضا قنبری، فرامرز رمضانیان و مهناز افتاده‌نیا در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش از ششم خرداد تا 13 تیر، هر شب ساعت 21 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۳۷۴۳۴۸