خبرگزاری کار ایران

نویسندگان زن؛ برگِ برنده‌ ادبیات ایران/ مردم آثار دولت‌آبادی و یادعلی را دوست دارند

در این هفته جز استقبالی که از آثار برخی نویسندگان مرد شده؛ مجموعه داستان‌های «بی ‌باد-بی‌ پارو» از فریبا وفی و «راهنما یادت نرود» به همراه رمان «خون مردگی» نوشته‌ الهام فلاح استقبال بخشی قابل قبولی از کتاب‌خوان‌ها را کسب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دومین هفته‌ خرداده ماه و با اوج گرفتن امتحانات دانش‌آموزان و به ویژه دانشجویان؛ کتابفروشی‌ها در خواب و کرختی فرو رفته‌اند. البته معمولا کتابفروشی‌ها در ماه خرداد به دلیل آنکه تازه نمایشگاه بین‌المللی کتاب پشت سر گذاشته‌ شده چندان رونق و برو و بیایی ندارند. بر همین اساس بنا به آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های رود، چشمه، ثالث، ارغوان، مهرگان و شهرکتاب‌های ابن‌سینا و آرین از 8 خرداد‌‌ماه تا 13 خردادماه، لیست پرفروش‌ها چندان تکانی نسبت به بعد از عید نوروز نخورده و هنوز هم چندین و چند کتاب‌ جدید منتشر شده در زمستان 94 و بهار 95 در لیست پرفروش‌ها جای ثابتی دارند. با این وجود کتابفروشان امیدوارند با رسیدن آثار جدید و تازه چاپ، پیشخوان و ویترین شلوغ‌تری را برای روزهای تعطیلات دانش‌آموزان و دانشجویان در تابستان رقم بزنند.

البته در لیست پرفروش‌های دومین هفته‌ی خرداد، هنوز هم نام تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب و پرفروش پاییز و زمستان سال گذشته دیده می‌شود و گویا تعداد فروش و میزان استقبال از آن‌ها همچنان آنقدر هست که جایی در لیست پرفروش‌ها داشته باشند و به نوعی پای ثابت کتاب‌های پرفروش چهار-پنج ماه اخیر هستند.

بر همین اساس آثار پرمخاطبی همچون «هنر شفاف اندیشیدن» رالف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور و «چقدر خوبیم ما» که نگاه طنز ابراهیم رها به خلقیات جامعه‌ ایرانی را شامل می‌شود؛ در کنار سه رمان «ملت عشق» از الیف شافاک، «شکسپیر و شرکاء» جرمی مرسر و «جزء از کل» نوشته‌ استیو تولز با نوبت چاپ‌های جدید در فهرست پرفروش‌های هفته‌ دوم خردادماه هم خودی نشان می‌دهند.  

اثر داستانی قدیمی‌تری مثل «مرشد و مارگاریتا» نوشته‌ میخائیل بولگاکف و با ترجمه‌ عباس میلانی هم این هفته جذب مخاطب خوبی داشته و دوباره در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. چاپ دهم داستان «شرق بنفشه»‌ شهریار مندنی پور که توسط نشر مرکز منتشر شده نیز خواهان داشته و یکی از آثار داستانی ایرانی نسبتا قدیمی پرفروش معرفی می‌شود.

رمان‌های «سوی دیگر» به قلم آلفرد کویین، دومین ترجمه‌ پیمان خاکسار از آثار دان دلیلو به نام «برفک» که از معروف‌ترین رمان‌های پست مدرن به‌شمار می‌آید و در دهه ۱۹۸۰ و اوج دوره پست مدرنیسم در در آمریکا به شدت پرمخاطب بوده است، «مرا به کنگاراکس نبر» از آندره کورکف که در دهه‌ اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده و مجموعه 11 داستان از نویسندگانی مثل مانند توبیاس ولف، ریچارد براتیگان، جان آپدایک، میروسلاو پنکوف، فرانک کانری، الیکس اُلین، جان گاردنر و  بابی که به انتخاب امیرمهدی حقیقت منتشر شده‌اند و«خریدن لنین» هم داستان‌های خارجی تقریبا تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ هستند که جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های نیمه خردادماه  داشته‌اند.

