خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ورود علی لاریجانی به کمیسیون فرهنگی/ حضور لاریجانی؛ نمایندگان را به ثبت‌نام ترغیب می‌کند

مازنی معتقد است، حضور دکتر لاریجانی در کمیسیون فرهنگی هم به لحاظ شخصیت حقیقی و هم به لحاظ شخصیت حقوقی بسیار مغتنم خواهد بود.

حجت الاسلام احمد مازنی (نماینده مردم تهران در مجلس دهم) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تایید احتمال حضور علی لاریجانی در کمیسون فرهنگی مجلس گفت: آقای لاریجانی قرار است به کمیسیون فرهنگی مجلس بیایند. البته من این مسئله را از خود ایشان نشنیدم ولی ظاهراً اولویت ایشان که ابتدا امنیت ملی و بعد فرهنگی بود؛ تغییراتی خواهد داشت و اکنون ریاست مجلس تمایل دارند در کمیسیون فرهنگی حضور داشته باشند.

مازنی سپس درباره تاثیر حضور رئیس مجلس در کمیسیون فرهنگی بر میزان توجه این نهاد بر امور فرهنگی بیان کرد: حضور دکتر لاریجانی در کمیسیون فرهنگی هم به لحاظ شخصیت حقیقی که پیشینه فرهنگی دارند و تجربه فعالیت‌های حوزه فرهنگ را داشته‌اند و هم به لحاظ شخصیت حقوقی که ریاست مجلس را برعهده دارند، بسیار مغتنم خواهد بود.

این نماینده تهران که خود نیز برای حضور در کمیسیون فرهنگی ثبت‌نام کرده است، با ابراز نگرانی از عدم تمایل نمایندگان برای حضور در این کمیسیون یادآور شد: عدم تمایل بسیاری از نمایندگان برای ثبت نام در کمیسیون فرهنگی آنطور که از رسانه‌ها متوجه شده‌ام؛ متاسفانه این مسئله را در ذهن مردم تداعی کرده که مجلس دهم توجهی به مسائل فرهنگی ندارد و من حتی این مسئله را در جلسه‌ای که ریاست آن را آقای مطهری برعهده داشت؛ یادآوری کردم که آقای مطهری نیز این تذکر را تایید کردند و از نمایندگان خواستم تا به کمیسیون فرهنگی و دو کمیسیون شوراها و حقوق قضایی توجه بیشتری داشته باشد.

او حضور لاریجانی را دلیلی برای ترغیب سایر نمایندگان به نام‌‌نویسی در کمیسیون فرهنگی دانست و گفت: قطعاً حضور آقای لاریجانی می‌تواند نمایندگان را برای ثبت نام در کمیسیون فرهنگی ترغیب کند. در حال حاضر هنوز لیست کمیسیون‌ها قطعی نشده اما جزواتی که نام نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف را در خود دارد؛ بین نمایندگان تقسیم شده و احتمالاً این اقدام آقای لاریجانی برای حضور در کمیسیون فرهنگی می‌تواند سایر نمایندگان را نسبت به ثبت نام برای کمیسیون فرهنگی علاقه‌مند کند.

نماینده مجلس دهم همچنین به لزوم تعامل اعضای کمیسیون فرهنگی با اهالی فرهنگ و هنر و تولیدات فرهنگی و هنری اشاره و بیان کرد: در مورد دوستان و نمایندگان دوره قبل قضاوت و نظری ندارم اما این مسئله طبیعی است که نماینده در هر حوزه‌ای وارد می‌شود باید تخصص و دغدغه آن حوزه را داشته باشد. تخصص نیز جز با کسب تجربه و استمرار ارتباط با حوزه‌های مختلف کمیسیون مربوطه امکان‌پذیر نیست. اعضای کمیسیون فرهنگی نیز برای اینکه کارایی بهتری داشته باشند و قوانینی که تصویب می‌کنند اصول درستی داشته باشد؛ باید هم با اهالی فرهنگ و هنر در ارتباط باشند و هم با حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری آشنایی کافی داشته باشند.

او افزود: مراجع تقلید هم برای اینکه به‌روز باشند و دانش خود را مدام تکرار کنند در هر سن و سالی که باشند باید تدریس انجام دهند. ما مراجعی را سراغ داریم که در سنین بالای 90 سالگی تدریس فقه اصول را رها نکرده‌اند تا همچنان با مباحثه و مسائل حوزه خود درارتباط باشند.

مازنی بار دیگر تاکید کرد: در حوزه فرهنگ هم همین طور است اگر شخصی می‌خواهد در کمیسیون فرهنگی فعالیت کند باید فیلم‌ها، تئاترها و کتاب‌های روز را بشناسد و حتی در حوزه موسیقی نیز آشنایی لازم را با مباحث مربوطه داشته باشد. در این صورت است که اگر فتوای قانونی یا اظهارنظر یا نطقی ایراد می‌کند یا قرار است از یک دستگاه فرهنگی نظارتی را مطالبه کند؛ به صورت اصولی این کار را انجام می‌د‌هند. نماینده عضو کمیسیون فرهنگی باید به‌طور مستمر با اهالی فرهنگ و هنر و همچنین تولیدات فرهنگی و هنری در ارتباط باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در توضیح برآیند احتمالی فعالیت‌های فرهنگی مجلس دهم نیز گفت: در مورد نتیجه احتمالی فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس دهم فعلاً نمی‌توان اظهارنظری بکنم، اما به سهم خودم تلاش می‌کنم تا تعامل مناسب و خوبی با اهالی فرهنگ و هنر داشته باشم و موضوعات و فرآورده‌های هنری و فرهنگی را دنبال کنم. علاوه بر اینها ارتباط مستمر و مناسب با دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ فرهنگ نیز نیاز است تا قضاوت درستی از شرایط فرهنگی جامعه داشته باشیم.

مازنی در پایان با اذعان به نیاز کمیسیون فرهنگی به ارتباط با اهالی فرهنگ و هنر تصریح کرد: به عنوان مثال در آخرین روز ماه شعبان با همکاری دوستان خبرگزاری ایلنا به تماشای فیلم "نفس" از خانم آبیار و آقای هاشمی نشستیم و در فضای مجازی هم ارتباط خوبی با اهالی فرهنگ و هنر دارم. قصد دارم تعامل با اهالی فرهنگ و هنر را چه در حوزه مجازی و چه در دنیای واقعی حفظ بکنم و معتقدم با مشورت گرفتن از صاحب‌نظران و فعالان عرصه هنر که عمر خود را در راه فرهنگ و هنرکشور گذاشتند؛ می‌توان تاثیر مثبت‌تری ایفا کرد.

6332857-43154_635916994632338718_l

کد خبر : ۳۷۹۱۶۲