خبرگزاری کار ایران

دو هنرمند ایرانی در دوسالانه پوستر ورشو

دوسالانه پوستر ورشو به‌عنوان یک رویداد هنری مهم در عرصه گرافیک، میزبان دو هنرمند ایرانی است.

به گزارش ایلنا، بنا به دعوت رسمی دوسالانه بین‌المللی پوستر ورشو، ایرج میرزاعلیخانی و لادن رضایی به‌عنوان نمایندگانی از هنر گرافیک ایران، عازم ورشو می‌شوند و در این رویداد مهم هنری که هنرمندان معتبری از سراسر جهان در آن حضور دارند، سخنرانی خواهند کرد.

این دو هنرمند، شنبه ۱۱ ژوئن ۲۰۱۶ (۲۲ خرداد ۱۳۹۵) با موضوع «امکانات بی‌نظیر خط فارسی در طراحی گرافیک» در آکادمی هنرهای زیبای ورشو سخن خواهند گفت.

در همین زمینه، لادن رضایی - طراح گرافیک و مدرس دانشگاه - گفت: «دوسالانه پوستر ورشو متقدم‌ترین و معتبرترین دوسالانه با موضوع پوستر در دنیاست. امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس دوسالانه ورشو و بیست‌وپنجمین دوره‌ی آن است و به این مناسبت، دوسالانه ورشو برنامه‌های خاصی را تدارک دیده است. در همین راستا، من و آقای میرزاعلیخانی ایمیلی از جانب دوسالانه دریافت کردیم و از ما دعوت شد تا در این مراسم حضور پیدا کنیم و سخنرانی داشته باشیم. پس از مشورت و بررسی، موضوعی که من و آقای میرزاعلیخانی انتخاب کردیم توانایی‌های خط ایرانی در طراحی نشانه بود. وقتی آن را مطرح کردیم بسیار مورد استقبال واقع شد.»

او درباره اهمیت این دوره از دوسالانه پوستر ورشو اظهار کرد: «امسال روال معمولِ دوسالانه ورشو تفاوت کرده است. پیش از این، هنرمندان گرافیک و طراحان، پوسترها‌ی‌شان را به دبیرخانه دوسالانه ارسال می‌کردند و آثار انتخابی در این دوسالانه به‌نمایش گذاشته می‌شد؛ اما در این دوره، به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس آن، این رویداد بیشتر جنبه پژوهشی و بحث و گفت‌وگو پیدا کرده است. دوسالانه ورشو، در حقیقت وعده‌گاهی ا‌ست برای طراحان سراسر دنیا که در آنجا گرد هم می‌آیند و به‌نوعی زمینه‌ای ا‌ست برای ارتباط و اطلاع هنرمندان از دستاوردهای گرافیک در سطح بین‌الملل.»

ایرج میرزاعلیخانی - مدرس دانشگاه و طراح گرافیک - هم در توضیح مضامینی که در دوسالانه پوستر ورشو مطرح خواهد کرد، گفت: «این دوسالانه مهم‌ترین و البته قدیمی‌ترین رویداد دنیا در عرصه پوستر است. به‌واسطه ابزارها و امکانات و برنامه‌های جدید، از جمله پتانسیل دنیای دیجیتال، دو دوره است که رویکردهای این دوسالانه کمی متفاوت از پیش شده است. مثلا امسال به‌مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد این دوسالانه، آثار موشن‌گرافیک و پوسترهایی که به‌منظور به‌کارگیری در این عرصه انتخاب شده‌اند، فضای جدیدی را ایجاد کرده‌اند که خود چالشی برای آن دسته از طراحان قدیمی‌ این هنر است که علاقه‌ای به پذیرش مولفه‌ها و ابزارهای نو ندارند؛ اما سخنرانی‌ای که من به اتفاق لادن رضایی ارائه خواهم کرد، بازگوکننده دغدغه ما درباره طراحی نشانه است. از آنجا که خط فارسی، علاوه بر ایرانیان، جذابیت زیادی برای غیرفارسی‌زبان‌ها دارد، این سوژه را برگزیدیم و می‌دانستیم که دوسالانه هم از آن استقبال خواهد کرد.»

وی درباره قابلیت‌های نوشتار فارسی، توضیح داد: «واقعیت این است که توانایی‌های خط فارسی بی‌شمار است و نمی‌توان محدوده‌ای برای آن تعریف کرد. مضمون سخنرانی من و خانم رضایی هم در آنجا همین موضوع است، یعنی توانایی بی‌کرانی که خط فارسی دارد. به‌طور مثال، ما حروفی در زبان فارسی داریم که هیچ شباهتی به هم ندارند، اما می‌بینیم که بسیار راحت می‌شود این محدودیت‌ها را کنار زد و مرزها را در هم شکست، بی آن‌ که از دایره خط فارسی خارج شویم. البته ما این نگاه و توجه به خط فارسی را از زمانی که دانشجو بودیم، داشتیم.»

او ادامه داد: «به خاطرم هست با دیدن نشانه موزه رضا عباسی، اثر استاد ممیز متوجه شدم که با خط فارسی، چگونه می‌توان نشانه‌ای طراز اول را طراحی کرد. آن زمان، برحسب علاقه‌ای که به نشانه داشتم، شروع به تحقیق کردم و نشانه‌هایی را که از سال ۱۳۰۵ تا آن روز آفریده شده بود، گرد آوردم. نخستین موردی که با آن مواجه شدم، نشانه‌ای با عنوان «انحصار دخانیات» بود که به‌یقین می‌توانم بگویم همچنان یک شاهکار بی‌بدیل است، آن هم در سال ۱۳۰۵ که نه تنها در ایران، که در سراسر جهان، طراحی گرافیک به معنای امروز آن اصلا شناخته‌شده نبود. این نشانه با گذشت سالیان بسیار، هنوز نشانه‌ای گویا و خلاقانه است که کهنگی نپذیرفته است. به‌تدریج دریافتم که می‌توان تعریف نشانه نوشتاری را گسترش داد و این فضا چقدر نامحدود است. ما با کسب دانش و تعمق و تمرین می‌توانیم به فضاهایی چنین بی‌کران در طراحی نشانه فارسی دست پیدا کنیم.»

میرزاعلیخانی درباره جاذبه‌های گرافیک ایران در سطح بین‌المللی یادآوری کرد: «این مبحث نه‌تنها برای طراحان ایرانی، که برای طراحان و هنرمندان سراسر جهان بسیار مجذوب‌کننده است. انسان‌های خارج از مرز و بوم ما، پیش از رنگ و تصویرسازی، به نوشتار در هنر گرافیک ایران توجه می‌کنند. به همین دلیل، احساس کردم شاید توانایی‌های خط فارسی در طراحی نشانه هم برا‌ی‌شان جذاب و خیره‌کننده باشد. این، وظیفه ما را سنگین‌تر کرد تا سخنرانی مفصلی در این زمینه تدارک ببینیم و بتوانیم تعریف جامعی از نوشتار فارسی در دوسالانه پوستر ورشو ارائه دهیم.»

بیست‌وپنجمین دوسالانه پوستر ورشو از ۱۰ ژوئن تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۱ خرداد تا ۴ مهر ۱۳۹۵) در ورشو، پایتخت لهستان، برپا خواهد شد و استادان و هنرمندانی از سراسر جهان به ارائه آرا و آثارشان در این رویداد معتبر هنری خواهند پرداخت.

کد خبر : ۳۷۸۸۷۴