علاوه بر این‌ یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را دریافت کرده، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی و به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و رمان «من پیش از تو» نیز دیگر داستان‌های خارجی حاضر در لیست پرفروش‌های این هفته بودند. رمان «سوفیا پتروونا» از لیدیا چوکوفسکایا که چند وقتی‌ست با ترجمهٔ خشایار دیهیمی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته نیز پرفروش بوده و گویا می‌تواند تا مدت‌ها در لیست کتاب‌های داستانی پرفروش دیده شود.

همچنین رمان «داپلر» از ارلندلو که شقایق قندهاری آن را ترجمه کرده و روایت ظریف و در عین حال نثری طنازانه برای نقد جامعه شهری مدرن و ارزش‌های نوظهور دارد، داستان «در راه» از جک کرواک که احسان نوروزی آن را ترجمه کرده و یکی از آثار مهم ادبیات معاصر امریکا به‌شمار می‌رود و  مجموعه سه جلدی داستان‌های عزیز نسین («محمود و نگار»، «دیوانه‌ای بالای بام» و «مگه تو مملکت شما خر نیست») که با ترجمه‌ ارسلان فصیحی و توسط نشر ققنوس منتشر شده به همراه «ژاک قضا و قدری و اربابش» نوشتهٔ دنی دیدرو که به نوعی جبرگرایی را به چالش می‌کشد نیز مخاطبان خوبی جذب کرده‌ و فعلا چند هفته‌ای است که در لیست پرفروش‌ها مستقر شده‌اند.

تازه‌ترین اثر منتشر شده از محمود دولت‌آبادی که شامل شش داستانِ کوتاه با نام‌های «مولی و شازده»، «اسم نیست»، «یک شبِ دیگر»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشکِ بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» که اکثرا در دو یا سه سالِ اخیر نوشته‌ شده‌اند و داستان یک پلیس خسته و توبیخ‌شده که درگیر یک پرونده‌ی عجیب می‌شود از یعقوب یادعلی با نام «آداب دنیا» هم ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های روزهای میانی خردادماه نمایندگی می‌کنند.

مجموعه داستان‌های «بی ‌باد-بی‌ پارو» از فریبا وفی که در 12 داستان کوتاه روایت‌هایی از زنان رو به زوال را مطرح می‌کند و «راهنما یادت نرود» شیدا حیدری با 13 داستان تکان دهنده‌ی مملو از خشونت جنس زنانه و مادرانه که با لحنی خونسرد عنصر غافلگیری در آن‌ها تکرار می‌شود به همراه رمان «خون مردگی» نوشته‌ الهام فلاح درباره‌ آثار و تبعات جنگ تحمیلی و سه رمان عامه پسند «سیگار شکلاتی» هما پوراصفهانی، «ساعت دلتنگی» از سیمین شیردل و «شب پره‌ها» نوشته‌ مو-مودب‌پئر هم دیگر آثار ایرانی هستند که در دومین هفته‌ خرداد‌ماه استقبال بخشی قابل قبولی از کتاب‌خوان‌ها را کسب کرده‌اند.

کتاب‌های «عشق و نفرت: ازدواج طوفانی لئو و سونیا تالستوی» اثر ویلیام‌ال. شایرر که در سه بخش به حکایت عاشقانه و پرفراز و نشیب این نویسنده‌ فقید روسی پرداخته و «تیغ و تار و پود» که به گفت‌وگوهای لیلی گلستان و ندا رضوی‌پور درباره نمایشگاهی که او در سال‌های گذشته در گالری طراحان آزاد برگزار کرده؛ نیز آثار پرفروش تخصصی در حوزه‌ ادبیات و هنر در دومین هفته‌ خردادماه معرفی می‌شوند.

