خبرگزاری کار ایران

مختارپور:

افزایش توانمندی کتابداران برای ارتقای کیفیت خدمات به اعضا

مختارپور بر تبیین سیاست کتابدار محوری در فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، اولین نشست مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های منطقه یک با شعار وحدت رویه، بهبود روش‌ها و ارتقاء کیفیت خدمات، روز دوشنبه، 10 خرداد ماه 1395 در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران برگزار شد. در این نشست علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مشاورین،‌ معاونین و مدیران کل ستاد مرکزی نهاد و مدیران کل استان‌های تهران، سمنان، قم، مرکزی، قزوین، البرز و اصفهان حضور داشتند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن خوشامدگویی به حاضرین، به بیان نکاتی پیرامون خط‌مشی نهاد در سال 1395، که مقدمات آن طی دو سال گذشته فراهم شده است، پرداخت. وی اظهار داشت: برای حرکت صحیح در مسیر دستیابی به اهداف، نهاد کتابخانه‌ها همواره نیازمند دو عامل پشتیبان بوده است؛ نخستین عامل، فراهم‌آوری بنیه مالی مناسب بود؛ چراکه یک سازمان،‌ بدون امکانات لازم کارایی چندانی نخواهد داشت؛ از طرفی دولت محترم در سال‌های اخیر همواره با آثار سوء تحریم‌های قدرت‌های کوچک و بزرگ رو به رو بوده است و این امر کشور را به لحاظ مالی در مضیقه قرار داد؛ بنابراین در چنین شرایطی توقع افزایش بودجه نهادها، انتظاری منطقی نبود؛ با این اوصاف، همچنان که در قانون نیز پیش‌بینی شده بود، فراهم آوری بنیه مالی دیگری ضروری بود.

وی ادامه داد: با تلاش‌هایی که طی دو سال گذشته صورت گرفت،‌ قانون دریافت نیم‌درصد از درآمد شهرداری‌ها با تصویب ماده 64 در اواخر سال 1393، ضمانت اجرایی پیدا کرد؛ و طبیعتاً این‌کار در آغاز با مقاومت تعدادی از شهرداری‌ها مواجه بود؛ از مدیران کل استانی انتظار می‌رود که در چنین مواردی با سعه صدر برخورد کنند؛‌ زیرا حتی در مقابل رفتارهای نامناسب، ما به هیچ عنوان اجازه پاسخگویی متقابل و رسانه‌ای کردن اختلافات را نداریم و سوءتفاهم احتمالی با دستگاه‌های دیگر باید با تعامل و همدلی بر طرف شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: دومین عامل مؤثر برای حرکت صحیح در مسیر دستیابی به اهداف، برقراری ساختار سازمانی مناسب برای مجموعه بود؛ نهاد تاکنون از داشتن ساختار تشکیلات تفصیلی مصوب قانونی بی‌بهره بوده است؛ بر اساس قانون، ساختار تشکیلات تفصیلی و شرح وظایف با تصویب اعضای هیأت امنا و امضای رئیس هیأت امنا قابل اجراست.

وی تصریح کرد: این ساختار قطعاً بی‌عیب و نقص نخواهد بود؛ مشکلات در بازه زمانی مشخصی شناسایی، موارد جزئی در جلسات فصلی هیأت امنا رفع و موارد اساسی پس از یکسال، جمع‌بندی و در آن خصوص نتیجه‌گیری خواهد شد.

مختارپور با تأکید بر اینکه ساختار سازمانی با توجه به نیازهای سازمان، تهیه و تدوین شده است، بیان کرد: چنانچه در صورت ابلاغ و اجرای ساختار سازمانی، افرادی در این ساختار پست سازمانی نداشتند، می‌توانیم طی یکسال برایشان پستی تعریف کنیم؛ با گذشت یک سال از اجرای آزمایشی این ساختار و بررسی ضرورت وجودی پست جدید، در صورت لزوم ساختار تغییر خواهد کرد؛ در غیر اینصورت شرایط انتقال و جا بجایی به سایر رده‌های نهاد برای افراد فراهم خواهد شد. این ساختار که به زودی ابلاغ می‌شود، لازم الاجراست و بهانه‌ای برای عدم اجرای آن پذیرفتنی نخواهد بود.

