خبرگزاری کار ایران

در نشست نمایش بزرگ فصل وصل مطرح شد:

تئاتر را باید از سالنهای کوچک فراتر برد/ درباره مدافعان حرم کم کاری کرده‌ایم

نشست خبری نمایش بزرگ فصل وصل با حضور علیرضا کوهفر مدیر مرکز، سعید اسماعیلی طراح و کارگردان، رسالت بوذری نویسنده و راوی و اهالی رسانه دوشنبه ۱۷ خرداد در ساختمان شهدا باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مدیر مرکز مهنا اظهار کرد: سازمان اوج در تولید محصولات فرهنگی هنری و آثار مختلف صاحب تجربیات متعددی شده و یکی از این تجربیات همین نمایشهای بزرگ چندرسانه ای است که در مرکز مهنا اجرا میشود. آثاری عظیم که به واسطه تلفیق تصویر با  جلوه های ویژه میدانی و مختصات نمایشی، مردم پسند است و مخاطب عام را در کنار مخاطب خاص جلب می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون مردم و بدنه اجتماعی توانسته اند با این اثر ارتباط برقرار کنند و از آنجایی که این سبک نمایشی، گران و پرهزینه است و به امکاناتی نیاز دارد، ما روی نمایش میدانی تمرکز کرده ایم تا قابل دسترس عموم مردم باشد. همچنین همواره به کادرسازی و اموزش جوان ها پرداخته ایم و با روش های مختلف موفق شده ایم هر سال در چند استان و شهر اجرا داشته باشیم.

مدیر مرکز مهنا تصریح کرد: اگر شما نام فصل شیدایی را در نقاط دوری همچون ابوموسی، لرستان، چهارمحال و بختیاری شنیده اید به خاطر در دسترس بودن کار ما در همه استان‌ها است.

کوهفر با بیان اینکه  این گروه سابقه بلندی در این سبک دارد، گفت: اولین کار شب آفتابی به کارگردانی آقای بهزادپور بود. بعدها عنصر تصویر به کار اضافه و ماحصل آن «ستاره صبح» شد. در ادامه با اضافه شدن آوا و فراتر رفتن کار از اجرا در سوله و سالن، «آوای نور» شکل گرفت. در دو سال اخیر نیز «فصل شیدایی» توانست در یک سانس نمایشی رکورد ۱۴، ۱۵ هزار مخاطب را داشته باشد.

کوهفر با بیان اینکه همواره تلاش کرده ایم، نمایش را به روز نگه داریم، یادآور شد: «فصل وصل» به مناسبت هفته مقاومت به سفارش معانت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران از سوم خرداد روی صحنه رفته است.

او ادامه داد: ما سعی کردیم تغییراتی در کار ایجاد کنیم و فضای آن را معنوی تر ببینیم. البته در سال گذشته ما برگزاری مراسمهایی با این سبک را نیز داشتیم که شامل یادواره ها و مراسم اختتامیه می شد. نمایش «آبی ترین وصال» نیز در سال 94 اجرا شد و ما مراسم اختتامیه جایزه بزرگ سینمای انقلاب اسلامی را نیز برگزار کردیم.

سعید اسماعیلی طراح و کارگردان نمایش نیز در سخنانی گفت: شما اهالی رسانه با فضای این نمایش آشنا هستید و می دانید یک تئاتر معمولی نیست، بلکه در ژانر و گونه ای اجرا می شود که یکی از توفیقات آن نداشتن محدودیت است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در پروژه های محدود، هنرمندان تلاش می کنند از زبان نمادها و اشاره ها استفاده ببرند و خیلی چیزها را نمیتوانند نشان دهند. اما خوشبختانه ما چنین محدودیتی نداریم و یکی از توفیقاتمان برای جذب مخاطب همین است.

