خبرگزاری کار ایران

گل‌های کاغذی، هویت ایرانی و بازار تهران در یک نمایشگاه نقاشی

این روزها گالری شکوه میزبان نمایشگاه گروهی آبرنگ «بهشت رنگ‌ها» است.

به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه سه هنرمند ناصر نورمحمدزاده، نادر مهذب‌نیا و بهنام نورمحمدزاده نقاشی‌های آبرنگ خود را که شامل مناظری از روستاهای قدیمی ایران، بازار تهران، نقاشی‌هایی از آداب و رسوم مردم ترکمن و عشایر، تصاویری از گل‌های رز و کاغذی می‌باشد را به تماشا گذاشته‌اند.

از جذابیت‌های این نقاشی‌ها این است که هر کدام از هنرمندان در آثارشان نگاه مستقلی داشته و دیدگاه‌های متفاوتی را از محیط پیرامون خود به تصویر درآورده‌اند. یکی گل‌های کاغذی و رنگین را مهمان بوم‌هایش کرده و دیگری زندگی روزمره مردم کوچه و بازار را سوژه قرار داده، هنرمند دیگر نیز برای مهمان کردن فرهنگ و هویت ایرانی به خانه‌های مردم، آبرنگ‌هایی را در این ژانر خلق کرده‌است. در روز افتتاحیه این نمایشگاه ورک‌شاپ کار با آبرنگ توسط نادر مهذب‌نیا و بهنام نور محمد زاده برگزار شد.

ناصر نورمحمدزاده مقیم آفریقای‌جنوبی است. او هنرمند پیشکسوت در زمینه نقاشی آبرنگ است که تاکنون نمایشگاه‌های متعدد گروهی و انفرادی در ایران و خارج از کشور داشته است. وی در این نمایشگاه تعداد 5 اثر ارائه داده که در آن‌ها مناظری از روستاهای قدیمی ایران، بازار تهران و  دو پرتره را به تصویر کشیده است.

مهذب‌نیا در مورد 20 اثر تازه‌ای که در این نمایشگاه ارائه داده‌است، گفت: در این نمایشگاه  سعی کردم با بهره‌گیری از رنگ‌های شاد بخشی از فرهنگ و هویت ایرانی را در قالب نقاشی آبرنگ به مخاطبان آثارم  تقدیم کنم.

او در آثارش با به تصویر کشیدن آداب و رسوم، پوشش و مراسم‌های خاص بختیاری‌ها، آذری‌ها  و دیگر اقوام ایرانی آیین و فرهنگ کشور ایران رابازتاب داده است.

مهذب‌نیا درباره استفاده از رنگ‌های شاد و زنده در آثارش افزود: من از رنگ‌هایی در آثارم بهره می‌گیرم که بتواند بخشی از فرهنگ و هویت ایرانی را نشان دهد. دوست دارم  افراد  با نصب کردن تابلوی نقاشی من به روی دیوار خانه‌شان، رنگ‌ها و بخشی از تمدن دیرینه‌مان را وارد زندگی خود کنند زیرا معتقدم باید به هویت فرهنگی‌مان ببالیم.

به عقیده او؛ نقاشی آبرنگ دامنه گسترده‌ای دارد، تکنیک خیس، لکه‌گذاری و ... هر کدام از تکنیک‌های آبرنگ به شمار می‌آیند.

او ادامه داد: من همیشه می‌گویم هنرمند لکه می‌گذارد و فضای خیس را ایجاد می‌کند اما رنگ به جایی که باید می‌رود و شما دخل و تصرفی در آن نخواهید داشت و دست خدا در کار است. بسیار خوشحالم که قابلیت‌های آبرنگ زیاد است اما هر کدام از این قابلیت‌ها غیر قابل تکرار است. وقتی بر روی کار دانه‌های نمک می‌پاشید، افکت‌های خاصی در کار ایجاد می‌کند که دوباره نمی‌توان آن را بوجود آورد بنابراین می‌توان گفت هر اثری که هنرمند خلق می‌کند می‌تواند حس او و آن چه بر او گذشته را انعکاس دهد.

مهذب‌نیا که تاکنون ورک‌شاپ‌های متعددی در ایران و خارج از ایران داشته است، تاثیرات این ورک‌شاپ‌ها را بسیار زیاد می‌داند و معتقد است: با برگزاری این ورک‌شاپ‌ها هنر را بین مردم می‌آوریم و فاصله‌ها و پرده‌ها را کنار می‌زنیم و باعث می‌شویم تا آن‌ها درگیر کار شوند. اگر برپایی این ورک‌شاپ‌ها بتواند جرقه‌ای در دل جوانی بوجود آورد و او را جذب کند، باعث می‌شود که به جای آن که سراغ تفریحات ناسالم رود به سراغ هنر بیاید، پرتوی هنر می‌تواند زندگی افراد را از بدی‌ها مبرا سازد.    

بهنام نور محمدزاده دیگر هنرمند این نمایشگاه است که تصاویری از گل‌های رز و کاغذی را به صورت آزاد و رها نقاشی کرده‌است، او درباره آثارش در این نمایشگاه گفت: نقاشی‌هایی که در این نمایشگاه ارائه داده‌ام همگی ذهنی، احساسی و بدون مدل کار شده‌اند، این نقاشی‌ها را براساس علاقه زیادی که به کارهای احساسی و رها دارم به تصویر کشیدم. هنگام اجرای کار سعی می‌کنم هر آنچه در ذهن دارم را بر اساس احساساتم روی مقوا  انعکاس دهم.

وی اضافه کرد: آثار قبلی من به خاطر آن که بیشتر از مدل استفاده می‌کردم در زمره آثار رئال قرار می‌گرفت که به صورت مشخص‌تر و دیتیل‌تر کار می‌شد اما رفته رفته با تمرین زیاد به این نوع نقاشی که آزاد و رها کار شده رسیدم.

او در این نقاشی‌ها که گل‌های رز و کاغذی را به تصویر کشیده؛ از پالت رنگی متنوعی بهره گرفته تا زیبایی‌های گل‌ها را  نشان دهد.

بهنام نورمحمدزاده در مورد تاثیر نقاشی‌‌های پدرش، ناصر نورمحمدزاده بر آثارش گفت: کارهای پدر روی آثارم تاثیرات زیادی دارد، پدرم استاد من است. من از کودکی به تماشای کار کردن پدرم می‌نشستم و با دقت نگاه می‌کردم که چطور کار می‌کند.

او در مورد برپایی ورک‌شاپ‌ها و تاثیرات آن روی مخاطبان گفت: به نظر من بهترین نوع آموزش در نقاشی، برپایی  ورکشاپ هست، ورکشاپی که من و آقای مهذب‌نیا در روز افتتاحیه نمایشگاه برپا کردیم با هدف تاثیر‌گذاری در آموزش نقاشی آبرنگ به مخاطبان بود، تاثیر این ورک‌شاپ‌ها در مورد خودم صدق می‌کند زیرا پدرم برای آموزش به من چنین ورک‌شاپ‌هایی برپا می‌کرد و تا اندازه زیادی در تعلیم من تاثیر داشت.

نمایشگاه آبرنگ «بهشت رنگ‌ها» تا 12 خرداد ماه 95 در گالری شکوه دایر است و علاقه‌مندان می‌‌توانند از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 تا  21 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا ۲1 در گالرى شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلواراندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک 19 دیدن نمایند.

کد خبر : ۳۷۵۹۸۴