خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

حمایت از خلق و فروش آثار هنری چگونه شدنی‌ست/ بانک‌ها باید ورود کنند

نجفی معتقد است؛ تقویت نگرش اقتصادی در تهیه‌کنندگان و حمایت‌کنندگان از خلق آثار هنری و نیز ایجاد ساز و کار تحلیل اقتصادی آثار هنری، همچنین تعریف شاخصی با مضمون «میزان حمایت از خلق و فروش آثار هنری» برای ارزیابی فعالیت مؤسسات مالی، می‌تواند بانک‌ها را در اقبال به این بخش مهم از اقتصاد کشور ترغیب نماید.

محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نحوه ورود مجلس دهم به موضوعات فرهنگ و هنر اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به هنر به مثابه موضوعی اساسی و شایسته توجه می‌نگرد. لذا هرگونه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در موضوع هنر می‌باید با شناخت از گوهر هنر و هنرمندی، مختصات آن در فرهنگ عمومی، روحیات لطیف هنرمندان و با رعایت شأن و منزلت والای این مقوله مهم و ارزشمند انسانی صورت پذیرد.

او با اشاره به اینکه عرصه هنر، عرصه خشونت و قدرت نیست، تصریح کرد: حساسیت نسبت به موضوعات هنری، نشان از اهمیت جایگاه هنر است. این حساسیت به معنای رفتار انقباضی نیست بلکه این حساسیت باید ما را به سرمایه‌گذاری بیشتر برای ارتقاء جایگاه هنر و منزلت اجتماعی اهالی فرهنگ و هنر رهنمون شود.

نماینده مردم تهران افزود: بهترین نوع پایش آثار و رفتار هنری، پایش طبیعی و درونی توسط مخاطبان از سویی و نهادهای صنفی هنرمندان از سوی دیگر است. باید به ارتقای ذائقه هنری مخاطبان و تقویت جایگاه نهادهای صنفی و تخصصی هنرمندان همت گمارد.

نجفی معتقد است؛ با گسترش ارتباطات جهانی، تعاملات فرهنگی و هنری نقش برجسته‌تری یافته‌اند.

او ادامه داد: استفاده از ظرفیت سرشار و غنای فرهنگی ایران برای معرفی فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی، مستلزم ایجاد بستر مناسب برای نقش‌آفرینی فعالان این عرصه مهم است.

تقویت نهادهای تخصصیِ صنفی هنری

این نماینده مجلس شورای اسلامی به مصون نبودن ساحت هنر اشاره کرد و گفت: ساحت هنر نیز همچون سایر عرصه‌ها از آفات مصون نیست و بهترین و اعتمادسازترین راه برای مقابله با این آفات، تقویت نهادهای تخصصیِ صنفیِ هنری است. نقش دولت و مجلس در این زمینه، بسترسازی و حمایت‌گر است.

نجفی درباره رویکرد مجلس دهم به بحث‌های اقتصادی ازجمله اقتصاد هنر خاطرنشان کرد: اقتصاد هنر و گردش مالی ناشی از آثار از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید حقوق پدیدآورندگان آثار هنری به رسمیت شناخته شود. نهادهای صنفیِ هنری در این زمینه نیز می‌توانند ایفاگر نقشی محوری باشند.

او ادامه داد: معرفی اقتصاد هنر در جامعه، تقویت نگرش اقتصادی در تهیه‌کنندگان و حمایت‌کنندگان از خلق آثارهنری و ایجاد ساز و کار تحلیل اقتصادی آثار هنری ازجمله رفتارهایی است که از این نهادها انتظار می‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه مجلس می‌تواند حسب نیاز خلاءهای قانونی در این زمینه را برطرف نماید، یادآور شد: مجلس می‌تواند دولت را در ایجاد بستر تعاملات اقتصادی هنرمندان و نهادهای صنفی آنان از جمله گسترش معرفی آثار فاخر هنری در داخل و خارج از کشور یاری رساند و برای این منظور در داخل نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

نجفی افزود: همچنین باورمند و ملتزم شدن آحاد جامعه به رعایت حقوق مادی و معنوی پدید آورندگان آثار هنری از اموری است که باید همگان بدان همت گمارند و مجلس می‌تواند در این زمینه با وضع یا اصلاح قوانین موجود، کمک کند.

