خبرگزاری کار ایران

نوشته‌ها و نقاشی‌های هنرمند بزرگ جهانی برای نخستین بار به ایران رسید

«لئو لیونی» نویسنده و تصویرگری است که زیبایی‌های زندگی و طبیعت‌ را به روانی برای کودکان بیان می‌کند و نقش می‌زند. کتاب‌های این نویسنده و نقاش بزرگ، جوایز بزرگ جهانی را به دست آورده و این مجموعه، گزیده‌ی شاهکارهای جذاب، ماندنی و خواندنی اوست.

غلامرضا امامی (مترجم و نویسنده) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در اشاره به آخرین کتاب، «ماهی سیاهه» بیان کرد: این مجموعه نوشته و نقاشیِ هنرمند بزرگ جهانی، «لئو لیونی» است که برای نخستین بار در ایران ترجمه و به وسیله‌ی نشر به‌نگار منتشر شده است.

وی در رابطه با نویسنده‌ی کتاب افزود: «لئو لیونی» نویسنده و تصویرگری است که زیبایی‌های زندگی و طبیعت‌ را به رهایی و روانی برای کودکان بیان می‌کند و نقش می‌زند. کتاب‌های این نویسنده و نقاش بزرگ، جوایز بزرگ جهانی را به دست آورده و این مجموعه، گزیده‌ی شاهکارهای جذاب، ماندنی و خواندنی اوست.

امامی ادامه داد: تصویرهای هنرمندانه‌ی «لیونی»، همراه کلمه‌ها افق تازه‌ای را رویاروی دل و دیده و اندیشه می‌گشاید. مجموعه‌ی «ماهی سیاهه» شامل 12 داستان است که در 4 جلد اخیراً نشر یافته. جلد اول این مجموعه «شاعر »نام دارد.

غلامرضا امامی در آغاز مجموعه‌ی «شاعر» چنین آورده است: به یاد یارانِ نازنیم، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: احمدرضا احمدی شاعر و دو پرویز عزیز: پرویز کلانتری که با نقش‌هایش قصه‌ها می‌آفریند و پرویز دوایی که با قصه‌هایش تصویرها می‌سازد.

در آغاز این جلد غلامرضا امامی زندگی و زمانه‌ی «لئو لیونی» را در سخنی تحت عنوان «با بزرگتر‌ها» آورده است.

به گفته‌ی لیونی، انگیزه‌ی آفرینش کتاب‌های کودکان، شادی‌ها و شدت و کیفیت انرژی‌های خلاقانه‌ای است که در خلق یک اثر به کار گرفته‌ می‌شود. لئونی قصه‌نویسی و تصویگری را برای آگاهی بخشیدن و از  میان بردن تعصب برگزید. در داستان‌های وی چنان آهنگ پرشوری دارد که هم بچه‌ها و هم بزرگ‌ها را به وجد می‌آورد.

لیونی می‌گفت: من کتاب‌هایم را تنها برای بچه‌ها نمی‌نویسم و نقاشی نمی‌کنم. مخاطب این کتاب‌ها بخشی از خودِ ما هستیم. وی اعتقاد داشت یک کتاب خوب نه تنها باید برای کودکان، بلکه برای تمام انسان‌ها خواندنی باشد که هنوز لذت‌ بردن از زندگی و شگفتی‌های طبیعت را از یاد نبرده‌اند.

جلد دوم مجموعه‌ی «ماهی سیاهه» با نام «درخت الفبا» از سوی مترجم به توران میرهادی و نوش‌آفرین انصاری پیشکش شده است.

کد خبر : ۳۷۷۵۲۳