خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری فیلم ایستاده در غبار مطرح شد:

نظر خانواده متوسلیان درباره فیلم اخذ شد/ برخی فیلم‌های دفاع مقدس پوچ و مهمل‌اند

نشست خبری فیلم سینمایی ایستاده درغبار صبح امروز دوشنبه 17 خرداد در سازمان سینمایی اوج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین مهدویان (کارگردان فیلم ایستاده در غبار) با اشاره به اهمیت شخصیت احمد متوسلیان در بحث دفاع مقدس گفت: وقتی فیلم ایستاده در غبار تمام شد؛ بعد از جشنواره فیلم فجر جلساتی برگزار کردیم و فیلم توسط خانواده احمد متوسلیان دیده شد.

وی ادامه داد: از ابتدا نیز رویه ما این بود که اگر قرار است فیلم اکران شود باید حتماً خانواده احمد متوسلیان فیلم را تأیید کنند به همین دلیلی بخش‌هایی از فیلم در زمان اکران به خواست خانواده ایشان اصلاح شد.

مهدویان در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم بعدی وی نیز در حوزه دفاع مقدس است یا خیر؛ گفت: هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌ام که فیلم بعدی چگونه باشد اما بسیار دوست دارم درباره قهرمانان جنگ فیلم بسازم و با ساخت فیلمی درباره شهید محمد بروجردی یک سه گانه درباره جنگ داشته باشم.

وی درباره اکران این فیلم بصورت همزمان در گروه سینمایی و هنر و تجربه گفت: از زمان جشنواره فیلم فجر استقبال خوبی از طرف گروه‌های مختلف از فیلم شد و این استقبال همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: من خوشحالم که این فیلم در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود زیرا هنر و تجربه یک ارزش افزوده برای سینمای ایران است که کمک زیادی به اکران فیلم‌ها می‌کند.

مهدویان درباره انتخاب بازیگر برای نقش اصلی فیلم گفت: برای این فیلم بازیگری می‌خواستیم که باتوجه به ساختار فیلم بتواند همه امکانات بازی کردن را بگیرد و خود شخصیت باشد و لحن واقعگرایی کاملی به بازی بدهد. من به بازیگران تاتر علاقه زیادی دارم. افراد بسیاری آمدند و تست دادند اما کسی در قامت بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان نبود تا اینکه به هادی حجازی‌فر رسیدیم و ایشان را انتخاب کردیم.

مهدویان افزود: برای رسیدن به شخصیت از لحاظ گریم و ظاهر شهرام خلج زحمات زیادی کشید و همه چیز را برای هادی ساخت. روزی سه ساعت گریم این شخصیت طول می‌کشید.

وی در پاسخ به این سوال که حس شما از شنیدن خبر زنده بودن حاج احمد متوسلیان چه بود؛ گفت: وقتی خبر زنده بودن متوسلیان آمد برای من عجیب بود و حتی گروهی فکر کردند که شاید کار کمپین تبلیغاتی ماست اما خوشحالم که این خبر منتشر شد.

مهدویان با اشاره به اینکه این فیلم یک فیلم مستند و داستانی و سینمایی است؛ گفت: از تهیه‌کننده فیلم حبیب والی‌نژاد و همچنین امیر بنان بسیار سپاسگذارم که این فیلم را از یک تونل خطرناک عبور دادند و آن را حفظ کردند زیرا ساخت این فیلم از ایده تا پایان بسیار سخت بود.

مهدویان با اشاره به اینکه جنگ و دفاع مقدس تا سالها و برای همیشه می‌تواند موضوع جذابی برای ساخت فیلم باشد، افزود: متاسفانه در سالهای اخیر فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس ساخته شدند که فقط ظاهر دفاع مقدس داشتند و می‌خواستند با نشان دادن چند پلاک و لباس خاکی از جنگ بگویند. برخی از این آثار فیلم‌های پوچ و مهملی بودند که هیچ محتوایی از دفاع مقدس نداشتند و متاسفانه برای ساخت آنها بودجه کلانی نیز خرج می‌شد.