وی ادامه داد: معمولا مخاطب ما عادت ندارد در یک اجرا، انفجاری داشته باشیم یا بخشی از فضای نمایش در یک دریاچه بزرگ و در قایق باشد. خوشبختانه ما با پروداکشن این کار می‌توانیم واقعیات را بزرگ جلوه دهیم.

اسماعیلی تشریح کرد: اگر اخبار پروژه‌های مار را دنبال کرده باشید، حتما خوانده اید که در استان یزد شب‌های پایانی اجرا ما میزبان مخاطب ۱۵ هزار نفری بودیم. سال گذشته نیز که در تهران اجرا داشتیم، میزان مخاطبان به ۱۳ هزار نفر در یک شب رسیده بود.

کارگردان «فصل وصل» با بیان اینکه تا امروز به خاطر شرایط ویژه اجرا کمتر انتقادی متوجه این کار بوده، یادآور شد: این کار برای مخاطبان قابل پیش بینی نیست. ما مخاطبانی از هر قشر داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: خوشحالم «فصل شیدایی» در سال گذشته و «فصل وصل» در سالجاری توانسته آمار تماشاگران عرصه تئاتر را بالا ببرد. جریان تئاتر باید از دو سه سالن کوچک فراتر ببرد و در دل شهرستانها و استانهای دور و نزدیک با مفاهیمی بلند نفوذ کند. البته کار با جضور ۱۰۰ بازیگر و ۲۰۰ پروژکتور دشواری های خاصی دارد و فضای باغ موزه نیز به دشواری با کار ما تطبیق پیدا کرد.

اعمال تغییرات در اجرا با آغاز ماه مبارک رمضان

رسالت بوذری نویسنده و راوی نیز، درباره متن این نمایش توضیح داد: تلاش کردم قصه های تصویری را از دل تاریخ بیرون بیاورم. قصه هایی که بر مبنای توسل شکل گرفته اند. ما در بخش معاصر با جزییات به اتفاقات خرمشهر، از پیش از انقلاب تا پس از اشغال و سپس نقش محمد جهان آرا می پردازیم. ضمن اینکه تغییراتی در این کار داریم که از شب اول ماه رمضان در کار اعمال می شود.

این مجری تلویزیون تأکید کرد: ما در حوزه شهدای مظلوم مدافع حرم کم کاری میکنیم. جوانان بسیاری که این روزها مشغول جنگ هستند و بعدها صرفا عکسهایشان زینت بخش خیابانهای شهر می شود. از همین رو از گذشته مدنظرمان بود کاری برای مدافعان حرم انجام و تلاشمان این بود ماجرای مدافعان را گسترده تر نشان دهیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه فضای تئاتر ما، از توده مردم جدا است و گرچه در دوران آقای سرسنگی شعاری مبنی بر بردن تئاتر به میان مردم سر داده می شد، آمار دقیقی ندارم که این شعار چقدر محقق شد. نمایش ها در سالنهای کوچک با مضامین روشنفکرانه ایزوله با مخاطب ۱۵۰ نفره اجرا می شوند. البته ما خودمان خیلی از این کارها هستیم و از آنها لذت میبریم. ولی در این پروژه تلاش ما این بوده که مخاطب گسترده ای را پای کار بیاوریم و آشتی بین مخاطبان با نمایش برقرار کنیم.

در ادامه کارگردان «فصل وصل» در پاسخ به سوالی درباره آیتمی که به شهید جهان آرا اختصاص دارد، تأکید کرد: شهید جهان آرا را بیشتر با شعر معروف به ممد نبودی می شناسیم. اما پیش از انقلاب نیز او قصه های جذابی در شکلگیری انقلاب داشته است که ما آنها را در این کار آورده ایم. جالب اینکه در اجرای خرمشهر نیز، کاراکتر او را داشتیم و برخی از مخاطبان ما اعلام کردند شاهد عینی این صحنه های نمایش هستند. در آیتم آزادسازی خرمشهر نیز ما مسجد جامع این شهر را در دکورمان داریم که دقیقا مطابق عکس معروف این مسجد پس از آزادسازی طراحی شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد: درباره آیتمی که به حاج احمد متوسلیان اختصاص دارد نیز با توجه به اخبار خوبی که میرسد، امیدواریم روزی با حضور ایشان اجرا شود. اخیرا آقای محسن رضایی نیز گفته بودند ایشان زنده هستند. البته این اخبار بیشتر در ایام خرداد به گوش میرسد و بعدها فراموش میشود. ما در نمایش از لحظات تنهایی حاج احمد که فضاسازی خاصی دارد و خودم به شخصه آن را دوست دارم استفاده کرده ایم. در این صحنه فردی که همه او را به عنوان پهلوان و دلاور میشناسند، مستاصل است و طلب یاری می کند.