کاهش تصدی‌گری دولت و تقویت بخش خصوصی

او درباره جلوگیری از نفوذ دولت مسئولان دولتی به فعالیت‌های اقتصادی گفت: منطقاً دولت در عرصه‌ای که بخش خصوصی مقتدرانه ورود کرده باشد و علاوه بر استفاده بیشینه از فرصت‌های موجود، به ایجاد زمینه گسترش و تعمیق آن فعالیت ها پرداخته باشد، نباید وارد شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: دولتی نشدن اقتصاد هنر در گرو ورود قوی و استفاده صحیح نهادهای صنفی و هنرمندان از ظرفیت‌های هنری کشور برای خلق ارزش‌های اقتصادی است. نقش مجلس در این زمینه به عنوان نهاد قانونگذاری، تضمین حمایت ضابطه‌مند از فعالیت‌های قانونی اقتصادی نهادهای هنری و هنرمندان کشور است.

نجفی درباره رویکرد مجلس درباره خرید و فروش آثار هنری در حراجی‌ها و نفوذ افراد وابسته به دولت در برخی از آنها که معمولا در پشت‌پرده اتفاق می‌افتد و اینکه هنرمند کمترین نغع را از خرید و فروش‌ها می‌برد، تصریح کرد: اصولاً یکی از جهت‌گیری‌های راهبردی کشور، کاهش تصدی‌گری دولت و تقویت بخش خصوصی است. این روندی است که با افت و خیز مواجه بوده ولی همچنان وجهه همت دولت و مجلس است.

او ادامه داد: تقویت بخش «اصالتاً خصوصی»، مستلزم رقابت پذیری در این عرصه، شفافیت عملکرد دستگاهها و گردش آزاد اطلاعات است. این موضوعی راهبردی است که تصمیمات راهبردی را می‌طلبد. بر این باوریم که توسعه کشور در گرو توسعه بخش خصوصی است و هر آنچه مانع فعالیت روان و سالم این بخش در عرصه‌های گوناگون گردد، مانع توسعه و بالندگی کشور است و باید برطرف شود.

جلوگیری از مراکز غیرضرور و واسطه‌گر

نماینده مردم تهران با بیان اینکه باید از شکل‌گیری و ادامه حیات حلقه‌های غیرضرور واسطه‌گری جلوگیری نمود، خاطرنشان کرد: اگر مراکز شناسنامه‌دار فرهنگی و هنری به اعتبار بخشی آثار هنری بپردازند و شبکه‌های اثربخش معرفی، فروش و توزیع محصولات فرهنگی را ایجاد و مدیریت نمایند، شاهد استفاده سودجویان از رانت و همچنین افزایش غیرواقعی قیمت محصولات فرهنگی در عین منتفع نشدن پدیدآورندگان آنها، نخواهیم بود، در این صورت است که می توان با وضع قوانین حمایت اقتصادی از پدیدآورندگان آثار هنری را بیشتر نمود.

نجفی درباره ورود فعالیت‌ بانک‌ها و بخش خصوصی در اقتصاد هنر گفت: بانک‌ها در نظام اقتصادی تعریف و کارکرد خود را دارند. حمایت مؤسسات مالی از اقتصاد هنر تحت تأثیر شفافیت و سودآوری این بخش از اقتصاد قرار دارد. به گمان بنده درصورت تقویت نگرش اقتصادی در تهیه‌کنندگان و حمایت‌کنندگان از خلق آثار هنری و نیز ایجاد ساز و کار تحلیل اقتصادی آثار هنری، این مؤسسات به این عرصه اقبال خواهند نمود.

او ادامه داد: تعریف شاخصی با مضمون «میزان حمایت از خلق و فروش آثار هنری» برای ارزیابی فعالیت مؤسسات مالی، می‌تواند آنها را در اقبال به این بخش مهم از اقتصاد کشور ترغیب نماید.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه هنر از ویژگی‌های زیست انسانی است و علاوه بر اینکه دریچه‌ای زیبا و الهام بخش برای درک و دریافت جهان برون و درون آدمی به روی انسان می‌گشاید، خود نوعی آفرینش است و لذا شایسته تکریم، اظهارکرد:. هنر یکی از اجزاء مهم و برجسته فرهنگ ایرانی است تا جایی که از دیرباز نام ایران، یادآور هنر ایرانی بوده است.

او در پایان افزود: مواجهه و تعامل سازنده فرهنگی با جهان مستلزم باورمندی به داشته‌های فرهنگی و تلاش در جهت تقویت مؤلفه‌های فرهنگی ازجمله در ساحت هنر است. هنر فاخر ایرانی به زیبایی و بلاغت بسیار توانسته مفاهیم و ارزش‌های معنوی را پردازش و در معرض بهره‌برداری انسان‌های هنردوست و هنرشناس قرار دهد و کام جان و دل آنها را شیرین نماید.

کد خبر : ۳۷۷۴۱۹