وی توجه به سینمای کودک را بسیار مهم دانست و افزود: دوست دارم برای بچه‌ها فیلم بسازم زیرا امروز کودکان ما فیلم‌های کمی برای دیدن دارند درحالیکه نسل ما با دیدن فیلم‌هایی همچون دزد عروسکها عاشق سینما شد.

حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم نیز طی سخنانی گفت: ما از ابتدای ساخت فیلم به دنبال اکران جدی آن بودیم و امروز خوشحالیم شرایط خوبی برای اکران فیلم به وجود آمده و حتی پیش‌فروش بلیت‌ها در سینماها با استقبال همراه شده است.

وی با اشاره به اینکه این فیلم مورد استقبال مخاطبان عادی و مردم قرار می‌گیرد، گفت: تاکنون همه کسانی که متوجه شده‌اند این فیلم درباره احمد متوسلیان است از آن استقبال کرده‌اند و فیلم را متعلق به خودشان دانستند. صداوسیما و تمامی نهادها نیز قول همکاری در زمان اکران فیلم را داده‌اند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا، پیرامون واکنش محسن رضایی به فیلم ایستاده در غبار و شخصیتی که از وی در این فیلم نمایش داده شده، گفت: ما از محسن رضایی درباره قهرمانان جنگ و همچنین اتفاقات زمان دفاع مقدس مشورت می‌گرفتیم و درباره این فیلم نیز جلساتی داشتیم اما ایشان تاکنون فیلم را ندیده‌اند. امیدواریم روز 5 شنبه در مراسمی که داریم؛ ایشان فیلم را ببینند.

والی‌نژاد با تاکید بر اینکه در زمان ساخت برای فیلم‌های دفاع مقدس به امر پژوهش و تحقیق توجه جدی باید صورت بگیرد، گفت: فیلم ایستاده در غبار در گونه دفاع مقدس و نوع روایتی که انجام داده؛ یک خط‌شکنی است و من از سازمان هنری و رسانه‌ای اوج و جناب آقای حسنی تشکر می‌کنم که از این فیلم حمایت خوبی کردند و پای آن ایستادند.

علی سرتیپی پخش‌کننده فیلم ایستاده در غبار نیز گفت: زمانی که فیلم را دیدم به این نتیجه رسیدم که بسیار جذاب و کار متفاوتی است و ما با یک اتفاق مهم در سینما در سال 95 مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما ابتدا می‌خواستیم فیلم را اردیبهشت‌ماه اکران کنیم که شرایط مؤثر نشد و امروز نیز به عنوان اکران ویژه عید فطر فیلم را به نمایش درمی‌آوریم. البته با استفاده از امتیازی که شورای صنفی به این فیلم‌ها داده ما 2 هفته جلوتر اکران را شروع کردیم.

سرتیپی افزود: اکران این فیلم گسترده خواهد بود زیرا مخاطبان این فیلم مخاطبان عام و همه مردم هستند. صداقتی در فیلم وجود دارد که مردم را جذب می‌کند. همچنین در حال برنامه‌ریزی اکران فیلم در شهرستان‌ها و کشورهای دیگر همچون کانادا، آمریکا و آلمان هستیم.

هادی حجازی‌فر بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان نیز گفت: حضور در این فیلم برای من بسیار مهم بود. من از زمانی که اکران‌های مردمی آن چه در جشنواره و چه در بعد از جشنواره آغاز شد؛ تلاش کردم در تمامی این نمایش‌ها فیلم را با مردم نگاه کنم.

وی ادامه داد: در اکران‌های مردمی واکنش‌های خوبی از مخاطبان گرفتم و برای من بسیار جذاب بود و خوشحالم که مردم فیلم را دوست داشتند.

در پایان این مراسم سایت رسمی فیلم ایستاده در غبار رونمایی شد و جمشید گوهری مدیر سایت و طراح آن درباره روند طراحی سایت توضیحاتی ارائه کرد.

فیلم ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان از روز چهارشنبه 19 خرداد در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.

کد خبر : ۳۷۸۰۸۲