تلفیق سینمایی‌ها و تئاتری‌ها در «فصل وصل»

وی تأکید کرد: ورود به سبک میدانی و چند رسانه ای بین اهالی سینما و تئاتر جرئت می خواهد. عوامل ما از جمله جلوه های ویژه، تصویر و دکورمان از اهالی سینما هستند و گروه کارگردانی و فرم از دنیای تئاتر آمده اند. ما همچنین در این کار سربازان وظیفه کارنابلد را به عنوان هنرور روی صحنه می آوریم که این یک ریسک بالا است. در  سینما برای پلانی که باران می بارد نصف روز زمان گذاشته می شود ولی ما سال گذشته صحنه طوفان حضرت نوح را هر شب در تایم دقیق و مشخصی اجرا می کردیم و همواره درگیر دشواری های زیادی هستیم.

دعوت از هنرمندان برای ارائه طرح در حوزه نمایش‌های میدانی

مدیر مرکز مهنا در پایان اعلام کرد: از اهالی تئاتر و سینما دعوت میکنم طرحهای نو خود در حوزه میدانی را برای ما بفرستند. البته این کار شبیه کارهای دیگر نیست و ما به جای حضور در یک سالن آماده، یک بیابان و زمین خاکی را به سالن اجرا تبدیل می کنیم. پیش تولید آثار ما ۲۵ روزه است و سربازان وظیفه یک هفته فرصت دارند تا به هنروران کار ما تبدیل شوند. ما پیش تولید کارهایمان را کوتاه کرده ایم تا هزینه هایمان کاهش پیدا کند و اینگونه موفق به هشت اجرا در سال ۹۴ شدیم.

اسماعیلی نیز در بخش پایانی سخنانش گفت: در آیین پایانی هنر انقلاب، از مجید مجیدی به عنوان کارگردان فیلم «محمد» از جواد افشار به عنوان کارگردان «کیمیا» و از «فصل وصل» به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگی سال تقدیر شد. من همواره اعتقاد دارم برای اینکه یک اتفاق بزرگ انجام شود، تنها پول مدنظر نیست و سختی کشیدنها است که یک پروژه را ماندگار میکند نه صرفا جایی که میلیاردها پول صرف می شود.

نمایش فصل وصل ۱۵ اجرا در استانهای مختلف و چیزی بیش از ۲۰۰ شب اجرا را پشت سر گذاشته است؛ عوامل این نمایش عبارتند از: طراح جلوه های ویژه میدانی: رضا ترکمان، طراح صحنه و دکور: آنه محمد ایری، طراح نور: عباس رحمانی، مدیر تولید: نادر قنبری، بخش صدا و تصویر: سیدحنیف خیرالامور، مجری طرح: محمد نیاکان.

«فصل وصل» تولید مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی مُهنا به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر، کارگردانی سعید اسماعیلی و روایت رسالت بوذری هر شب تا پایان ماه مبارک رمضان ساعت 21 در باغ موزه دفاع مقدس روی صحنه می رود و تماشای آن برای عموم رایگان است. علاقمندان از طریق تماس با شماره تلفن ۸۸۹۶۱۳۳۷ می توانند بلیت رزرو کنند.

کد خبر : ۳۷۸۲۴۱