وی ادامه داد: در کنار بنیه مالی مناسب و همچنین ساختار سازمانی مصوب، اتفاق دیگر تشریح و تصویب یکی از بندهای اساسنامه مبنی بر استفاده از حساب معین در راستای اجرای عدالت اجتماعی از سوی هیأت امنای نهاد است؛ بر این اساس به تصریح هیأت امنا، ستاد مرکزی نهاد با ایجاد حسابی می‌تواند از اعتبارات شهرهای برخوردار به نفع شهرهای محروم استفاده کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود، به تشریح سیاست‌های کتابدار محوری و کتابخانه محوری، از سیاست‌های 8 گانه نهاد که در سال 1393 اعلام شد، پرداخت. وی در تعریف سیاست کتابدار محوری بیان کرد: تمامی تشکیلات، اعتبارات و فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها معطوف به ارائه خدمات فرهنگی به مردم است؛‌ در ارائه این خدمات، کتابدار، خط مقدمی است که با مردم در ارتباط است؛‌ اگر کتابدار به لحاظ روحی آمادگی نداشته باشد،‌ به لحاظ مالی در مضیقه باشد،‌ به لحاظ تشکیلاتی مورد تحقیر قرار گرفته باشد و یا فاقد مهارت‌های مورد نیاز باشد،‌ تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نقطه عملیاتی خنثی خواهد شد. بنابراین کتابدار محوری، به این معناست که ستاد نهاد، در هر سطحی، تمامی آنچه را که لازم است انجام می‌دهد تا صف مقدم، توانایی ارائه بهترین خدمات را داشته باشد.

وی همچنین افزود: تاکنون تمامی تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده، بر افزایش توانمندی کارکنان معطوف بوده است؛ در سال جاری نیز هدف این است که با استفاده از مقدمات ایجاد شده طی دو سال گذشته، خط مقدم خدمات فرهنگی‌مان با کیفیت بالاتر و گستره بیشتر قادر به خدمات‌رسانی باشد. فعالیت‌های دیگری نیز با این هدف در حال برنامه‌ریزی است؛ از جمله اینکه معاونت توسعه در نظر دارد مشارکت کتابداران را در برخی امور مربوط به انتخاب منابع افزایش دهد؛ علاوه بر این به زودی در 30 کتابخانه از سراسر کشور، که واجد شرایط ویژه‌ای هستند، رئیس کتابخانه با رأی کتابداران انتخاب خواهد شد؛ این کار در مرحله اول به صورت آزمایشی در 30 کتابخانه انجام می‌پذیرد.

مختارپور در خاتمه سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از وضعیت کنونی نهاد، دستاوردهای آن و تأثیر مثبت اقدامات این نهاد بر نحوه نگرش و عملکرد سایر دستگاه‌های فرهنگی، بر مسئولیت سنگین این مجموعه برای حرکت در مسیر صحیح تأکید کرد.

در ابتدای این نشست روح‌الله هاشمی ذاکر، مشاور دبیرکل ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری نشست‌های مدیران کل استانی به تفکیک مناطق 4 گانه پرداخت. وی گفت: پس از برگزاری همایش سراسری مدیران کل استان‌ها در سال 1394، پیشنهاد شد که به منظور تعامل و تبادل نظر به شیوه‌ای تخصصی، استان‌ها به لحاظ دسترسی‌های منطقه‌ای و مراوداتی که طی یکسال برقرار می‌کنند، به 4 منطقه تقسیم شوند؛ این مسأله پس از موافقت دبیرکل محترم به اطلاع اعضای شورای مدیران رسید و به لطف خداوند نخستین جلسه با حضور مدیران کل استان‌های منطقه یک (تهران، سمنان، قم، مرکزی، قزوین، البرز و اصفهان) برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۷۶۵۴۵