خبرگزاری کار ایران

وقتی منبرها سیاسی می‌شود جذابیتشان کم می‌شود

حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات در مراسم تجلیل از فعالان اقامه نماز بیان کرد: زمانی که بزرگان و ائمه ما آیات قرآن را می‌خواندند چسبندگی مردم هم به این آیات بیشتر بود چرا که تعالیم معصومین جذابیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وزیر اطلاعات گفت: مردم همین که با کلام ائمه آشنا شوند پشت سرشان راه می‌افتند. متاسفانه وقتی منبرهای ما سیاسی می‌شود و از اهل بیت در آن کمتر سخن گفته می‌شود جذابیت آن نیز کاهش پیدا می‌کند. این منبرها جذابیت ندارد. رسول اکرم، امیرالمومنین و ائمه اطهار هر وقت صحبت می‌کردند به آیات قرآن نیز اشاره می‌کردند. کلام آنها جذابیت داشت و کلام خدا در بین سخنان آنان درخشندگی زیادی ایجاد می‌کرد.

علوی اضافه کرد: ماییم و این آیات الهی و روایات. خداوند متعال در زمینه نماز سلسله فراخوان هایی دارد که ما را به اقامه نماز دعوت می‌کند. سلسله آیاتی داریم در اشاره به کسانی که تنها خودشان نماز نمی‌خوانند بلکه دیگران را نیز به اقامه نماز دعوت می‌کنند. همچنین آیاتی داریم که نماز را نه به عنوان یک هدف بلکه به عنوان یک ابزار توانبخش و نیرو آفرین در جامعه معرفی می‌کند.

وی در اشاره به این نگاه قرآن ادامه داد: قرآن نماز را وسیله‌ای برای ثمربخشی در جامعه معرفی کرده است. آنهایی که صرفاً به اقامه نماز به عنوان هدف معرفی می‌کنند را نفی می کند. نماز وسیله‌ای برای فحشازدایی و منکرزدایی از جامعه و پررنگ شدن ذکر خدا در اجتماع است چون این اثرات دل‌ها را منقلب و متوجه خدا می‌کند. وگرنه اگر نماز در جامعه‌ای پا بگیرد اما چنین تاثیراتی را نداشته باشد بی‌فایده است.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه نمازی ارزشمند است که انسان را از پلشتی‌ها دور می‌کند؛ گفت: انسان‌هایی که یاد خدا دلهایشان را به لرزه درمی‌آورد در جامعه اثر مثبت خواهند داشت. اگر بخواهیم معنویت در جامعه حکمفرما شود تنها راه آن اقامه نماز است. سیاستگذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که افراد احساس آرامش کنند.

وی با اشاره به وجود اهمیت وجود آرامش در جامعه ادامه داد: در آرامش است که خلاقیت‌ها و نوپردازی‌ها جرقه می‌زند و جامعه در مسیر رشد، بالندگی و توسعه قرار می‌گیرد. یکی از عوامل این آرامش نماز است. ما در دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران یکی از رسالت‌های خود را ایجاد آرامش می‌دانیم.

وی افزود: انسان‌ها نه تنها نباید خطری داشته باشند بلکه نباید احساس خطر کنند. وقتی انسان احساس خطر و تهدید نکند ذهنش شکوفا می‌شود و جامعه در مسیر تعالی حرکت می‌کند. البته تنها امنیت کافی نیست بلکه باید نشاط و سرور هم وجود داشته باشد.

کد خبر : ۳۷۵۶۹۹