«هویت ایرانی» که سعی دارد پس از بررسی فشرده‌ دیدگاه‌های مربوط به هویت قومی و ملّی، که بازسازی هویت ایرانی را در دوران ما شکل داده و به تصویر کشیده‌اند، تحول تاریخی هویت ایرانی در دوران پیش از اسلام، سده‌های میانه‌ اسلامی تا دوران صفویه، پیدایش هویت «شیعی ایرانی» در دوره‌ صفوی و سرانجام پیدایش تطور و هویت ملّی ایرانی در قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی را تحلیل کند و «امر روزمره در جامعه پسا انقلابی» نوشته‌ عباس کاظمی هم با جایگاه خوب در لیست پرفروش‌های هفته‌ دوم خردادماه، چراغ روشن آثار فلسفی و اجتماعی-تاریخی در لیست پرفروش‌ها را روشن نگاه داشته‌اند.

«نگاهی به دروازه غار» از احمد مسجدجامعی که حاصل تهران‌گردی‌های این عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی را شامل می‌شود؛ هم اثر پرفروش حوزه‌ تهران‌شناسی، گردشگری و میراث فرهنگی در روزهای بعد از نمایشگاه کتاب است که البته این اثر پیش‌تر و در پایان دویست و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران رونمایی نیز شده بود.

«سنگفرش هر خیابان از طلاست» از کیم – وو – چونگ که به دلیل پیام‌های جهانی‌اش یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان لقب گرفت و هم پرچم کتاب‌های روان‌کاوی و روان‌شناسی مثبت را در روزهای میانی خردادماه بالا نگاه داشته است.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون ثالث، هرمس، چشمه، ماهی و افق بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

کتاب‌های پرفروش هفته دوم خرداد ماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ کتاب
1 بی ‌باد-بی‌ پارو فریبا وفی چشمه 10000 12 داستان کوتاه و روایت‌هایی از زنان رو به زوال
2 راهنما یادت نرود شیدا حیدری چشمه 7000 13 داستان تکان دهنده‌ مملو از عنصر غافلگیری
3 خون مردگی الهام فلاح چشمه 16000 رمانی درباره‌ آثار و تبعات جنگ تحمیلی
4 بنی‌آدم محمود دولت‌آبادی چشمه 11000 6 داستان کوتاه از دولت‌آبادی که در دو-سه سال اخیر نوشته شده‌اند.
5 آداب دنیا یعقوب یادعلی چشمه 16000 یادعلی در این رمان هم به واقع‌گرایی پای‌بند بوده و هم روحی متافیزیکی را در داستان احضار می‌کند که شخصیت‌هایش در آن پنهان شده‌اند.
6 خرید لنین مجموعه نویسندگان/ امیرمهدی حقیقت ماهی 15000 دومین مجموعه داستانی به انتخاب امیرمهدی حقیقت
7 سوفیا پتروونا لیدیا چوکوفسکایا/ خشایار دیهیمی ماهی 12000 رمانی درباره‌ تصفیه‌های استالینی و ازجمله معدود آثار باقیمانده در این‌بار
8 برفک دان دلیلو/ پیمان خاکسار چشمه 25000 کاوشی داستان محور در مفهوم مصرف‌گرایی، مرگ و جامعه مدرن
9 مرا به کنگاراکس نبر آندره کورکف/ آبتین گلکار افق 10500 داستان در دهه‌ اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده است.
10 عشق و نفرت: ازدواج طوفانی لئو و سونیا تالستوی ویلیام‌ال. شایرر/ گیتی خوشدل هرمس 370000 حکایت عاشقانه و پرفراز و نشیب تالستوی نویسنده‌ فقید روسی
کد خبر : ۳۷۶۸۹۵