خبرگزاری کار ایران

تسلیت مدیرکل هنرهای تجسمی برای درگذشت «بیچاره»

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در پیامی، درگذشت اصغره بیچاره را تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا، در متن پیام مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی - آمده است: «اصغر بیچاره، عکاس قدیمی سینما و تئاتر ایران نقش مهمی در ثبت تصویری خاطرات و رخدادهای هنر ایران در چند دهه اخیر دارد.

بیچاره به کار و هنرش علاقه و عشق می‌ورزید و همیشه دوربین‌اش را همراه داشت و سال‌ها با پشتکار روزها و لحظاتی را ثبت کرد و آرشیوی هم از تحول دوربین‌های عکاسی گردآوری کرد.

ضایعه فقدان اصغر بیچاره را به خانواده گرانقدرش و هنرمندان و هنردوستان تسلیت می‌گویم و برای آن زنده‌یاد، بهترین درجات را از درگاه خداوند آرزو دارم.»

اصغر بیچاره، قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران، پس از تحمل یک دوره بیماری ۲۲ خردادماه براثر عوارض ناشی از سرطان حنجره در آمریکا درگذشت.

اصغر بیچاره با نام مستعار «علی‌اصغر ژوله» در سال 1309 در تهران متولد شد. او کار خود را به‌عنوان عکاس و کپی‌کار عکس فیلم‌های خارجی برای ویترین سینماها، از سال 1325 آغاز کرد. شروع فعالیت او در سینما نیز با عکاسی از فیلم «دستکش سفید» (پرویز خطیبی، 1330) بود.

بیچاره علاوه بر عکاسی، در چند فیلم نیز بازی کرده است از جمله: رفیق (ایرج قادری)، کوسه جنوب (ساموئل خاچیکیان)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی)، ای ایران (ناصر تقوایی)،‌ چهره (سیروس الوند)، دو خواهر (کامبوزیا پرتوی)، جنگجوی پیروز (مجتبی راعی)، بوی کافور، عطر یاس (بهمن فرمان‌آرا)، مزاحم (سیروس الوند)، نان و عشق و ... موتور 1000 (ابوالحسن داودی) و بانوی من (یدالله صمدی).

او همچنین به‌جز بازیگری و عکاسی، مسوولیت‌های دیگری را مانند مدیر تهیه، طراحی صحنه و مدیر تدارکات برعهده داشته است.

کد خبر : ۳۷۹۹۹۶