خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی وزیر کشور روحانی، معاون سیما شد؛

آیا رابطه صداوسیما با دولت حسنه می‌شود؟

«صداوسیما هرچه می‌خواهد علیه دولت می‌سازد»، «مردم گوش‌شان به رادیو و یا چشم‌شان به تلویزیون نیست» و «نمی‌گذارند خدمات دولت تبیین شود.»؛ اینها نمونه جملاتی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری، از همان آغاز روزهای دولت یازدهم در انتقاد از عملکرد صداوسیما و نگاه جناحی آن نسبت به اقدامات دولت به زبان آورده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تنش میان صداوسیما و کنایه‌های گاه و بی‌گاه دو سویه، تا هفته‌های اخیر و تغییر رئیس سازمان صداوسیما ادامه داشت.

علی عسگری دو هفته پیش جانشین محمد سرافراز شد تا احتمالاً نویدی بر پایانِ روندی باشد که از سوی دولت روحانی و نزدیکان او، تخریب و نادیده گرفتن فعالیت‌های دولت یازدهم تلقی می‌شد. علی عسگری از معاونان عزت‌الله ضرغامی است. او در مهم‌ترین تغییر در مدیران مجموعه صداوسیما، مرتضی میرباقری را به‌عنوان معاون سیما انتخاب کرده است. انتخابی که باتوجه به سوابق سیاسی و مدیریتی میرباقری، به نظر می‌رسد چراغ سبزی از سوی صداوسیما به دولت یازدهم باشد.

مرتضی میرباقری در دوره پنج ساله دوم علی لاریجانی در صداوسیما، معاون سیمای او بود؛ هرچند میرباقری این معاونت را در پنج ساله اولِ ریاست عزت‌الله ضرغامی بر این سازمان هم ادامه داد، اما با مروری بر اتفاقات دوره مدیریت او در حوزه سیما و مقایسه آن در دو دوره‌ی "لاریجانی" و "ضرغامی" می‌توان تا حدودی به جهت‌گیری سیاسی میرباقری پی برد.

ضرغامی و میرباقری در همان سال‌های همکاری نیز دچار اختلاف‌نظرات ساختاری و موانعی در مشارکتِ مسالمت‌آمیز بودند. برخلاف لاریجانی که در ریاست بر صداوسیما، اختیارات کافی را در اجرای برنامه‌ها به معاونان و مدیران کل ارشد خود می‌سپرد، ضرغامی در رویه‌ای متفاوت، ترجیح می‌داد به‌عنوان یک مدیر، در بسیاری از امور مانند فعالیت‌های اجرایی معاونت‌ها به ویژه معاونت سیما، دخالت داشته باشد. به نظر می‌رسد همین موضوع، اختلاف میان او و میرباقری را که تجربه اختیار تام مدیریتی در دوره لاریجانی داشت، ریشه‌دار کرد.

میرباقری همان فردی است که در شهریور سال 88 دعای ربنای شجریان را از برنامه‌های سیما کنار گذاشت و گفت: «شجریان به دلیل مواضع ضدانقلابی و مواضع بدی که در رابطه با مردم خودش گرفته است؛ دیگر صلاحیت کافی برای حضور در قلب مردم را ندارد. او؛ خودش چهره خود را مخدوش کرده است.» همین انتقاد به عقیده‌ی برخی، سبب شد ضرغامی او را از صداوسیما کنار بگذارد.

مرتضی میرباقری هم‌چون رئیس پیشین‌اش در صداوسیما، علی لاریجانی، متعلق به طیف اصولگرایان معتدل است؛ طیفی که با روی کار آمدن دولت روحانی، تمایل بیشتری به اعتدال نشان داده است. میرباقری همواره از یاران و انصار حلقه نخست علی لاریجانی بوده و حالا انتخاب او به‌عنوان اولین تغییر مهم در دوره علی عسگری در صداوسیما، نشان از این دارد که پس از چالشی حدود سه ساله بین دولت و صداوسیما، این فضا رو به تعامل برود.

مرتضی میرباقری معاون اجتماعی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت روحانی نیز هست؛ وزیری که گفته می‌شود از نزدیک‌ترین نیروها به علی لاریجانی است. با نرمش طیف لاریجانی در میان اصولگرایان و انشعاب آنها با عنوان اعتدالیونِ نزدیک به دولت و با توجه به تغییراتی که در سازمان صداوسیما در جریان است، به نظر می‌رسد برخلاف تصور بسیاری، تیم مدیریتی جدید صداوسیما با مشورت و شاید هم نظرات مستقیم لاریجانی در حال بسته شدن است.

کد خبر : ۳۷۵۳۴۳