خبرگزاری کار ایران

چهره ماندگار ادبیات عرب درگذشت

فیروز حریرچی، چهره ماندگار ادبیات عرب و استاد دانشگاه تهران درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیروز حریرچی که چندی پیش به‌سبب عارضه مغزی در بیمارستان بهمن تهران بستری شده بود، شامگاه شنبه ۲۲ خردادماه در بیمارستان سینای تهران درگذشت.

پیکر فیروز حریرچی صبح دوشنبه، ۲۴ خردادماه، از مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تشییع و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.

او در اردیبهشت ماه، در یکی از کلاس‌های دانشگاه آزاد، دچار سرگیجه و عدم‌تعادل شد و پس از انتقال به بیمارستان بهمن تهران، در بخش مراقبت‌های ویژه با تشخیص سکته مغزی بستری می‌شود.

فیروز حریرچی در تاریخ ببستم اردیبهشت گذشته تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت که از آن تاریخ در حالت کما به‌سر می‌برد.

فیروز حریرچی در سال ۱۳۲۰ در تبریز متولد شد و در سال ۱۳۵۴ دکترای زبان و ادبیات عرب خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد.

وی در دوران تحصیل، از دانش اساتیدی چون بدیع الزمان فروزانفر، استاد محمدتقی مدرس رضوی، دکتر محمد معین، دکتر صفا، دکتر خانلری و استاد سید جعفر شهیدی بهره‌مند شد. در سال ۱۳۴۱ دکتر محمد معین، او را برای همکاری علمی دعوت کرد و از آن سال تا زمانی که آن مرحوم در بستر بیماری بود، از محضر استاد معین روش تحقیق و تتبع و نیز سجایای اخلاقی را فراگرفت. حاصل این همکاری چندساله، مشارکت دکتر حریرچی در تدوین فرهنگ معین بود و به همین سبب نام وی در جلد ششم فرهنگ مذکور ذکر شده است.

از سال ۱۳۵۶ به‌عنوان استادیار، از سال ۱۳۶۳ به‌عنوان دانشیار و از سال ۱۳۶۹ با پایه استادتمام در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران شاگردان فراوانی را تربیت کرده است. دکتر حریرچی از سال ۱۳۶۷ تاکنون عضو فرهنگستان بین‌المللی زبان و ادبیات عربی سوریه بود.

فیرز حریرچی ده‌ها تألیف، ترجمه و مقالات متعدد در حوزه ادبیات و تاریخ دارد. وی به‌عنوان چهره ماندگار رشته زبان و ادبیات عرب در چهارمین دوره این همایش برگزیده شد.

مراسم ترحیم این چهره فقید نیز روز چهارشنبه ۲۶ خرداد از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجدجامع شهرک غرب به‌نشانی شهرک غرب، روبه‌روی مجتمع تجاری میلاد نور، ابتدای خیابان شهید حسن سیف برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۸۰۱۷۲